Pressmeddelande|17 dec, 2019|Pressmaterial

WWF starkt kritisk till Skogsstyrelsens beslut att sluta registrera nyckelbiotoper

Skogsstyrelsens styrelse har beslutat att utveckla ett nytt sätt att värdera naturvärden och därefter upphöra att registrera nyckelbiotoper vid avverkningsanmälan och tillsyn. Beslutet slår hårt mot skyddet av naturvärden i skogen menar Världsnaturfonden WWF. WWF är i likhet med majoriteten av remissinstanserna kritiska till Skogsstyrelsens beslut.

Skogsstyrelsen ska utveckla ett nytt sätt att värdera naturvärden och därefter upphöra att registrera nyckelbiotoper. Foto: Ola Jennersten

Nyckelbiotoper är områden med höga naturvärden som har en mycket stor betydelse för biologisk mångfald. Beslutet, som fattades av en oenig styrelse i måndags följer den rekommendation som lämnats av myndigheten, men ignorerar de 42 av totalt 71 yttranden som ställt sig kritiska till förslaget.

– Det är allvarligt att myndigheten föregriper den pågående Skogsutredningen som har till uppgift att utreda just statens roll vid arbetet med nyckelbiotoper. Det är också ansvarslöst att i detta läge fatta beslut om att skrota ett välkänt och genomarbetat system när man inte har kunnat bedöma vad det ska ersättas med, säger Peter Westman, biträdande generalsekreterare på WWF.

Styrelsen för Skogsstyrelsen stödjer nu istället myndighetens förslag att ersätta identifiering och registrering av nyckelbiotoper med ett nytt, inte än utvecklat, arbetssätt inom tillsyn för att värna om naturvärden. Skogsstyrelsen har fram till sista december 2020 på sig att utveckla detta.  Det  riskerar att ta stora ekonomiska och personella resurser i anspråk.

–Skogsstyrelsen ansvarar för tillsynen av skogsbruksåtgärder som kan ändra naturmiljön och avgöra om miljömålet levande skogar ska kunna nås. Det är centralt att tillsynen fungerar. Den sammantagna argumentationen som Skogsstyrelsen förde fram i sitt förslag talar snarare för att fortsätta registrera nyckelbiotoper vid avverkningsanmälan, menar Linda Berglund skogsexpert WWF.

För frågor, ring:
Linda Berglund, skogsexpert, linda.berglund@wwf.se tel 0732744288