pexels-prinobiectivulmeu-5561977

KliMATomställning

Fler måltider för en levande planet

Projektet ”KliMATomställning – fler måltider för en levande planet” vill hitta och undanröja hinder för de som levererar måltider att servera mer hållbar och klimatsmart mat. Projektet finansieras av Vinnova och drivs av MiljöMatematik, Gunnebo Slott & Trädgårdar och WWF Sverige. Projektet bygger på WWFs måltidskoncept One Planet Plate och målet är att med innovativa metoder, verktyg och coachning nå nya målgrupper och matsammanhang så att fler serverar fler måltider för en planet. Projektet pågår hösten 2022 till våren 2024.

För att hålla oss inom Parisavtalet behöver matens klimatavtryck minska med 75 procent. Det är tydligt att vi måste göra stora omställningar och det behöver gå snabbt. Livsmedelssektorn har stor potential att bli en del av lösningen och behöver omgående förändras så att maten vi äter håller sig inom planetens gränser. Bara genom att alla byter ut en enda måltid i veckan skulle vi kunna minska klimatutsläppen motsvarande en hel mindre stad!

pexels-chris-f-8618970

Att ställa krav på måltider för en levande planet – hur gör man?

Maten ni serverar på era möten skickar signaler om vilka ni är som organisation. Vill din organisation visa vägen till mer hållbar mat? Kolla in vårt webbinarium där vi, tillsammans med Maria Edholm från Vinnova, diskuterar vilka krav som går att ställa på maten.

Gå till inspelningen      Ta del av presentationerna

One-Planet-Plate-kål-pixabay1713221

Tillsammans ställer vi om!

Verktyg och kunskap finns, och nu vill vi nå fler. Genom att tillsammans med aktörer i livsmedelsbranschen testa, utveckla och sprida One Planet Plate hoppas vi skynda på förändringen som krävs. Målet är att fördubbla antalet aktörer som använder One Planet Plate aktivit, antingen genom märkning eller annat innovativt sätt. På så sätt ser vi till att fler måltider för en levande planet serveras.

Projektet vill stötta mataktörer med kunskap och verktyg kring matens påverkan på planeten. Det finns idag en efterfrågan av kunskap, nätverk, verktyg och beräkning av klimatavtryck och inspiration till nya hållbara recept från aktörer i branschen samtidigt som trycket från besökare och konsumenter ökar.

one-planet-plate-kål-pixabay-2400x1200px

Målet med projektet

Målet är att vidareutveckla och sprida en arbetsmodell som bidrar till att accelerera klimatomställningen och öka antalet aktörer som använder One Planet Plate. Modellen bygger vidare på behovet av att ha en nod eller ”huvudkontor” som etablerar ett lokalt nätverk för att stötta matkreatörer hela vägen. Genom att få fler noder på plats blir det möjligt att skala upp One Planet Plate och därmed snabba på omställningen av matsystemet.

Projektet kommer kartlägga direkta och indirekta målgrupper och genom workshops och seminarier öka medvetenheten och kunskapen kring hur vi behöver transformera vårt matsystem. Målet är att genom fortsatt coachning och utbildningsmaterial få fler i målgrupperna att använda One Planet Plate som märkning eller guide.

Steninge Kuststation är en av restaurangerna som använder One Planet Plate. Kolla in när WWF besöker kocken Catarina Arvidsson som bjuder på planetsmart mat!

One-Planet-Plate

Är du och ditt företag nyfikna på att testa One Planet Plate-konceptet?

Här kan du läsa mer om hur du kommer i gång med arbetet.

Har du frågor eller funderingar är det varmt välkommet att kontakta oss i projektet.

Vill du veta mer om One Planet Plate och KliMATomställning? Kontakta oss!

Med finansiering från

Senast ändrad 24/04/24