Living Planet Report 2018

Living Planet report 2018: Bilder från WWFs presentation av rapporten i riksdagens andra kammare den 30 oktober.

Vicki Lee Wallgren presenterar LPR 2018

Se TV-sändning Living Planet Report
13:45 – 15:05  Hur mår jorden?
WWFs nya rapport om tillståndet för vår planet presenteras. Den visar att den biologiska mångfalden minskar dramatiskt och att trycket på naturresurserna ökar.

Se hela  sändningen här från SVT Forum

Föredragshållare Torbjörn Ebenhard som är forskningsledare för Centrum för biologisk mångfald pratar med årets miljöhjälte Pär Holmgren och Cecilia Winter.

WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén och Vicki Lee Wallgren, chef för WWFs arbete med skog och arter svarar på frågor om Living Planet Report.

Kristina Yngwe från Centerpartiet i talarstolen tackar WWF för presentationen av Living Planet Report , till höger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén och Åsa Westlund från Socialdemokraterna.

Presentation av Living Planet report i riksdagens andra kammare.

Film: WWF lanserar Living Planet Report 2018

Senast uppdaterad 2018-11-09

Pressmeddelande om

2018-10-30

Idag lanserar WWF Living Planet Report 2018 som granskar tillståndet på planeten. Den visar att bestånden av vilda ryggradsdjur har minskat med 60 procent sedan 1970. Om utvecklingen fortsätter i samma takt riskerar två tredjedelar av världens bestånd av däggdjur, fiskar, fåglar, groddjur och kräldjur att vara borta om några få år. Trycket på naturresurserna ökar konstant. Den globala konsumtionen innebär att vi lever som om vi hade 1,7 planeter – och i Sverige som om vi hade fyra jordklot.

Pressmeddelande och pressmaterial

- svensk sammanfattning