WWF – i naturens tjänst sen 1971

Miljöfrågorna började ta plats på världsagendan på riktigt under 60-talet, och 1961 bildades World Wildlife Fund (WWF) i Schweiz. Tio år senare startades det svenska kontoret Världsnaturfonden WWF. Sedan dess har vi på WWF, med alla våra fantastiska supportrar, lyckats öka antalet fjällrävar, stoppa den kommersiella valjakten, återställa våtmarker, släppa ut friska sälar i Östersjön, och mycket mer. Här kan du lära dig mer om vår historia och allt som vi gör tillsammans!

Se filmen om WWF Sverige 50 år

Vi har hunnit med mycket tillsammans sedan allt började 1971.

Hjalp pandan rädda allt liv

Fjällräv

Fjällräven – WWFs första svenska projekt

1971 var fjällrävarna på väg att försvinna helt. WWF Sverige var precis nystartat samtidigt som det bara fanns 90 vuxna fjällrävar kvar. Beslutet var självklart: Fjällräven blev vårt första projekt.

Matbrist var ett problem under vintern och därför blev stödutfodring en viktig insats. Fjällrävarna vaccinerades mot skabb samtidigt som arbetet även fokuserade på att hålla rödrävarna borta från fjällrävslyorna.

50 år senare har bestånden vuxit och idag har vi 450 vuxna fjällrävar i den svensk-norska fjällen. Ett resultat vi nått tack vare WWFs Naturfaddrar och supportar. Arbetet för fjällräven fortsätter och målet är att antalet ska öka till 2 000, då är de troligtvis klarar sig på egen hand

Läs mer om fjällräven

Pandan var nära utrotning – har nu ökat med 70 procent

I mitten av 1980-talet klassas jättepandan som en starkt hotad art. Stora partier av skog skövlas i Kina, pandor blir isolerade från varandra med liten tillgång av den för dem livsviktiga bambun. Pandorna höll på att svälta ihjäl.

Vändpunkten kommer när WWF som första naturvårdsorganisation blir inbjuden till Kina, för att med sin expertis hjälpa till i arbete med att rädda pandorna och deras livsmiljö. Försöket lyckas.  Svenska WWF och våra supportrar bidrar till skydd och bättre skötsel av stora landskap, och i dag finns det nära 1900 vilda pandor. Det är en ökning med nära 70 procent från 1980-talets bottennotering.

Jättepandan klassas inte längre som ”starkt hotad” utan som ”sårbar” — ett tydligt kvitto på att arbetet gjort skillnad. Men pandorna behöver fortfarande hjälp, och WWFs arbete fortsätter för att säkra deras framtid.

Läs mer om pandan

Panda (Ailuropoda melanoleuca)

TIDSLINJE WWFs HISTORIA

Här ett litet urval från några av WWF Sveriges alla viktiga projekt och satsningar under 50 år. 1971-2021.

1971 - WWF Sverige bildas
1973 - WWF Projekt tiger i Indien