vego-vitkpl-pixabay2747316

så arbetar WWF för hållbar mat

WWF arbetar på flera nivåer för att produktion och konsumtion av livsmedel ska bli hållbar – i Sverige och globalt. Det betyder att vi påverkar människors matval i butiken, men också arbetar med politisk påverkan.

Här är några av WWFs projekt och initiativ:

äpplen-matbutik-pixabay-1095326

Årets Hållbara Matbutik

Vilken är Sveriges mest hållbara matbutik? White Guide och WWF står bakom en ny grön kartläggning av dagligvaruhandeln ur ett hållbarhetsperspektiv.

skolmat-shutterstock-2400x1200px

Årets Hållbara Skolmatskommun

De behövs ett större engagemang för att barnens skolmat ska bli hållbar. Med priset Årets Hållbara Skolmatskommun vill WWF och White Gude Junior inspirera Sveriges kommuner att engagera sig för skolmåltiderna.

vego-kock-shutterstock

Hållbara restauranger

WWF delfinansierar nätverket Hållbara restauranger. Här inspireras restaurangnäringen och dess besökare att göra aktiva val som minskar påverkan på naturens resurser.

One-Planet-Plate-rödbeta-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate gör skillnad – en måltid i taget

Vill du äta för en levande planet? One Planet Plate är ett enkelt sätt att göra skillnad, både för dig som privatperson och dig som är måltidsleverantör.

naturbete-ola-jennersten

Naturbetesmarker och naturbeteskött

Naturbetesmarker tillhör våra allra mest artrika marker. För att de ska bevaras och utvecklas krävs bland annat en tydlig marknad och efterfrågan på naturbeteskött.

Potatis_hand_close-up-1835908

Årets Östersjöbonde visar vägen

Utmärkelsen Årets Östersjöbonde (Baltic Farmer of the Year Award) lyfter fram goda initiativ från gårdarna runt Östersjön. Allt för att inspirera både lantbrukare och beslutsfattare inom jordbrukssektorn.

Läs här

En hand på palmnötter som ska bli palmolja, Kongo

Palmolja, soja och ansvarsfull produktion

Arbetet med att påverka produktionen av globala grödor i en mer hållbar riktning är ett av de många verktyg WWF använder för att skydda värdefull natur.

sädesfält-pixabay
Hållbart jordbruk

Våra krav på EUs jordbrukspolitik

EUs jordbrukspolitik (CAP) bidrar tyvärr inte till ett hållbart jordbruk. WWF kräver att CAP reformeras.

mat-på-hållbar-väg—skola

Mat på hållbar väg

Utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg vill berika och bredda skolundervisningen om mat, från jord till bord.

Ladda ned

äppelträd-pixabay
Mat & Jordbruk

Vår vision för hållbar mat

Hur ska vi äta i framtiden för att bidra till en levande planet? Här kan du läsa WWFs vision för hur vi äter och producerar mat i en hållbar framtid.

LÄS HÄR

Idrottarens-risotto-ur-Maten-bakom-resultaten-Norstedts-förlag-2017-Fotograf-Bianca-Brandon-Cox

Vego i världsklass

WWF har tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté startat projektet ”Vego i världsklass” som vill utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och utveckla det vegetariska köket så att det blir ett alternativ för fler. Med olympiska idrottare som förebilder visa vi att det är möjligt att ställa om till mer hållbar mat och samtidigt kunna prestera i världsklass.

livsmedelsbutik-2

Hållbar Livsmedelskedja, en satsning tillsammans med företag i livsmedelsbranschen

I initiativet Hållbar Livsmedelskedja samlas ett flertal svenska livsmedelsföretag för att öka omställningstakten och samarbeta för att nå en hållbar livsmedelsproduktion och matkonsumtion i Sverige. WWFs roll är att leda, inspirera och driva på för en mer hållbar livsmedelskedja.

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Köttguiden

Välj rätt kött med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-03-04

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.