Gå till huvudinnehållet

Nyheter|28 sep, 2018

Svenska pärlan Björns skärgård är nu äntligen naturreservat

Skärgårdslandskapet med fyrvaktarbostaden i Björns skärgård

Efter långt och envist arbete från naturvårdare och eldsjälar är Björns skärgård i Norduppland ett nytt naturreservat. Nu skyddas både öar och stora marina delar med många arter. Redan 2013 utsågs området till Svensk pärla av WWF.

Området har en rik biologisk mångfald med arter som skräntarna, sveriges största koloni med ca 150 par, gölgroda, kustlabb och många fler arter både på öar och i vattenområdet.

WWF har bidragit med 1,3 miljoner till för att köpa loss mark och öar av markägaren Bergvik skog. Tidigare har Länsstyrelsen och Naturvårdsverket gått in med statligt stöd till förvärvet.

Upplands landshövding Göran Enander och representanter från Tierps kommun, lokala föreningar , Upplandsstiftelsen (förvaltare) , WWF och ortsbor var på plats och firade invigningen i Fågelsundet med utblick över Björns skärgård. På invigningsdagen var det strålande sol men lite för blåsigt för färd ut till Björn.

Det kommunala naturreservatet är på cirka 2500 hektar omfattar sju stora öar, många små skär och en liten del av Hållnäshalvöns fastland.

Fakta Björns skärgård

Björns skärgård hyser en rik biologisk mångfald med hotade arter som skräntärna, utter, gölgroda och en fantastisk flora med strandveronika, salttåg, havsälting och kustbaldersbrå. Här finns även kulturhistoriska sevärdheter som fyrvaktarmiljön från 1800-talet.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 09/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.