Red fox (Vulpes vulpes).

Testamente

Låt ditt arv leva vidare.

GÖR SÅHÄR

Skriv in Världsnaturfonden WWF i ditt testamente och bevara en levande planet för kommande generationer. Du kan välja att skänka ett fast gåvobelopp och låta resten gå till dina nära och kära – eller en procentuell andel av hela ditt arv.

Polar bear (Ursus maritimus) in the Wapusk National Park, Churchill, Canada

En gåva för framtiden

En testamentsgåva kostar ingenting under din livstid, men gör världen till en bättre plats när du lämnat vår planet. Genom att skriva in Världsnaturfonden WWF i ditt testamente gör du en stor insats i arbetet med att bevara en levande jord till kommande generationer. WWF tar ansvar för att ditt testamente verkställs på ett värdigt sätt, med respekt för allt det som testamentet omfattar.

Så används din gåva

Elephant mother and calf

Din gåva kan öka med 40%

En testamentsgåva kan exempelvis bestå av kontanter, värdepapper och/eller en fastighet. WWF är en skattebefriad stiftelse innebärande att hela värdet av testamentsgåvor går direkt till WWFs arbete utan avdrag för kapitalvinstskatt. Värdet på din gåva ökar med drygt 40 % jämfört med vad du själv eller dina släktingar hade fått disponera. På så vis gör din gåva ännu mer nytta.

Läs mer om skattebefriade gåvor

Bli en del av något stort.

I vår kortfilm kan du inspireras av alla de som tagit steget och skrivit in WWF i sitt testamente och som på så sätt bidrar till en levande planet för kommande generationer.

Omslag film

Bli en del av något stort.

SÅ SKRIVER DU ditt TESTAMENTE

1. Lista och fördela dina tillgångar

Du kan testamentera en viss procent av dina samlade tillgångar, eller fördela särskilt utpekad egendom såsom pengar, värdepapper, fastigheter eller bostadsrätter. I ditt testamente bestämmer du själv hur du vill fördela dina tillgångar och kan ge allt eller ett bestämt belopp eller viss egendom till en person eller organisation, eller välja att fördela dina tillgångar procentuellt mellan flera.

2. Ange arvtagarnas uppgifter

Det är viktigt att dina arvtagare går att identifiera. Om du saknar personnummer till arvtagaren, ange vad ni har för relation och eventuella andra uppgifter du har, till exempel adress eller telefonnummer. Om du vill testamentera till WWF är det allra viktigaste att du uppger vårt fullständiga namn, Stiftelsen Världsnaturfonden WWF, och vårt organisationsnummer 802005-9823.

3. Underteckna och bevittna

Ditt testamente ska vara egenhändigt undertecknat av dig och din namnteckning måste bevittnas av två samtidigt närvarande personer. Vittnena får inte vara släkt med dig eller omnämnas i testamentet. De ska veta att de bevittnar ett testamente men du måste inte visa dem innehållet.

Klart!

Förvara ditt testamente på en trygg och säker plats. Ditt testamente måste finnas kvar i original. Om du har frågor eller vill ha hjälp finns vi här för dig. Längre ned på sidan hittar du kontaktuppgifter till vår jurist.

Exempel på satsningar som vi önskar genomföra där ditt testamente kan göra stor skillnad:

• Fler vandringsvägar och lekplatser för Östersjöns fisk, som lax, gädda och ål.
  • Årliga räkningar av antal individer hos extra utsatta arter, som bergsgorilla och fjällräv.
  • Stängsling och röjning av hagmarker så att fler nötkreatur kommer ut på naturbete.
  • Kartläggning av förekomsten av spökgarn (fritt flytande borttappade fiskeredskap som tumlare fastnar i) inom tumlarnas viktigaste levnadsområden.
  • Utökat klimat- och energiarbete i Sydostasien, där klimatutsläppen är stora och tyvärr fortfarande växer.
  • Ökad kännedom hos restauranger om måltider som är bättre för vår planet.

WWFs VISIONÄRER

Ett program för dig som bidrar stort.

Med en testamentsgåva investerar du i WWFs arbete med att värna om vår planet och dess ekosystem. Genom programmet WWFs Visionärer får du som testator möjlighet att sätta ditt avtryck, få insyn och följa vår verksamhet på ett närmare plan genom en dedikerad projektledare som kontaktperson.

• Exklusiv insyn och rapportering av WWFs arbete kring din gåva, nära kontakt med sakkunniga och du får även ta del av WWFs planer för framtiden.
  • Du bjuds in till våra nätverksmöten och speciella evenemang, t ex middagar, föreläsningar, seminarier och paneldiskussioner.
  • Som testator får du även WWFs samtliga publikationer – Tidningen WWF Magasin, Living Planet Report, WWFs årsredovisning samt informations- och nyhetsbrev.

Hör gärna av dig och berätta vad du brinner för.
Det enda vi inte får göra, är inget.

BLI VISIONÄR

Berätta för oss

Har du inkluderat WWF i ditt testamente? Berätta gärna det för oss! Dina uppgifter behandlas konfidentiellt.

• Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Jessica König

Jurist, Ansvarig Testamentsgåvor

jessica.konig@wwf.se

BESTÄLL WWFS TESTAMENTSHANDBOK

I WWFs handbok om testamenten kan du läsa mer om vad lagen säger och hur du går till väga för att skriva ett testamente. Ladda ned vår testamentshandbok eller använd nedan formulär för att beställa hem handboken till din brevlåda, helt utan kostnad.

Faktureringsadress

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Vill du vara med och bidra?

Vill du bli testator eller ta del av vilka områdessatsningar som är aktuella, diskutera dina hjärtefrågor eller hur ditt bidrag skulle kunna se ut? Jag och våra naturvårdsexperter hjälper dig gärna med detta. Varmt välkommen att höra av dig med dina frågor.

Jessica König

Jurist, Ansvarig Testamentsgåvor

jessica.konig@wwf.se

Testamente-handbok
testamentesHandbok

Vill du lära dig mer om testamente?

I vår handbok kan du lära dig allt om hur du skriver ditt testamente helt själv.

Senast ändrad 23/11/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.