One-Planet-Plate-rödbeta-toppbild-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate

Måltider för en levande planet

Vi behöver förändra våra måltider för att klara oss med den enda planet vi har. Att äta inom ramen för planetens gränser med One Planet Plate är färgglatt, hälsosamt och spännande. Ett enkelt sätt att göra skillnad – en måltid i taget.

One Planet Plate är en guide och en märkning av måltider. Både för dig som vill äta hållbart och för alla som vill servera hållbara måltider: matlagare, restauranger, matkasseföretag, receptsidor, skolkök och måltidsleverantörer.

Det här är symbolen för One Planet Plate

One Planet Plate guidar dig till hållbara måltider som gynnar klimatet, den biologiska mångfalden – och din hälsa. Så håll utkik efter One Planet Plate-symbolen!

Du kan göra skillnad – en måltid i taget

Basen i One Planet Plate kommer från växtriket. Om fisk och kött ingår ska de ha grönt ljus i WWFs guider. Givetvis ska även de viktigaste vegetabilierna vara hållbart producerade. Varje dag bidrar du till en bättre framtid genom att utgå från växtriket – om du äter kött och fisk, ha väl vald fisk och kött som krydda.

bi-pollinerare-WW254477-2400x1200px

Varför
One Planet Plate?

Det vi äter påverkar både klimatet och den biologiska mångfalden. One Planet Plate är ett enkelt sätt att göra skillnad, en måltid i taget.

vego-kock-shutterstock

För dig som är måltidsleverantör

Märk måltiden med märkningen One Planet Plate – och bidra till en levande planet. Här får du också information om certifieringar, konkreta tips och godkända beräkningsverktyg.

fundering-vad-ska-jag-äta-shutterstock

Vad ska jag
handla och äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

gronsaker-shutterstock2054835

Hållbar mat för hälsans skull

Planetsmart och hälsosamt går hand i hand. Att äta mer från växtriket och mindre kött gynnar inte bara vår planet – det är dessutom bra för vår hälsa.

vego-kock-shutterstock

Företag – kom igång med One Planet Plate

1. Läs kriterierna för One Planet Plate och testa några av era recept.

2. Kontakta WWF om du vill märka rätten med One Planet Plate-symbolen. Anmäl intresse för att börja använda symbolen till mat@wwf.se, så kontaktar vi dig.

3. Servera rätten till era gäster!

WWF One Planet Plate veckomeny
Veckomeny

Så kan en vecka med One Planet Plate smaka

One Planet Plate bygger på vetenskap och forskning

Under utvecklingen av One Planet Plate har WWF hämtat värdefull input från forskarvärlden genom ett vetenskapligt råd bestående av forskarna Elin Röös på SLU, Line Gordon på Stockholm Resilience Centre och Ulf Sonesson på RISE. Flera forskare har bidragit genom medverkande i workshops, och vid faktainsamling. Kommunikationsbyrån Futerra och hållbarheltskonsulterna U&We har bidragit med strategisk kompetens.

Alla beslut om konceptet har fattats av WWF.

Märkning med stickprovskontroll

One Planet Plate-märkningen bygger på egenkontroll och stickprovskontroller hos alla som använder symbolen.

Film

Hör Paul Svensson berätta om du kan välja bättre kött

Film

Hör Paul Svensson berätta om du kan välja bättre kött

För kontakt, frågor och synpunkter om One Planet Plate.

mat@wwf.se

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-03-06

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.