Gå till huvudinnehållet
äppelträd-pixabay

Vår vision om den hållbara maten

I en hållbar framtid äter vi goda, hälsosamma och säkra livsmedel som producerats på ett hållbart sätt, och som bidrar till att uppfylla FNs hållbarhetsmål. Alla aktörer, från jord och vatten till bord, tar ansvar och gör åtaganden för att hela livsmedelskedjan ska vara hållbar.

Basen för maten är växtbaserad. Vi äter betydligt mindre men bättre kött jämfört med idag.

Kött

Köttet vi äter kommer från djur som bidrar positivt till den biologiska mångfalden. Det kan innebära kött från nötdjur och lamm som betat naturbetesmarker, eller gris och fågel som fötts upp på matrester. Även viltkött kan ingå.

Vegetabilier

Vegetabilierna odlas i långa växtföljder som ökar jordens bördighet, och vi har mer vatten i åkerlandskapet. Pollinerare gynnas, liksom skadedjurens naturliga fiender. Ett minimum av växtskyddsmedel används och den biologiska mångfalden ökar. Stall- och handelsgödsel används utifrån vad som är mest optimalt för miljön och för produktionen. Vi äter både frukt och grönt från närområdet i största möjliga utsträckning.

Fisk och skaldjur

Fisk och annan sjömat är ansvarsfullt fiskad eller odlad och kommer från hållbara bestånd som förvaltas väl. Vi tar inte ut mer fisk än att den hinner återhämta sig och att havens ekosystem är i balans.

Köttguiden framsida

Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

vegoguiden-1024×512

Vegoguiden

Välj mer och bättre vego! Med Vegoguiden får du hjälp att välja rätt vego.

Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

One-Planet-Plate

One Planet Plate – måltider för en levande planet

Vi behöver förändra våra måltider för att klara oss med den enda planet vi har. Att äta inom ramen för planetens gränser med One Planet Plate är färgglatt, hälsosamt och spännande. Ett enkelt sätt att göra skillnad – en måltid i taget.

Läs här

Dela gärna:

Senast ändrad 06/07/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.