Matkalkylatorn-2018—bild_2

MatkalkylatorN

testa din måltid med WWFs Matkalkylator

WWFs Matkalkylator är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till? Det går snabbt att se om måltiden du tänkt äta håller sig inom planetens gränser för klimat. Ju fler måltider som lagas och äts inom klimatbudgeten för mat, desto mer bidrar vi till en levande planet.
Är du intresserad av metoden och resonemanget bakom verktyget, kan du läsa mer här.

Så fungerar Matkalkylatorn

Du använder reglagen till vänster för att fylla i mängderna livsmedel i din måltid. Info-cirklarna hjälper dig. Tallriken visar hur mycket utsläpp din måltid leder till. Experimentera gärna och se vad som påverkar mest!

Matkalkylatorn-2018_Faq
MATKALKYLATORN

Hur påverkar din mat klimatet?

TESTA DIG SJÄLV

Klimatgränserna för en måltid

WWFs One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat. Denna klimatbudget visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning. Budgeten är 11 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per vecka – sedan är det upp till alla matlagare att kreativt välja vad ni vill fylla den med.

För en lunch eller middag blir det i snitt 0,5 kg CO2e per måltid. Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 2 kg Co2e – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen. Testa Matkalkylatorn och se hur dina måltider ligger till.

Observera att Matkalkylatorn testar enbart din måltids klimatpåverkan. Hur maten påverkar den biologiska mångfalden är också viktigt.

Livsmedel skapar växthusgaser

Så här mycket koldioxidekvivalenter i kilo släpper ett kilo av följande livsmedel ut:
Nötkött 27 kg. Griskött 6 kg. Grädde 5 kg. Ris 3 kg. Kyckling 2,4 kg. Ägg 1,4 kg. Pasta 0,8 kg. Baljväxter 0,4 kg. Havregrädde 0,4 kg. Potatis 0,1 kg.

One Plane Plate grafik matens klimatpåverkan

Matkalkylatorn-2018_Faq

Frågor och svar om Matkalkylatorn

Är det tillagad mat eller torrvikt som ska anges? Varför ger ost ett så stort avtryck? Hur har klimatpåverkan för fisk räknats ut?

Se svaren här

Vita och blå kålhuvuden i Sydafrika

Mer om mat och jordbruk

Är du nyfiken på matens påverkan på klimatet och andra viktiga hållbarhetsaspekter kring mat?

Läs här

Kontakt

Kontakta oss gärna om du tycker att någonting saknas i testet eller om du har andra frågor! Du kan maila på mat@wwf.se eller ställa en fråga i vårt frågeforum.

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-10-03

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.