Symbolisk riksdag sätter klimatfrågan i fokus

Annika Elmqvist Foto: Elin Dunås

Vad göra med sin frustration när klimatfrågan inte får den politiska uppmärksamhet den förtjänar? Annika Elmqvist inspirerades av 1800-talets Folkriksdagar och drog igång en symbolisk riksdag som fick namnet Klimatriksdagen.

Den 6-8 juni kommer minst tusen personer att mötas vid Klimatriksdagen i Norrköping, knyta kontakter, diskutera och rösta fram en topplista med sju motioner inom lika många områden. I alla fall om det blir som initiativtagaren Annika Elmqvist vill och hoppas.

– Vi ordnar en symbolisk riksdag under högtidliga former som kommer att märkas i staden, berättar hon när vi ses i Stockholm en solig morgon.

Hon har åkt nattåg från Umeå där hon pratat om Klimatriksdagen inför ett studieförbund, och ska om några timmar vidare hem till Linköping.

Besviken på politikerna

Men det var i Stockholm allt började, en höstdag 2012 då Naturskyddsföreningen hade sin årliga höstkonferens. Annika var där och lyssnade, tyckte att programmet var bra men blev besviken över att få av de inbjudna politikerna kom med konkreta förslag på hur vi kan ställa om samhället.

– Jag fick känslan att partipolitiken gått i baklås i den här frågan, säger hon.

Annika Elmqvist är förutom miljöengagerad även barnboksförfattare, serietecknare och dramatiker. Efter konferensen tänkte hon mycket på vad hon skulle kunna göra för att få politikerna att ta klimatfrågan på allvar.

Inspirerad av Folkriksdagarna

– Då kom jag att tänka på Folkriksdagarna för allmän rösträtt. Tänk om vi kunde göra något liknande för klimatfrågan? 1893 valde 150 000 människor 123 ombud som reste till Stockholm med sina krav, och efter det blev rösträtten fastslagen som allmänt krav, berättar hon.

Den som kan sin historia vet att det skulle dröja till 1919 innan allmän och lika rösträtt för män och kvinnor drevs igenom, men det var Folkriksdagarna som satte frågan på agendan.

Tanken är som sagt att Klimatriksdagen tillsammans ska ta fram en rad konkreta förslag, i form av motioner. I dagsläget jobbar ett 50-tal personer runtom i Sverige aktivt med planeringen av det tre dagar långa eventet, men alla får skicka in motioner fram till den 30 april. Därefter går det bra att ta med dem till själva Klimatriksdagen.

Förhoppningsvis får förslagen genomslag, men framför allt ser Annika Elmqvist Klimatriksdagen som symbolisk. Lite som WWF Earth Hour som också är en symbolhandling för att ge klimatfrågan uppmärksamhet.

Olika åsikter ryms

– Vi är opolitiska och obundna och det finns skilda åsikter inom gruppen bland annat när det gäller kärnkraftsfrågan, berättar Annika Elmqvist. Men alla som kan skriva under på vår värdegrund är välkomna: ”Vi tar varningarna från FN:s klimatpanel på största allvar och utgår från alla människors lika värde och lika rättigheter”.

Mer än en torr riksdag är eventet också ett slags festival med massor av föreläsningar, festligheter och aktiviteter i staden. Inkvartering erbjuds i stora salar för den som vill sova över.

Den 8 juni blir det familjedag med många aktiviteter som passar barn.
Annika Elmqvist kommer själv att ta med sina fyra barnbarn.

– Det är klart jag vill att mina barnbarn ska ha det bra i framtiden, men jag tänker på alla barn. Det var en händelse med en förälder som glömde sitt barn i bilen medan han handlade och barnet dog av värmen, jag fick en aha-upplevelse – det är precis vad vi håller på med, vi konsumerar medan barnen sitter där i bilen. Man blir så ledsen, men det är bättre att göra något aktivt ändå.

Det är dags för Annika att åka hem och vara med barnbarnen i några dagar.
Men först några avslutande ord.

– Jag hoppas att riksdagspartierna kommer ur den här förlamningen, för det behövs en strukturomvandling som måste ha ett brett stöd för att kunna genomföras. Men först måste det finnas en plan... Då kan våra motioner vara en hjälp.

Hålls den 6-8 juni i Norrköping

Klimatriksdagen hålls den 6-8 juni i Norrköping, under festliga former. Alla som stödjer värdegrunden är välkomna att delta.
Meningen är att ta fram ett antal motioner på temat omställning. Dessa ska lämnas över till riksdagspartierna och deras ungdomsförbund efter eventet.

Ett 70-tal organisationer och institutioner har sagt att de stödjer initiativet, inklusive Världsnaturfonden. Se alla som stödjer här: http://klimatriksdag2014.se/undertecknare
www.klimatriksdag2014.se, Facebook: klimatriksdag2014

De vill också ställa om politiken

Några andra svenska, folkliga initiativ som vill påverka politikerna är:
Föräldravrålet – ”Vi vill se en politik som på allvar kan rädda barnen vi älskar från en framtid med oåterkalleliga klimatförändringar”. Startade i december 2012. www.foraldravralet.se
Klimataktion – ”För att politiken ska sporras framåt krävs folkrörelser som sänder en klar och tydlig signal: vi insisterar på omedelbar handling!” Startade 2008. www.klimataktion.se
Push Sverige – plattformen där unga samarbetar för hållbarhet. ”Tillsammans vill vi PUSHa Sverige till en mer hållbar politik och vi tror att det bästa sättet att påverka är genom att samarbeta!” Startade i samband med Earth Hour 2013. www.pushsverige.se

Text och foto: Elin Dunås

Senast uppdaterad 2016-04-26

Min Vardag

Inspirerande exempel på hur man kan leva mer hållbart & de senaste trenderna inom grön livsstil.

Fira en hållbar grön jul

Fira en hållbar jul Foto: Istockphoto

Njut av julen med gott miljösamvete! Ta del av våra hållbara tips på allt från klappar till mat.

Allt om hållbart julfirande

Skogen visar vägen ut ur stressen

Forskning visar att skogen kan göra oss mindre stressade. Vi testar om det funkar och hänger med på en tur ute i de värmländska skogarna.

Naturguiden Olle Kvarnbäck leder turen

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet