One-Planet-Plate-rödbeta-toppbild-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate

One Planet Plate guidar dig till hållbara måltider som tar hänsyn till klimatet och den biologiska mångfalden – måltider för en levande planet. Att äta inom ramen för planetens gränser med One Planet Plate är färgglatt, hälsosamt och spännande. Ett enkelt sätt att göra skillnad – en måltid i taget!

Bättre mat för klimatet och den biologiska mångfalden

Maten många av oss i Sverige äter idag orsakar stora klimatutsläpp, och istället för att bidra till en levande planet orsakar den ofta minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av jordens resurser.

Matens klimatpåverkan behöver minska med 75 %

I Sverige står maten för ca 20 procent av hushållens klimatpåverkan. Vi behöver minska matens klimatpåverkan, bland annat genom en minskad köttkonsumtion. Klimatbudgeten för en måltid enligt One Planet Plate är 0,5 kg CO2e per måltid (lunch/middag) eller totalt 11 kg CO2e per vecka. För att uppnå det behöver vi öka andelen grönt på tallriken – med bland annat protein från växtriket – och äta mindre men bättre kött. Du kan testa matens klimatpåverkan i WWFs Matkalkylator.

Välj mat som är bättre för den biologiska mångfalden

Den snabba minskningen av biologisk mångfald är ett av de största hoten mot vår framtid. En rik mångfald gör naturen mer motståndskraftig mot förändringar som till exempel klimatförändringar och extremare väder. Friska ekosystem ger oss livsviktiga tjänster som ren luft, rent vatten och pigga pollinatörer.

Med One Planet Plate tar du hänsyn till den biologiska mångfalden genom att välja: Ekologiska vegetabilier, särskilt när det gäller spannmål, potatis, lök, morötter och raps. Fisk med grönt ljus i Fiskguiden, och mindre men bättre kött som också ska ha grönt ljus i WWF Köttguiden.

vego-kock-shutterstock

För måltidsleverantörer

Du som måltidsleverantör kan bidra till en levande planet genom att servera måltider som klarar kraven för One Planet Plate. Här finns samlad information om hur du går till väga, kriterier, certifieringar, godkända beräkningsverktyg samt några recept att testa och inspireras av.

LÄS HÄR

One Planet Plate hemma

• En måltid enligt One Planet Plate innehåller en stor andel grönt och ofta proteiner från växtriket – eller en mindre mängd kött/fisk med grönt ljus i WWFs Köttguiden/Fiskguiden.
  • Vegetabilierna ska vara ekologiska när det gäller spannmål, potatis, lök, morötter och raps.
  • Testa i Matkalkylatorn ifall din måltid klarar gränsen på max 0,5 kg CO2e (lunch eller middag).

Exempel på olika matvarors klimatpåverkan:

Kan man klara en klimatbudget på 11 kg CO2e per vecka?

Ja! Det är ett tufft krav, men det går att äta gott och varierat, och samtidigt klara kraven. Här är ett exempel på hur man kan fördela veckans ”klimatbudget för mat” på frukost, lunch, mellanmål och middag. I veckomenyn nedan har vi utgått från principen att menyn ska vara varierad och inspirerande och råvarorna ska vara lätta att hitta i vanliga livsmedelsbutiker. Rätterna i vår veckomeny är granskade av nutritionisten Camilla Sjörs för att säkerställa att de innehåller tillräckligt med energi och näring – menyn är bra både för planeten och dig! Exempelmenyn innehåller en kötträtt (med certifierat naturbeteskött), en fisk­rätt och en musselrätt (MSC-märkt). Övriga rätter har basen från växtriket, men ägg och mejeri ingår i mindre mängder.

WWF One Planet Plate veckomeny

Ladda ner veckomenyn

Klimatavtrycket kan variera mellan veckans olika dagar, men tillsammans ska de klara klimatbudgeten, dvs 11 kg koldioxidekvivalenter för en vecka. Det innebär att man kan äta måltider som påverkar klimatet mer vissa dagar, om man andra dagar äter måltider som påverkar mindre. Prova gärna!

Matkalkylatorn-2018_Faq

Matkalkylatorn

Hur påverkar din mat klimatet? WWFs Matkalkylator är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till?

Testa din måltid

Köttguiden

Välj rätt med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

fundering-vad-ska-jag-äta-shutterstock

Vad ska jag äta?

Vilka märkningar och certifieringar ska jag titta efter? Här finner du fler råd för vardagen som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

one-planet-plate-kål-pixabay-2400x1200px

One Planet Plate-märkningen

Är du måltidsleverantör och vill använda märkningen för One Planet Plate?

gronsaker-shutterstock2054835

Hållbar mat för hälsan

Planetsmart och hälsosamt går hand i hand. Att äta mer från växtriket och mindre men bättre kött gynnar inte bara vår planet – det är dessutom bra för vår hälsa.

LIVSMEDELSVERKET OM KÖTT

Vi som använder One Planet Plate

one-planet-plate-puff-GIGAFOOD

Gigafood

”Mat ska vara enkelt, vackert och gott! Vad vi väljer att äta är avgörande för vår framtid.”
Ida Högberg, Gigafood

gigafood.se

one-planet-plate-puff-KARLSTADS-KOMMUN

Karlstads kommun skolor

Kronoparksskolan, Norrstrandsskolan, Tuggeliteskolan och Älvkullegymnasiet är först i Sverige med att testa One Planet Plate-måltider

Läs på karlstad.se

one-planet-plate-puff-STORMKÖKET

Stormköket

”Våra ledord är ett helhetsperspektiv på: Mat, Människa, Miljö och att överraska positivt.”

stormkoket.se

one-planet-plate-puff-HAPPYFOOD

Happy Food

”Nyttig och naturlig mat utan onödiga smakförstärkare och tillsatser som får både miljön och människan att må bra”

happy-food.se

Film

Hör Paul Svensson berätta om hur du kan välja bättre kött

Film

Hör Paul Svensson berätta om hur du kan välja bättre kött

One Planet Plate bygger på vetenskap och forskning

Under utvecklingen av One Planet Plate har WWF hämtat värdefull input från forskarvärlden genom ett vetenskapligt råd bestående av forskarna Elin Röös på SLU, Line Gordon på Stockholm Resilience Centre och Ulf Sonesson på RISE. Fler forskare har bidragit genom medverkande i workshops och vid faktainsamling. Kommunikationsbyrån Futerra och hållbarheltskonsulterna U&We har bidragit med strategisk kompetens. Alla beslut om konceptet har fattats av WWF.

För kontakt, frågor och synpunkter om One Planet Plate:

mat@wwf.se

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-12-09

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.