share1200x630_beige4

MatkalkylatorN

TILL KALKYLATORN

Testa din måltid med WWFs Matkalkylator

Matkalkylatorn är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan och påverkan på biologisk mångfald. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till? Det går snabbt att se om måltiden du tänkt äta håller sig inom planetens gränser för klimat, och hur du kan justera för att göra bättre val för den biologiska mångfalden. Att äta inom klimatbudgeten för mat bidrar till en mer hållbar planet!

Observera att Matkalkylatorn enbart sätter siffror på din måltids klimatpåverkan. Hur maten påverkar den biologiska mångfalden är också väldigt viktigt men svårare att mäta, så vi försöker ge några konkreta tips kring vad du kan tänka på. Vi har gjort en grov uppdelning för varje livsmedel som visar vilka val som är bättre, neutrala och sämre för biologisk mångfald. Läs mer om metoden bakom Matkalkylatorn här.

Så fungerar Matkalkylatorn

Du använder reglagen för att fylla i mängderna livsmedel i din måltid. Info-cirklarna vid sidan om varje livsmedel hjälper dig. Termometern visar hur mycket klimatutsläpp din måltid leder till. Du får även upp tips kring biologisk mångfald för varje livsmedel. Experimentera gärna och se vad som påverkar mest!

Klimatkalylator
MATKALKYLATORN

Hur påverkar din mat klimatet och den biologiska mångfalden?

TESTA DIG SJÄLV

Klimatgränserna för en måltid

WWFs One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat. Denna klimatbudget visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning. Budgeten är 11 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per vecka – sedan är det upp till alla matlagare att kreativt välja vad ni vill fylla den med.

För en lunch eller middag blir det i snitt 0,5 kg CO2e per måltid. Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 1,8 kg CO2e – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen. Testa Matkalkylatorn och se hur dina måltider ligger till.

Klimatkalylator

Frågor och svar om Matkalkylatorn

Är det tillagad mat eller torrvikt som ska anges? Varför ger ost ett så stort avtryck? Hur har klimatpåverkan för fisk räknats ut?

Se svaren här

Vita och blå kålhuvuden i Sydafrika

Mer om mat och jordbruk

Är du nyfiken på matens påverkan på klimatet och andra viktiga hållbarhetsaspekter kring mat?

Läs här

Köttguiden framsida

Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

vegoguiden-1024×512

Vegoguiden

Välj mer och bättre vego! Med Vegoguiden får du hjälp att välja rätt vego.

Fiskguiden-fisk

Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Kontakt

Kontakta oss gärna om du tycker att någonting saknas i Matkalkylatorn eller om du har andra frågor! Du kan maila på mat@wwf.se eller ställa en fråga i vårt frågeforum.

Välj medlemskap

Ett medlemskap gäller per kalenderår. Välj mellan att betala hela medlemsavgiften på en gång eller att dela upp den månadsvis via autogiro.

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsdetaljer

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

WWF Community

Senast ändrad 08/02/24