_MG_1250

WWFs priser och utmärkelser

Världsnaturfonden WWF delar varje år ut utmärkelser och priser för att belöna insatser som gynnar djur och natur, miljö och hållbar utveckling. Årets Pandabok är WWFs äldsta utmärkelse som kom till i början av 1970-talet. Årets Miljöhjälte, som ges till personer eller organisationer som jobbar för klimat, biologisk mångfald och ungas engagemang, startade 2010. Årets svenska Östersjöbonde och Årets klimatstad är andra utmärkelser som WWF ansvarar för.

Papua – Bland paradisfåglar och djävulsrockor

Årets Pandabok 2022: PAPUA, bland paradisfåglar och djävulsrockor

Papua är ett färgsprakande praktverk av författarna och fotograferna Staffan Widstrand och Magnus Lundgren, om ett av jordens få, fortfarande okända och någorlunda orörda paradis. Bokens unika kombination av naturskildringar både från land och hav gör detta till sällsynt rik läsning. Men boken berättar också om hur människorna i Papua lyckats bevara sin
fantastiska biologiska mångfald. Här ser vi hur medvetet naturskydd kan öka naturens värde.

Vill du ha Årets Pandabok 2021? Anmäl dig som WWF Vän bokmedlem så får du den fina boken.

Bli WWF Vän

Välj medlemskap

Ett medlemskap gäller per kalenderår. Välj mellan att betala hela medlemsavgiften på en gång eller att dela upp den månadsvis via autogiro.

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Årets miljöhjälte

Årets Miljöhjältar är (från vänster): Våra barns klimat (Frida Berry Eklund), Floraväktarna (Sofia Lund) och Fältbiologerna (Tove Lönneborg). Collagebild: WWF

Årets miljöhjälte är en utmärkelse från Världsnaturfonden WWF som uppmärksammar insatser för klimatet och den biologiska mångfalden. Tre pristagare utses, inklusive Årets unga miljöhjälte. Utdelningen av diplomen sker i närvaro av Hans Majestät Konungen under WWFs höstmöte.

Syftet är att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och naturen och inspirerar andra att agera. Den som nomineras ska ha under året haft mod att gå mot strömmen, gjort något nyskapande som kan göra stor skillnad för miljön och varit ett föredöme för andra. Insatsen ska huvudsakligen ha skett på frivillig basis utanför arbetstiden.

Utmärkelsen har delats ut sedan 2010 och Årets Unga Miljöhjälte tillkom 2018. Mellan åren 2010 och 2012 var det i samarbete med webbsajten Minplanet och 2016 var utdelningen på Aftonbladets event Svenska Hjältar. Sedan 2017 står WWF åter för priset som delas ut på Ulriksdals slott under WWFs höstmöte.

Floraväktarna – Sofia Lund

Årets Miljöhjälte 2020 – Biologisk mångfald
Floraväktarna

”Florans väktare. Som det egna namnet säger är Floraväktarna naturens egna förkämpar. Med beundransvärd uthållighet delar de sakkunnigt med sig av kunskaper och entusiasm till både gammal som ung i hela vårt avlånga land. Utan er – mindre flora och en fattigare svensk natur.”

Miljohjalte-varabarnsklimat

Årets Miljöhjälte 2020 – Klimat/Ekologiska fotavtryck
Våra barns klimat

”Vi lånar endast denna planet av våra barn. Det har Våra barns klimat tagit fasta på. Med outtröttligt driv och kraft kämpar de för att skapa bättre förutsättningar för kommande generationer och att få denna generation att agera för det allra viktigaste vi har – en hållbar värld till våra barn och barnbarn.”

Miljohjalte-Faltbiologerna

Årets Unga Miljöhjälte 2020
Fältbiologerna

”Med outtröttlig kraft sedan mer än ett halvt sekel tillbaka ger Fältbiologerna ungdomar kraft och styrka att göra det som många vuxna inte klarar; att skapa förutsättningar, mod och verktyg att agera för en hållbar planet för kommande generationer. Vi säger – ni behövs, ni är starka, ni är vår framtid!”

Årets Miljöhjälte - tidigare vinnare

Vinnare 2019 – 2010

2019 –  Ekologen Pella Thiel och artisten Magnus Carlson. Årets unga miljöhjälte: klimataktivisten Greta Thunberg.
2018 – Meteorologen och föreläsaren Pär Holmgren (numera EU-parlamentariker) Angarngruppen, Årets unga miljöhjälte: Luca Berardi.
2017 – Biologen Rebecka Le Moine (riksdagsledamot) och artisten och operasångerskan Malena Ernman.
2016 – Lasse Wennman, grundare av Matakuten.
2015 – Biologen och naturvårdsprofilen Mats Karström, Steget Före och Supermiljöbloggen (journalisten Beatrice Rindevall).
2014 – Grundaren Annika Elmqvist, Klimatriksdagen (2014); läkaren och hållbarhetsaktivisten Gunhild Stordalen, organisationen EAT Forum; Nätverket Rädda Råstasjön (Henrik Persson).
2013 – Aktivisterna Johanna Lakso och Olivia Linander, PUSH Sverige; stadsodlaren Philip Olsmeyer, Trädgård på Spåret; bloggaren Clara Lidström, Underbara Claras Värld.
2012 – Alva Snis Sigtryggsson, Fältbiologerna/Rädda Ojnareskogen; Joel Borg, Way Out West.
2011 – Lucas Nilsson, Klimatsmart Förening; Debattören och initiativtagaren Jonas Paulsson, Köttfri Måndag och skogsbiologen Sebastian Kirppu.
2010 – Generalsekreterare Christer Borg, Älvräddarna; Initiativtagaren Linus Källander, Dyrare mat.nu, familjen Magnus Åkerlind och Sophy Elevall och sociala entreprenören Simon Eisner, Allwin (hederspris).

Fler av WWFs priser och utmärkelser

Dela gärna:

Senast ändrad 15/10/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.