Joel är Årets Miljöhjälte 2012 - läsarnas val

Grattis Joel Borg, som fick flest läsarröster - 2059 av 5047 - i utmaningen Årets Miljöhjälte.
- Utmärkelsen är helt och hållet Way Out Wests, säger en glad pristagare.

Joel Borg har under hela tävlingsprocessen protesterat mot att just han var nominerad till Årets Miljöhjälte. De var ju faktiskt flera stycken som fattade beslutet om att göra Way Out West vegetarisk. Men för personen som nominerade lyser Joel Borg ändå klarast, och Joel var den som fick ta emot diplomet den 18 oktober hos WWF.

Hur känns det att ha fått den här utmärkelsen?

- Vi på Way Out West är såklart glada och tackar ödmjukast. Framförallt hoppas vi att det bidrar till att belysa och lyfta viktiga miljöfrågor.

Vad betyder den för dig och Way Out West?

- Utmärkelsen är helt och hållet Way Out Wests. Vi hoppas att det kan sporra andra aktörer/arrangörer att sätta miljöfrågorna i främsta led. Det är viktigt att vi alla drar våra strån till stacken. Sen påminner det oss även om hur lång väg kvar vi har att gå. Så lika mycket en spark där bak på oss.

Hur föddes idén om en köttfri festival?

- Vi i festivalgruppen kom gemensamt fram till att det var dags. Vi miljödiplomerade Way Out West från start och har sedan dess varje år höjt ribban för oss själva. Detta var ett naturligt steg i vårt samhällsfokus. Maten är den enskilt största miljöpåverkan och köttet är allra värst. Det är även den enklaste delen att påverka; vi kan äta mer vegetariskt.

På vilket sätt var beslutet kontroversiellt?

- Kött är heligt... Men beslutet att göra festivalen köttfri är svårt att argumentera emot - det handlar trots allt om vår planet. Det var i alla fall intressant att se vilken debatt det blev. Det visade bara att det var rätt beslut.

- Way Out West är framförallt tre underbara dagar med musik, konst, film och fest.  Man kan se dessa tre dagar som en chans att testa massa ny mat, uppleva något nytt. Precis som med musiken, filmen eller konsten.

Har du några smarta tips till andra festivalanordnare som vill köra köttfritt?

- Kör! Sluta fundera och gör slag i saken. Desto fler som gör det, desto lättare blir det, med bättre utbud och priser.

Joel Borg tillägger att man kanske kan tycka att några futtiga dagar med vegomat inte gör någon större skillnad för jorden i stort. Men att gänget bakom Way Out West har räknat på det och att den totala miljöpåverkan från festivalen minskade kraftigt i och med beslutet.

- Skulle man dessutom få några av oss att minska vår köttkonsumtion över året, då kan vi komma riktigt, riktigt långt, säger han, och tillägger:

- Way Out West körs på lokalt producerad vind-el, vi försöker i största möjliga mån se till att all mat är kravmärkt och ekologisk. Men det finns alltid mer vi kan göra så likväl som vi gärna delar med oss av bra tips och råd är vi alltid intresserad av goda råd eller bra idéer. Hör av er på info@wayoutwest.se om ni har sådana!

Alva Snis Sigtryggsson vann juryns pris. Läs intervjun med henne här.

Senast uppdaterad 2013-09-24

"BEHÖVS FLER SOM JOEL"

MOTIVERINGEN:

Det vi behöver är människor som vågar gå före och ta ställning. Det är precis vad Joel Borg och Way Out West har gjort. De beslutade att Way Out West-festivalen, med 27 000 besökare, enbart skulle servera vegetarisk mat, och stod upp för beslutet även när det fick kritik. Kanske är det början till ett grönare Festivalsverige?

Min Vardag

Inspirerande exempel på hur man kan leva mer hållbart & de senaste trenderna inom grön livsstil.

Fira en hållbar grön jul

Fira en hållbar jul Foto: Istockphoto

Njut av julen med gott miljösamvete! Ta del av våra hållbara tips på allt från klappar till mat.

Allt om hållbart julfirande

Skogen visar vägen ut ur stressen

Forskning visar att skogen kan göra oss mindre stressade. Vi testar om det funkar och hänger med på en tur ute i de värmländska skogarna.

Naturguiden Olle Kvarnbäck leder turen

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet