Gå till huvudinnehållet
GSV-hero-top-mobil-2024 v3

Gör Sverige vildare

Pollinatörerna får allt mindre plats i vår natur – men tillsammans kan vi hjälpa dem. I år bjuder vi återigen in humlor, bin och fjärilar till balkonger, rabatter och trädgårdar. Varje vild kvadratmeter räknas!

Tillsammans gör vi just nu0kvadratmeter vildare i Sverige

Sveriges vildaste experiment

Visste du att det finns 2,6 miljoner privata trädgårdar i Sverige, med en total yta stor som Gotland? Lägg till alla miljontals härliga balkonger. Och gemensamma rabatter och gräsmattor hos kommuner, företag och föreningar. Tillsammans har vi en fantastisk möjlighet att göra skillnad. Kan vi nå längre än förra sommarens nära 3 miljoner pollinatörsvänliga kvadratmeter? Var med i Sveriges vildaste experiment! Ange i formuläret hur många kvadratmeter du kan göra vildare.

Deltog du förra året? Tack! Om du vill att samma yta ska vara vild även i år, så registrerar du samma kvadratmetrar igen.

Därför behövs du och din kvadratmeter

Våra pollinerande superhjältar arbetar outtröttligt för oss. De är inblandade i en tredjedel av den mat vi äter och spelar en nyckelroll i ekosystemen som omger oss. Men de minskar i antal, eftersom de får allt mindre plats i vår natur. Många pollinatörer saknar helt enkelt mat och bostad. Den främsta orsaken är vårt moderna jord- och skogsbruk.

Nu är det vår tur att hjälpa pollinatörerna – genom att ge tillbaka lite utrymme. Om vi hjälper dem, så kan de fortsätta att hjälpa oss. Inspireras och få vilda tips här.

Pollinatörernas situation i siffror

Våra blommande ängsmarker och naturskogar har minskat drastiskt sedan början på 1900-talet, som ett resultat av det moderna jord- och skogsbruket. Idag finns bara 1 procent av ängarna och 10 procent av naturbetesmarkerna kvar. Varje år avverkas uppskattningsvis 32.000 fotbollsplaner av naturskog. Som en följd minskar våra superviktiga pollinatörer.

Av Sveriges runt 270 vilda biarter är 97 rödlistade, och där ingår ungefär en fjärdedel av våra humlor. Nästan en tredjedel av dagfjärilarna är också rödlistade. Så många som 500 av Sveriges runt 4.400 pollinerande insektsarter riskerar att dö ut. Det är allvarligt, för om de fortsätter att minska så hotas balansen i ekosystemen. Det här ser vi redan på många platser runt om i världen.

Topplistan

Tillsammans kan vi överträffa förra sommarens nästan 3 miljoner vilda kvadratmeter. Med hjälp av föreningar, företag och kommuner har vi möjlighet att göra ännu mer för pollinatörerna.

Välj verksamhet:

Företags totala antal kvadratmeter:

Skola och förskolas totala antal kvadratmeter:

Kommuners totala antal kvadratmeter:

Föreningar och andra verksamheters totala antal kvadratmeter:

Gå med i Facebook-gruppen!

Välkommen till WWFs Facebook-grupp ”Vi gör Sverige vildare”. Här får du tips och härlig inspiration av andra som också hjälper pollinatörerna och den biologiska mångfalden runt knuten.

Gå med i Facebook-gruppen

Anmäl din vilda kvadratmeter – få skyltar och tips!

När du registrerar de kvadratmeter du vill göra vildare, så får du ett mejl med en digital utskrivbar folder med tips på hur du enkelt kan hjälpa pollinatörerna. Du får också skyltar som du kan skriva ut och laminera eller plasta in, och sätta upp i din trädgård eller på din balkong. Välj den skylt som passar just din vilda yta – ett fint sätt att berätta för dina grannar att du gör en viktig insats för våra små superhjältar!

Första tipset: Gör mindre – för en trendigare gräsmatta

Det gamla idealet med en prydligt trimmade gräsmatta verkar vara på väg att bli omodernt. Och det tackar pollinatörerna för! Vill du haka på trenden? Testa att låta en del av gräsmattan vara oklippt. Inom kort blommar vitklöver, maskros och tusensköna. Med dem kommer surrande bin och humlor, och med insekterna kommer kvittrande fåglar. Låter du dessutom en del löv, ved, rishögar och sand ligga, så skapar du naturliga platser för insekter, igelkottar, grodor och andra djur. Så var lite lat och trendig – den biologiska mångfalden kommer tacka dig! Läs fler vilda tips.

Här har Sverige blivit vildare!

Facebookgruppen ”Vi gör Sverige vildare” hittar du många fina exempel på vilda satsningar runt om i landet. Ovan ser du den praktfulla blomsterrabatten som både Eva Enblom och pollinatörerna njuter av.  Evelina Franzéns bivattnare är ett vackert blickfång i trädgården samtidigt som den ger massor av pollinatörer möjlighet att släcka törsten. Ulrika Löf bjuds på ljudet av surrande små superhjältar om sommarkvällarna. Hennes härliga balkong blommar hela sommaren. Gå med i gruppen du också. Dela med dig av dina vilda planer, inspirera och låt dig inspireras.

