Tack alla som var med!

Se galan på TV4 Play Bli Planetfadder

Den första insamlingsgalan för planeten

Den 26 augusti visades insamlingsgalan ”En kväll för vår planet” på TV4. WWF:s insamling för planeten väckte ett stort engagemang. Under kvällen visades en rad reportage, varvade med humorsketcher och musik, som gav publiken en lägesbild för naturen, djuren och planeten. Och gensvaret lät inte vänta på sig. Över 10 000 personer anmälde sig till WWF för att bli planetfaddrar under kvällen!

Vi är väldigt glada över svenska folkets starka stöd. Stort tack till alla nya faddrar och till de som redan stödjer oss. Till de som ännu funderar, så går det när som helst att bli fadder! Det är tydligt att vi är många som vill agera. Allt det vi visade på galan kommer vi nu att kunna driva hårdare – som skydd av lejon i Afrika, Östersjöarbetet och kampen för klimatet, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF.

Läs pressmeddelandet

_WW2106677

Bli Planetfadder – var med för vår planet

Som fadder stöttar du WWF i arbetet med att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer. För det finns hopp. Där WWF aktivt jobbar för att skydda livsmiljöer, återhämtar sig livet igen.

Några av Sveriges största artister i unika samarbeten

Trots tuffa budskap om den pågående natur- och klimatkrisen var stämningen hoppfull under galan. Jill Johnson, Ane Brun, Tusse och Janice, Clara Klingenström, Loreen, Zikai och Petra Marklund var några av de färgstarka artister som medverkade under kvällen.

– Vilken kväll vi hade! Jag tror att jag kan tala för alla som var med. Vi gjorde det för alla unga, vi måste göra något åt situationen för klimatet och naturen för deras skull. Det stora engagemanget var så tydligt på galan! säger Tusse, som uppträdde under galan.

Se galan på TV4 PLAY

WWF – En kväll för vår planet

Programmet tog med oss på en inspirerande och gripande resa från havets djup, till skog och land och vidare in till städerna vi lever i idag. En resa som visade vår massiva påverkan på jorden, men framförallt hur vi tillsammans kan göra stor skillnad. Det bjöds på fängslande reportage, unika artistframträdande och engagerande fakta som också visade på WWFs viktiga arbete både i Sverige och globalt.

HOTEN MOT VÅR PLANET

Förstörda livsmiljöer

Människan tar allt mer plats, skövlar och smutsar ner. Tropiska skogar bränns och avverkas för att ge plats åt vidsträckta odlingsmarker. De naturliga miljöerna förstörs och trängs undan. Många arter drabbas av förstörda och krympande livsutrymmen. En av de hårt drabbade arterna är bergsgorillan vars skogar utsätts av illegal avverkning.  Ett annat exempel är floddelfiner vars hem hotas av föroreningar och dammbyggen.

Överexploatering

Fiskebål och oljeplattform
Vi använder mer av naturens resurser än den tål. I Sverige lever vi i genomsnitt som om vi hade fyra jordklot till vårt förfogande. Hela 90 % av världens fiskbestånd är idag fiskade till sin gräns. Ett flertal arter hotas till följd av tjuvjakt och illegal handel. Överexploatering är en av orsakerna till att populationerna av vilda ryggradsdjur i snitt har minskat med hela 69% mellan 1970-2018.

Klimatkrisen

Arktis reglerar planetens klimat. Den vita ytan är en sköld som reflekterar bort större delen av solstrålningen – men just nu värms Arktis upp snabbast av alla platser på jorden. När klimatet förändras påverkas också livsmiljön för många djur. Man kan redan idag se hur olika arter anpassar sina vandringsmönster, får svårt att hitta föda eller partner, eller får minskad avkomma till följd av klimatförändringarna.

Ditt stöd gör det möjligt

WWF arbetar tillsammans med lokalbefolkningar, företagspartners, forskare och organisationer för att bevara vår fantastiska planet. Där vi får arbeta och sätta in kraftfulla åtgärder, där kan naturen återhämta sig igen. Detta hade inte varit möjligt utan stödet från våra värdefulla supportrar.

BLI PLANETFADDER

MBM_Är_Du_Med_Collage_1600x800_
VI ÄR MED. VAR MED DU OCKSÅ!

Som upptakt till insamlingsgalan ”En kväll för planeten” har tusentals svenskar gått med i WWFs ÄR DU MED-kampanj och valt över 100.000 förändringar för ett mer hållbart och klimatsmart vardagsliv. I bildcollaget visar vi några av våra fantastiska Planethjältar som gått med för en bättre framtid.

Vad har WWF Sverige åstadkommit under 50 år?

Med 5 miljoner supportrar och projekt i mer än 100 länder är WWF en av världens ledande ideella naturvårdsorganisationer. I år 2021 fyller WWF Sverige 50 år och i samband med detta jubileumsår genomförs flertalet aktiviteter. Allt för att sätta ljuset på de utmaningar vår planet står inför. I filmen kan du lära dig mer om vår historia och vad vi har hunnit med tillsammans sedan allt började 1971.

Regnskog Amazonas
Stöd WWF som företag

Näringslivet har en oerhört viktig roll i omställningen mot en mer hållbar värld. WWF samarbetar med företag för att vända trenden för utrotningshotade djur, se livet myllra igen i haven och för att skydda och återskapa levande skogar med rik biologisk mångfald. Läs mer om hur ditt företag kan bidra – tillsammans uträttar vi mer!

STÖD SOM FÖRETAG

Senast ändrad 05/07/22