Toppbild_Baltic_now

Baltic now

VÅR största Östersjösatsning någonsin

Världsnaturfonden WWF kraftsamlar nu i initiativet Baltic NOW, där insamling och mobilisering går hand i hand. Med finansiärer och samarbetspartners skapar vi ett starkt nätverk, samlar resurser och bygger relationer, som möjliggör handlingskraftiga åtgärder för Östersjön.

Baltic NOW fokuserar på tre områden: Ökat skydd, ett hållbart fiske och att stoppa bottendöden. Inom dessa arbetar vi med ett flertal insatser och åtgärder för att skala upp lösningarna för Östersjöns problem och säkerställa en hållbar Blå Ekonomi. Det här vill vi uppnå:

Ökat skydd

Det är av yttersta vikt att vi ökar skyddet av Östersjöns unika miljöer och arter, både över och under ytan.

WWF vill:
  • Arbeta för att minst 30 procent av Östersjön är skyddat till år 2030.
  • Driva och initiera processen för att UNESCO ska utnämna skärgården till världsarv.
  • Driva och underlätta lokala naturvårdsinitiativ, restaurera livsmiljöer och skydda hotade arter.

Ett hållbart fiske

Vi måste ge fiskbestånden en chans att återhämta sig och skapa ett hållbart fiske med innovativa och skonsamma fiskemetoder.

WWF vill:
  • Förstärka och ytterligare skala upp pågående arbete för hållbart fiske. Bland annat genom att öka spridningen av WWFs Fiskguide som hjälper konsumenter och handel att göra hållbara val av sjömat.
  • Stödja arbetet med rensning av ”spöknät” och minska bifångster av marina däggdjur och sjöfågel.
  • Ge Östersjötorsken respit så att bestånden ska kunna återhämta sig.
  • Förbjuda fisket av ål och återskapa vandringsvägarna i våra älvar.
  • Arbeta för att EU sätter fiskekvoter baserade på forskarnas råd.
  • Sprida kunskap om bottentrålningens effekter och påverka beslutsfattare.

Stoppa bottendöden

Näringsläckage från främst lantbruket, är den största källan till övergödning, som i sin tur leder till algblomning och bottendöd. Vi vill skapa förutsättningar för ett hållbart lantbruk.

WWF vill:
  • Starta upp och driva ett internationellt nätverk, Baltic Stewardship. I detta nätverk samlar vi producenter, lantbrukare, detaljhandeln och politiker.
  • Skala upp och förstärka pågående arbete mot övergödning, bland annat genom att sprida kunskapen från de 60-tal goda exempel som kommit fram från det regionala initiativet Baltic Sea Farmer of the Year Award, en utmärkelse som premierar bönder som använder nyskapande och östersjövänliga lantbruksmetoder.

Varför WWF?

Genom WWF Baltic Ecoregion Programme har vi närvaro i alla nio länder runt Östersjön. Det ger oss möjlighet att involvera hela regionen och skapa lösningar som verkligen ger effekt. Med stor kunskap och en bredd av experter tar WWF ett helhetsgrepp på problematiken, såväl det som sker på land, som i havet och kopplingen däremellan. WWF är en stark regional aktör med högt förtroende. Vi har förutsättningarna att samla och skapa nätverk av tongivande intressenter och koppla samman allmänhet, näringsliv, akademi och politik. Vår storlek är vår styrka.

Vi behöver ditt engagemang

Vi kan inte göra allt detta själva. Därför kallar vi Baltic NOW för ett insamlings- och mobiliseringsinitiativ. Som ideell organisation är WWF beroende av anslag och gåvor från både myndigheter, stiftelser, privatpersoner och partnerskap med företag. Med Baltic NOW söker vi ekonomiska medel och starka ledare för att bygga relationer, både för att få in mer pengar och för att skapa engagemang – tillsammans väcker vi liv i Östersjön.

Stöd oss i vår största Östersjösatsning någonsin.

Anna Peterson Skogsborg

Fundraising Manager Major Gifts

08-546 575 22

anna.peterson.skogsborg@wwf.se

vikare-foto-ola-jen.jpg

Vikare föder sina kutar ute på havsisen, och hotas därför av isbristen i ett allt varmare Östersjön.

Sillgrissla (Uria aalge), Karlsö, Sverige

En seger! År 1880 fanns det bara 20 sillgrisslor kvar på Stora Karlsö. Nu häckar det drygt 14 000 par här.

Sälar

Vill du vara med och bidra till ett friskt Östersjön?

Ge en gåva full med omtanke. Om du vill skänka en gåva upp till 100 000 kr kan du göra det här.

Stöd WWFs arbete

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.