Danny: – Gör Melodifestivalen grönare!

2011-03-12

Storfavoriten och Earth Hour-ambassadören Danny Saucedo önskar att SVT gör Melodifestivalen grönare nästa år. Världsnaturfonden WWF välkomnar Dannys engagemang för Earth Hour och miljöfrågan.

– Det vore väldigt roligt om SVT kunde tänka grönare till nästa år. När jag tittar ut över Globen är det väldigt många ljus som blinkar helt i onödan. Melodifestivalen skulle kunna ta upp miljöfrågan och belysa den på ett bättre sätt – och de skulle också kunna bli mer miljömedvetna. Som offentlig person har jag ett ansvar och SVT borde ta sitt, säger Danny.

– Om fler gjorde som Danny – även våra beslutsfattare - skulle vi nå långt. Här kan också SVT ta ett steg till. Redan idag finns det standarder som Melodifestivalen kan luta sig mot och nästa år lanserar ISO en ny standard för evenemangsbranschen som heter ISO 20121, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Danny är miljömedveten. Det började redan när han var liten och plockade upp fimpar som folk hade kastat.

– Jag källsorterar som en tok och blir sjukt förbannad på dem i huset som kastar fel i soprummet. Dessutom är jag energisnål av mig. Helst av allt åker jag kommunalt. Och köper ekologiskt så mycket som det bara går. Ett enkelt sätt att vara miljömedveten är att köpa ett grenuttag med switch så undviker du att ha elprylar på stand-by, säger Danny.

Fakta:

Earth Hour arrangeras av Världsnaturfonden WWF och är världens största globala miljömanifestation. Den inträffar lördagen den 26 mars klockan 20.30–21.30. Då släcker privatpersoner, organisationer, företag och städer över hela världen ljuset under en timme. I år tar WWF Earth Hour ett steg vidare och uppmanar alla att göra hjältedåd för klimatet. WWF hoppas på ett brett stöd från miljoner svenskar som fördjupar sitt klimatengagemang. I Sverige deltar kung Carl XVI Gustaf liksom Earth Hour-ambassadörerna och skådespelarna Robert Gustafsson och Maria Lundqvist samt Alexandra Charles och artisten Danny Saucedo.

Det blev nytt globalt rekord för världens största klimatmanifestation Earth Hour 2010. Totalt deltog 128 länder och 4 616 städer i alla världsdelar. Budskapet nådde nästan en miljard människor. En SIFO-undersökning visade att varannan svensk – 53 procent av befolkningen från 15 år och uppåt – släckte ljuset. 71 procent av ungdomarna (15-29 år) kände till kampanjen jämfört med 16 procent bland pensionärerna. En stor framgång var att 209 svenska städer och kommuner deltog, en ökning med 40 procent sedan 2009.

Förutom att släcka ljuset stängde var fjärde person av teven, stand-by funktionen och annan elektronisk utrustning under Earth Hour. Arton procent av de som deltog uppger att de också diskuterar klimatfrågan med vänner, 18 procent sopsorterar och 17 procent har bytt till lågenergilampor i samband med Earth Hour, enligt SIFO-undersökningen.

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon. Världsnaturfonden WWF är initiativtagare till Earth Hour, globalt och i Sverige.

För mer information, kontakta:

Mariann Eriksson, kommunikationschef, WWF

Staffan Söderberg, chef, företagssamarbeten, WWF
Tfn: 08-624 74 16, 070-691 22 69

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF
Tel: 08-624 74 03, 0706-29 10 77

Senast uppdaterad 2011-04-19

Bilder för nedladdning:

Ladda ner Earth Hour-loggan

Ladda ner kombinerade loggor: WWF + Earth Hour

Ladda ner loggorna i svartvitt

Officiella Earth Hour-loggan.

För webben (jpg):

Ladda ner loggan

För tryck (cmyk, eps):

OBS: Earth Hour-loggorna finns ej som vektoriserade.

Ladda ner loggan (.zip)