Hus med solpaneler i djungel

Ekonomi & Finans

Samhället och ekonomin är helt beroende av naturen och dess tjänster. Ekonomin behöver fungera som ett verktyg för en hållbar samhällsutveckling inom ramen för de planetära gränserna och en planet. På dessa sidor kan du läsa om vad WWF gör inom området ekonomi och finans; såsom arbetet för en hållbar blå ekonomi och om hur kapitalägare kan ta steg för att investera för en planet.

Jorden

Ekonomi inom planetens gränser

Det finns gränser för vad vår jord tål. Överskrids dessa påverkas både välfärd och försörjning av livsmedel, vatten och energi. Ekonomin måste anpassas inom jordens biokapacitet och till att möta mänsklighetens grundläggande behov.

Läs här

Staplade stenar på en strand

Byggstenar i en hållbar ekonomi

Ekonomin måste anpassas till att rymmas inom naturens ramar. Ekosystemtjänster och biologisk mångfald behöver synliggöras inför viktiga ekonomiska beslut. Ekonomiska modeller och indikatorer, liksom investeringsströmmar, behöver anpassas så att de styr mot hållbarhet.

Läs här

En affärsman har ett löv i sin bröstficka

Vad du kan göra

Vilken framtidsutveckling bidrar vi till genom vårt finansiella sparande? Hur klimatsmart är din pension? Och hur påverkar den biologisk mångfald? Vet du hur du genom ditt sparande kan investera i framtidens hållbara och förnybara energi? Här är några tips på vägen.

Läs här

Har du frågor om WWFs arbete med ekonomi och finans?
Skicka ett mejl till ekonomi-finans@wwf.se
Isbjörn
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

Isbjörnsfadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Isbjörnsfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till vårt arbete för klimatet, isbjörnarna och de andra invånarna i Arktis.

Bli fadder – hjälp oss kämpa för ett levande Arktis!

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-06-13

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.