Gå till huvudinnehållet

Nyheter|21 sep, 2018

WWF vill stoppa utrotningen – startar kampanjen ”En levande planet”

Stoppa_utrotningen_topp

Världsnaturfonden WWF uppmärksammar i höst en fråga som organisationen menar borde få samma tyngd på den politiska agendan som klimatfrågan. Det handlar om den dramatiska förlusten av biologisk mångfald. Runt om på jorden minskar antalet vilda djur i en allt snabbare takt, vilket gör att forskare nu talar om att vi är på väg in i skeendet som kallas det sjätte massutdöendet.

–  I det tysta töms skogar och savannerna på vilda djur och haven på dess invånare. Sedan sjuttiotalet ser vi en dramatisk förlust av antalet vilda ryggradsdjur. Fortsätter den negativa trenden till 2020 har vi på 50 år förlorat två tredjedelar av individerna i dessa bestånd, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF.

I en bred kampanj vill WWF att människor ska förstå vad som håller på att hända och sätta press på politiker att agera för att bevara biologisk mångfald. Fler människor måste förstå värdet av jordens rikedom av djur och natur och agera för att bevara den.

–   Kampanjen tar sin utgångspunkt i WWFs verksamhet – att bevara djur och natur – och runt om i WWF-nätverket över hela världen görs insatser för att uppmärksamma frågan. Det kommer att vara vårt fokus nu och till och med supermiljöåret 2020, säger Karin Lindwall, insamlingschef på WWF.

WWF har tidigare drivit kampanjer för att rädda djurarter. Det som är nytt nu är att organisationen sätter strålkastarljuset på hoten som både livsmiljöer och arter ställs inför. Därför kommer man i höst att visa på en rad arters utmaningar och kamp för överlevnad.

Influencers blir Världshjältar

Men det går att vända trenden och vrida utvecklingen i positiv riktning, menar WWF. Att satsa på skydd av områden och naturvård ger resultat. Det visar insatser för bland annat bergsgorillor, tigrar och pandor.

För att engagera nya givare och supportrar fortsätter WWF att satsa på samarbete i digitala kanaler.

– Vi har bra erfarenhet av att jobba med influencers och har engagerat ett tiotal som Världshjältar i kampanjen En levande planet. Målet är att de ska få svenska folket att engagera sig och värna planetens biologiska mångfald samt hjälpa till i insamlingen till kampanjen, säger Karin Lindwall.

Influencers i kampanjen:
  • Therese Zätterqvist (berättar om valar)
  • Sabina Decireé (berättar om snöleoparder)
  • Ella Grundel (berättar om havssköldpaddor)
  • Clara Lidström - ”Underbara Clara” - (berättar om fjällrävar)
  • Wilma & Emil Holmqvist (berättar om noshörningar)
  • Therese Lindgren (berättar om björnar)
  • Lisette Alfredsson (berättar om elefanter)
  • Elin Nylund (berättar om schimpanser)
Kampanjfakta: En levande planet

Art director: Justine Lagache
Copy: Ola Gatby
Digital tillväxtbyrå: Searchmint
Webbyrå: Brandline
WWF: Jenny Sjöberg, Milo Schöldtz, Hanna Nygren, Torbjörn Hegedüs med flera.

Kampanjen pågår från 20 september till och med december i digitala och sociala kanaler som Facebook, Instagram och YouTube. Det blir printannonser i dagspress, WWF Magasin och Kupé, bordsbrickor på SJ och TV-reklam i TV4, Sjuan och TV12.

Läs mer på sajten: www.wwf.se/stoppautrotningen

Följ #LevandePlanet och #StoppaUtrotningen på Facebook, Instagram och Twitter.

För frågor, kontakta:

Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, 070-821 71 56
Karin Lindwall, insamlingschef WWF, 076-780 20 65
Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 09/02/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se