Pressmeddelande|26 apr, 2016|Pressmaterial

Eskilstuna, Umeå och Lund i final för årets klimatstad

Eskilstuna, Lund och Umeå har utsetts till finalister bland sexton städer i Sverige och går vidare i WWFs klimatutmaning Earth Hour City Challenge 2016. Den 31 maj utses en av dem till årets svenska klimatstad.

Stadsutmaningen Earth Hour City Challenge startades av WWF i Sverige 2010 och har sedan växt globalt.  Idén är att sprida lösningar för hållbar stadsutveckling.

– Städerna har en nyckelroll att spela i klimatomställningen. Satsningar på klimatsmarta bostäder, transporter och energi får stor effekt på koldioxidutsläppen. Med Earth Hour City Challenge vill vi lyfta fram inspirerande klimatförebilder i Sverige och i världen. Årets finalister visar på både handlingskraft och engagemang och vi önskar dem stort lycka till, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Årets svenska finalister är:

Lund vars mål är att vara helt fria från utsläpp år 2050. Lund samarbetar med universitetet och näringslivet och driver klimatsatsningar inom områden som transporter, förnybar energi och uppvärmning. Lund satsar även på att engagera sina medborgare och lokala företag i klimatfrågan, bland annat genom innovationsplattformar och praktiska verktyg som hjälper Lundaborna att se över sina konsumtionsmönster.

Umeå som satsar på att integrera hållbarhet i både sin egen verksamhet och i samhället. Staden har tagit ett antal initiativ för att trygga energiförsörjningen, genom exempelvis solcellanläggningar och vindkraftsprojekt. Umeå har också dragit igång satsningar för elbussar, bilpooler och planerar för cykelmotorvägar.

Eskilstuna vars mål är att kommunens verksamhet ska vara klimatneutral år 2020. Staden engagerar både invånare och lokala företag i hållbarhetsarbetet genom kampanjer, utbildningar och belöningsprogram. Eskilstuna satsar stort på förnybar energi som vindkraft, solceller och biogas.

Årets svenska klimatstad utses 31 maj. Totalt går 41 städer från 18 länder vidare till en internationell final. Städerna satsar på allt från lokal solenergiproduktion och klimatsmart kollektivtrafik till gröna klimatobligationer för att finansiera sin omställning. Både den nationella och den globala vinnaren utses av en internationell jury.

– Juryn får ett tufft jobb, men det är ett gott tecken. Det är inspirerande att se så många städer från nord till syd som tar klimathotet på allvar och engagerar sina medborgare i omställningen till en hållbar framtid, säger Carina Borgström-Hansson, globalt ansvarig för stadsutmaningen Earth Hour City Challenge.

Den internationella vinnaren presenteras på en prisceremoni i Quito, Ecuador i oktober. Förra årets svenska klimatstad blev Göteborg, global vinnare blev Seoul, Sydkorea.

Globala städer i finalen:

Brazil: Belo Horizonte, Recife, Rio de Janeiro

Canada: Edmonton, Saanich, Vancouver

China: Shenzhen

Colombia: Bogotá, Cali, Monteria

Ecuador: Quito

Finland: City of Lappeenranta

France: Bordeaux, Paris,Toulouse

India: Coimbatore, Pune, Rajkot

Indonesia: Balikpapan, Bogor, Jakarta

Malaysia: Melaka, Penang Island, Petaling Jaya

Philippines: Makati, San Carlos, Santa Rosa

Singapore: City of Singapore

Spain: Murcia, Palma de Mallorca

South Africa: Cape Town, Tshwane

Sweden: Eskilstuna, Lund, Umeå

Thailand: Chiangrai, Thungsong

USA: Boulder, Burlington, Evanston

Vietnam: Huế City People's Committee

We Love Cities: I samband med att finalisterna i Earth Hour City Challenge utses inleds kampanjen We Love Cities. Den uppmuntrar människor över hela världen att mellan 26 april – 19 juni visa sitt stöd för städernas miljö- och klimatinsatser, rösta på sina favoriter, lägga ut bilder och filmer och ge förslag på hur städerna kan bli mer hållbara på sajten www.welovecities.org.

#WeLoveCities

Läs mer på: Earth Hour City Challenge  (www.panda.org/ehcc) och We Love Cities (http://www.welovecities.org/) här.

Fakta:

• Över 50 % av världens befolkning bor idag i städer och står för mer än 70 % av världens koldioxidutsläpp
  • 70 % av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050 – städerna har en stor potential att hitta lösningar när det gäller klimat och miljö

För frågor, kontakta:

Carina Borgström-Hansson, globalt ansvarig för WWFs Earth Hour City Challenge, 0708 -855 185

Barbara Evaeus, globalt kommunikationsansvarig för WWFs Earth Hour City Challenge, 070-39 39 030

Erika Reje, pressansvarig WWF, 076-545 40 00

Senast ändrad 26/02/24