Bli Naturfadder – få en fröpåse

Vill du göra ännu mer för de pollinerande superhjältarna? Som Naturfadder stöder du WWFs arbete för pollinatörerna och Sveriges hotade biologiska mångfald.

LÄS MER HÄR

Tips för en vildare
trädgård eller balkong

Sälg

Bjud på årets viktigaste frukost

När insekterna vaknar på våren måste de hitta mat. Plantera lökar av vintergäck, snödroppe, krokus och pärlhyacint. Sälg, annat vide, hassel och pil är tidigblommande träd med pollen.

tips-vinbär-768×512

Bärbuskar och örter

Vill du ha något som är gott för både dig och pollinatörerna? Njut tillsammans av röda och svarta vinbär, blåbär och blommande kryddväxter som salvia, mynta, timjan och oregano.

tips-kattfot-768×512

Testa ängsblommor

En blomsteräng något av det bästa som humlor, bin och fjärilar vet. Ängsblommor kan också planteras i blomlådor och krukor. Traditionella ängsväxter vill ha sandig, näringsfattig jord.

tips-igrlkott-768×512

Låt bli att städa trädgården

Ostädat = bostäder! Så låt trädgården vara lite ”ostädad” i hörnen. Då hjälper du de insekter som övervintrar och lägger sina ägg i exempelvis död ved, ris och kvistar, sandhögar, löv eller jord.

tips-stor-blomma-768×512

Låt det blomma från vår till höst

Satsa på växter som blommar olika tider – från tidig vår till sensommaren. Du får njuta av blomsterprakten, samtidigt som humlor, bin och fjärilar lever gott under hela säsongen.

tips-bihotell-768×512

Fixa bostäder

Pollinerande insekter kan ha svårt att hitta platser där de kan övervintra eller lägga ägg. Hjälp dem med köpta eller egenbyggda insektshotell – eller genom ved, kvistar, löv eller sandhögar i trädgården.

Bivattnare pollinering

Sätt ut vatten

Ställ ut en skål med vatten till pollinatörerna. Lägg i några stenar så att de har en plats landa på när de ska dricka och inte drunknar. Ditt vattenhål är även populärt för småfåglarna.

tips-fjäril-prästkrage-768×512

Välj pollinatörsvänliga växter

Pollinatörer tycker om växter som ger mycket nektar och pollen. En tumregel är att välja färgglada blommor som doftar gott, och gärna sådana som även växer vilt i naturen.

tips-nyckelpiga-768×512

Välj giftfritt – tänk som en insekt!

Undvik kemiska bekämpningsmedel. Välkomna nyckelpigor, som hjälper till att hålla antalet bladlöss nere. Ett insektshotell, en vedtrave eller en lövhög är uppskattade övervintringsplatser.

Enklaste tipset: Låt gräsklipparen vila

Lämna en del av gräsmattan vara oklippt. Inom kort blommar vitklöver, maskros och tusensköna. Och med dem kommer surrande humlor och bin.

Vanliga frågor

Vad kan du registrera som vild kvadratmeter?

I det här initiativet vill vi göra trädgårdar, gräsmattor, rabatter, krukor och blomsterlådor på balkongen vildare – områden i vår närmiljö, som vi människor tagit i besittning.

Skogsmark är också helt avgörande för våra vilda pollinatörer, men vi räknar inte in skog i den här vilda kvadratmetersiffran.

Vilka kan delta?

Vi välkomnar alla privatpersoner, kommuner, skolor, företag, föreningar och idrottsklubbar att göra den yta man förfogar över lite vildare.

Hur räknar jag bihotell?

Du kanske även har en kruka eller liten rabatt med pollinatörsvänliga blommor som tillsammans med bihotellet kan avrundas uppåt till en kvadratmeter.

Vilka arter gynnas?

Kampanjen syftar i första hand till att hjälpa våra hotade vilda pollinatörer med mat och bostad. Samtidigt gynnas allt vilt liv i vår närhet – som övriga viktiga insekter, en mängd fåglar, igelkottar, groddjur… Och även vi människor gynnas av pollinatörer. De ställer upp för oss dygnet runt, och håller bokstavligen planeten vid liv. Och det är tack vare dem som vi kan njuta av en stor del av den mat vi äter.

Vilka ytor räknas som ”vilda”?

Räkna alla ytor där du bjuder in och hjälper pollinatörer och annat vilt liv i din närhet! Du gör en egen uppskattning och registrerar dina kvadratmeter. Det kan handla om att låta en yta växa utan gräsklippning så att den naturliga växtligheten kommer upp, men också om att plantera pollinatörsvänliga blommor i krukor, rabatter eller blomsterlådor. Du kan anlägga en äng eller en sandbädd för bin. Du kan plantera pollinatörsvänliga träd eller buskar, låta rishögar eller löv ligga kvar, lämna en hög med död ved eller sätta upp bihotell. Här finns något för alla!

Var med och gör Sverige vildare

Bjud in pollinatörerna till din trädgård – varje kvadratmeter räknas!

Jag vill vara med

HJÄLP OSS ATT BLI FLER – DELA GÄRNA!

Senast ändrad 17/04/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.