Rhino-3

UNGAR FÅR EN BRUTAL START

UNGARNAS GRYMMA ÖDE

Många noshörningsungar får en brutal start i livet när mamman dödas för sitt horn och de lämnas ensamma kvar. En unge klarar sig inte utan sin mamma utan riskerar att dö av uttorkning eller hunger. Detta vansinne måste ta slut – hjälp oss stoppa utrotningen!

BLI FADDER

Vi är väldigt ledsna för de här noshörningsungarnas grymma öde, just den här ungen (i filmen ovan) hade turen att sättas i säkerhet och få hjälp.

DET FINNS HOPP

WWF har flyttat många noshörningar till områden som skyddas av parkvakter, men vi behöver hjälpa fler ungar och sätta dem i säkerhet. Vi arbetar i över 100 länder för att stoppa utrotningen. Genom att bli WWF-fadder så bidrar du till direkta räddningsinsatser för noshörningar och andra hotade arter – med din hjälp kan vi anställa fler parkvakter, skydda livsmiljöer, sprida information och utbilda lokalbefolkningen, förhandla med regeringar och påverka politiker.

Hjälp oss rädda fler noshörningar och stoppa utrotningen – bli fadder!

Noshörning

BLI FADDER IDAG

• Noshörningar har funnits i 60 miljoner år
  • Malaysias sista sumatranoshörning är nu död
  • Tre noshörningar dödas varje dag
  • Efterfrågan på hornen ökar
  • Hornen tros bota sjukdomar
  • En kamp mot tiden om vi ska lyckas rädda dem
  • Hjälp oss stoppa utrotningen!
Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Caroline Swartling

DIREKT FRÅN FÄLT

– Caroline får med egna ögon se hur en noshörningsunge sörjer sin döda mamma och hamnar mitt i ett tjuvjaktsdrama

”När jag i somras besökte nationalparken Hluhluwe–iMfolozi i Sydafrika fick jag med egna ögon se hur en noshörningsunge varje dag besöker sin mammas döda kropp. Han gick fram till skelettet och nosade för att sedan lägga sig tätt intill. Det var otroligt hjärtskärande att se och jag blev verkligen berörd.

Men historien slutar inte där. Jag fick se någon röra sig i de glesa buskagen och upptäckte en man som hukade och kryssade fram bland buskarna. Min guiden plockade snabbt fram sin walkie-talkie och sedan tog det två minuter innan ett litet flygplan började cirkulera ovanför mannen. Hon hade ringt in förstärkning och planet hindrade mannen, troligen en tjuvjägare, från att gömma sig. Guiden ringde även in en grupp parkvakter som jobbar med att skydda djuren.

Tyvärr vet jag inte om mannen greps eller helt enkelt flydde fältet, men det jag vet är att tjuvjakt är ett enormt problem som varje år skördar många noshörningsliv.

Jag vet också att arbetet med att vakta djuren är livsavgörande.

Nu har jag verkligen sett hur det går till och hur snabbt agerandet är när det kommer en tjuvskytt.”

– Caroline Swartling

Vad gör WWF

Skogsvaktare i Bhutan

Stoppar tjuvjakt och illegal handel

WWF har sedan 1970-talet arbetat med att stoppa tjuvjakten och den illegala handeln med vilda djur och växter. Handeln med hotade arter, som noshörning, elefant och tiger, omsätter idag ofantliga summor och kriminella nätverk tjänar stora pengar till liten risk. WWF fortsätter att driva på beslutsfattarna att gå från ord till handling!

Grodor i vattnet vid ön Björn, Östersjön, Sverige

Återskapar förstörda ekosystem

Skogar, hav, sjöar och landområden över hela världen har blivit förstörda av människors påverkan och den utvecklingen måste stoppas. Friska och fungerande ekosystem är helt avgörande för allas vår framtid och det gäller alla växter, insekter och djurarter. WWF arbetar intensivt med att återskapa förstörda ekosystem för en bättre framtid.

Inventering i Björns skärgård

Skapar fler och bättre förvaltade skyddade områden

Nationalparker och andra skyddade naturområden, till exempel naturreservat eller Natura 2000-områden, är helt avgörande för att skydda en mångfald av arter och WWF efterlyser politiska krafttag. I Sverige har vi idag (2019) 30 nationalparker på ca 7 000 kvm som täcker 13 procent av landytan. Sveriges marina skyddade områden täcker bara 5 procent av vårt havsområde.

Bekämpar överfiske och skogsskövling

Överfiske, bifångster och föroreningar hotar världens alla hav och dess arter. Skogar skövlas och förvandlas till utarmade, artfattiga marker. Skogens och havens alla arter blir allt färre och får allt mindre livsutrymme, en utveckling som måste stoppas. WWF arbetar intensivt på fältet och i maktens korridorer med att stoppa skövlingen och vända utvecklingen.

Sköldpadda som fastnat i fiskenät

Politisk påverkan

Våra folkvalda politiker är de makthavare som genom sina beslut styr Sveriges och vår framtid. Oavsett vilken regering vi har, så måste miljön vara i fokus. Utrotning av växter och djur, miljöförstörelse, skogsskövling, föroreningar av naturen och haven har ingen rösträtt men behöver vår hjälp, i dag, i morgon och i framtiden. Det vet vi på WWF och det kämpar vi för, varje dag.

Så används din gåva

Går till WWFs naturvårdsarbete

Går till skydd av elefant och noshörning

Går till WWFs klimatarbete

Går till insamling & administration

Förutom de pengar som går direkt till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna går en del medel till att särskilt skydda elefant och noshörning. Tack för ditt stöd för en levande planet!

Senast ändrad 20/09/23