Green sea turtle

BLI MARINFADDER IDAG

• Nu 10 gånger mer plast än än på 80-talet
  • Om 30 år kan haven innehålla mer plast än fisk
  • En tredjedel av alla korallrev har redan försvunnit
  • 90% av världens fiskebestånd – nu fiskade till sin gräns
  • Dör haven, dör vi – stöd vårt arbete för ett friskare hav
Tillbaka Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som fadder blir du månadsgivare och bidrar regelbundet via autogiro till WWFs arbete.

Premie

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Den största mångfalden av liv på jorden finns i havet. WWF arbetar hårt för att skydda de marina ekosystemen och de fantastiska arter som finns i haven från hot som överfiske, nedskräpning, klimatförändringar och föroreningar. Hjälp oss i vårt arbete för att rädda haven.

Som marinfadder får du

Sköldpaddsmjukis

Premie

Som Marinfadder kan du välja en sköldpaddsmjukis eller en sköldpaddsberlock som premie.

Späckhuggare

Marinrapporten

Fadderrapporten om WWFs marina arbete (e-nyhetsbrev) fyra gånger per år.

instagram-wwfstoltfadder

WWFs Instagramkonto

Tillgång till WWFs Instagramkonto för faddrar där vi delar härliga bilder, filmer och information.

jul-ge-bort-fadder-delfin

Ge bort ett fadderskap

Den perfekta presenten till den som har allt – ge bort ett fadderskap för att rädda utrotningshotade djur! Ge bort en gåva som gör skillnad!

Hoten

Fiskekorg fylld med nyfångad fisk
Överfiske

Världens fisk håller på att ta slut. Fiskeindustrin dammsuger våra hav på fisk snabbare än vad den kan föröka sig. 90 procent av världens fiskbestånd är redan överfiskade eller fiskade till sin gräns.

Hajfena
Illegalt fiske

Varje sekund dödas tre hajar, många för sina fenor. Det plågsamma hajfensfisket måste stoppas, likaså det destruktiva dynamitfisket och det storskaliga tjuvfisket som pågår runt om i världen.

Korallrev vid Tun Mustapha Park
Klimatförändring

Under senaste seklet har 40 procent av världens koldioxidutsläpp tagits upp av haven. Detta skapar en försurning som korallerna inte klarar, samtidigt som stigande temperatur får dem att blekna och dö.

Algblomning i Östersjön
Övergödning

I Östersjön har våra utsläpp av kväve och fosfor skapat sådan syrebrist att hela havsbotten dött på en yta lika stor som två Danmark. Övergödningen orsakar också giftig algblomning varje sommar.

Fiskebål och oljeplattform
Exploatering

Oljeborrning, provsprängningar, gasledningar och ökad sjöfart utsätter havens djur för enorma risker och störningar – ett exempel är att valar strandar när deras trumhinnor sprängs av ljudbangar.

Plast i haven

Våra livsviktiga vatten förorenas allt snabbare av gifter, plast och skräp som inte hör hemma där. Sköldpaddor, delfiner och andra djur i haven dör när de fastnar i plasten eller tror att den är mat.

Hjälp oss rädda haven!

WWF arbetar för ett levande hav genom att skydda de marina ekosystemen och säkerställa och förbättra livsmiljöer för havens invånare. Det är vårt ansvar att bevara ett levande hav för kommande generationer, och som fadder gör du en ovärderlig insats.

01:21 Sydlig bastardsköldpadda (Lepidochelys olivacea)
Hjälp oss rädda haven!

Vad gör WWF

Späckhuggare

Arbete för ett levande hav

WWF arbetar för ett levande hav genom att säkerställa och förbättra livsmiljöer för hajar, koraller, marina däggdjur och andra marina arter – havens fascinerande invånare!

Utsläpp av sköldpaddsungar

Skyddade områden

WWF har under lång tid också bidragit till forskningsinsatser i havsmiljön och arbetat med att få beslut om skydd av känsliga marina ekosystem som är barnkammare och förökningsplatser för många arter.

Skydd av sköldpadda

Marina reservat

WWF arbetar hårt för att skapa marina reservat som reglerar sjöfart och ljudnivåer för undervattensljud samt få fram hårdare miljöregler för sjöfart.

Fiskekrokar

Reformer för jakt och fiske

En viktig del av WWFs arbete har varit att bearbeta den internationella valfångstkommissionen (IWC) för att stoppa hänsynslös jakt på valar och skydda marina däggdjur. Vi arbetar med EU-reformer för fiske och den internationella sjöfartsorganisationen (IMO).

Plast och skräp hör inte hemma i haven. Det kan sprida gifter och djur kan fastna eller äta plast och dö. Plast som fiskar äter riskerar att hamna på våra tallrikar, så i praktiken riskerar vi att äta den plast vi inte tar hand om.

Inger Näslund Expert havs- och fiskefrågor

Så används din gåva

Går till WWFs arbete för ett levande hav

Går till WWFs naturvårdsarbete

Går till WWFs klimatarbete

Går till insamling & administration

Förutom de pengar som går direkt till projekt för att skydda haven, använder WWF också en del av medlen för att skydda andra arter, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. Tack för ditt stöd för en friskare planet!

Vanliga frågor

Hur blir jag månadsgivare / fadder?

Tack för att du vill stödja vårt arbete! Du kan välja mellan nio olika fadderskap. Just regelbundenheten i din gåva har stor betydelse. Den bidrar till ett starkare WWF som kan fortsätta arbeta på bred front. Här hittar du all info om hur du anmäler dig.

Vad innebär det att bli fadder hos Världsnaturfonden WWF?

Regelbundenheten i din gåva som fadder har stor betydelse. Den bidrar till att vi får bättre framförhållning och kan sätta in våra hjälpinsatser med större kraft. Som fadder blir du en symbolisk fadder för till exempel tigern. Då får du en möjlighet att under lång tid följa WWFs arbete för tigern och skydda andra utrotningshotade arter. Ditt stöd används direkt till att stoppa tjuvjakt, påverka beslutsfattare och sprida information. Läs mer om våra olika fadderskap.

Är det någon uppsägningstid eller bindningstid?

Nej, vi har ingen bindningstid, och ingen uppsägningstid för våra fadderskap med autogiro. Du kan när som helst avsluta ditt månadsgivande genom att kontakta vår givarservice eller din bank.

Hur ger jag ett fadderskap i present?

Vad roligt att du funderar på att ge ett fadderskap som present! Det brukar vara en uppskattad present. Och ditt bidrag varje månad är värdefullt, för att vi ska kunna arbeta långsiktigt, för biologisk mångfald och hållbarhet. Här hittar du mer information för att ge bort ett fadderskap.

Hur ändrar jag mitt månadsbelopp?

Du kan närsomhelst ändra ditt månadsbelopp här eller kontakta vår givarservice.

Kolibri
WWFs givarservice

Vi besvarar dina frågor om fadderskap, medlemskap och gåvor

Ring oss på 08-624 74 14
Öppet vardagar 08.00-18.00
givarservice@wwf.se

Sköldpadda som fastnat i fiskenät

Dör haven,
dör vi

Bli Marinfadder!

Senast ändrad: 2019-11-22

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.