Dimmig svensk skog

Det här kan du göra för klimatet

Bli Planetfadder

Du är med och skapar den hållbara framtiden. Många i Sverige är engagerade i klimatfrågan och vill göra förändringar i sin vardag för att som enskild individ bidra till omställningen mot en hållbar framtid. På denna sida kan du läsa om tips på vad du kan göra för klimatet!

5 b:n

Toppbild_valet2022_Original_2

Höj din röst

Nu måste politikerna skapa förutsättningarna. Ett villkor för att vi som individer ska kunna leva klimatsmart fullt ut är att våra politiker skapar förutsättningar för oss att lyckas. Det behövs rejäla satsningar på en infrastruktur och ett energisystem som gör hållbara transporter och färdmedel möjliga. Vi behöver också få förutsättningar att värma våra bostäder med hållbar förnybar energi. WWF arbetar med att påverka beslutsfattare i rätt riktning. Därför är det viktigt att vi som medborgare höjer våra röster så att det blir tydligt att vi vill se beslutsamhet i klimatfrågan.

Klimatsmarta tips!

Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp. Vi kan alla hjälpas åt att hejda klimatförändringarna! Läs här vad WWF gör i klimatfrågan. Nedan finns tips vad du kan göra.

• Byt alla lampor till effektiva och bra LED-lampor.
  • Spara onödig elförbrukning genom att släcka lampor när ljuset inte behövs, dra ur mobilladdare när de inte används och stänga av apparater istället för att ha dem i standby-läge.
  • Täta kring fönster och dörrar med nya tätningslister så att värmen hålls kvar inne. Använd gärna tjocka gardiner att dra för på natten.
  • Sänk värmen med en grad, ta på dig mer kläder istället.
  • Tvätta i 30 eller 40 grader istället för 60 grader, så ofta som möjligt. Detta nästan halverar energianvändningen.
  • Spara på varmvattnet, till exempel med hjälp av snålspolande kranmunstycken. Hur ofta och hur länge du duschar påverkar också energianvändningen. Att diska i diskmaskin sparar energi jämfört med att diska för hand.
  • Kolla upp möjligheten att tilläggsisolera om du bor i ett gammalt hus. Alla hus kan idag byggas eller renoveras till en standard där de genererar mer energi än de använder på ett år.
  • Byt fossil värme och el mot förnybar från vind, sol, vatten och geotermisk energi (som bergvärme). Se till att möbler inte blockerar elementen.
  • Minska matsvinnet genom att planera inköpen, förvara maten rätt och ta vara på resterna. Läs mer om hur du äter planetvänligt på mat.
  • Cykla och åk kollektivt, gå gärna med i en bilpool om det finns där du bor. Ska ni ha egen bil, välj el- eller biogasbil.
  • Jobba hemma någon dag i veckan om det är möjligt för dig, så undviker du onödiga transporter och ökar din produktivitet.
  • När du behöver köpa något nytt till hemmet, kolla först begagnatmarknaden. Välj gärna saker av hög kvalitet som håller länge. Ta hjälp av miljö- och energimärkningen.
  • Engagera dig i miljöfrågor och ställ krav på kommunpolitiker att vidta lokala åtgärder för att minska klimatpåverkan.
Många vill göra någonting åt klimatförändringarna - speciellt de äldsta. En av fyra oroar sig för de smältande isarna.

STÖD VÅRT ARBETE

Bli Planetfadder!

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Klimatkalkylatorn

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen. Klimatkalkylatorn är framtagen av WWF i samarbete med SEI, Stockholm Environment Institute.

Testa dig själv här

Cykelpendlare i stan
Det som är bra för klimatet är även bra för dig – för hälsa och välbefinnande. Som att cykla korta sträckor istället för att ta bilen. Eller att äta en mer varierad kost genom att öka mängden vegetariskt och minska på köttet.
Klimatbarometern visar att allt fler drar ner på köttkonsumtionen.

Gör skillnad i vardagen

Vi har samlat 50 små och stora förbättringar du kan göra för vår enda planet. Svara på tre enkla frågor, så föreslår vi de förbättringar som kan passa just dig.

Välj förbättringar

MBM_Klimatskolan_E01_Logotyp_1200x900
WWFs podcast

Klimatskolan

Låt årets roligaste resa bli resan mot ett hållbart liv! Lyssna på vår poddserie Klimatskolan, där programledaren Fritte Fritzson tillsammans med olika gäster reder ut vad som händer med klimatet och vad vi – var och en av oss – kan göra åt det.

Lyssna på Klimatskolan

MATGUIDER-puffbild
Ladda ner till mobilen

Matguiden app

Ny app med alla WWFs tre konsumentguider samlade: Fiskguiden, Köttguiden och Vegoguiden.
Appen finns att ladda ner både i Appstore och Google Play.

Spana in Matguiden

Ilulissat, Grönland
För lärare

Låt dina elever ta del av hur klimatet fungerar, om vår livsstil och vad som påverkar

Många barn är idag oroliga för klimatförändringen. Genom att låta dem fördjupa sig i ämnet kan vi inge hopp och grunda för en hållbar framtid. Med gemensamma krafter kan vi hejda klimatförändringen.

Här hittar du tips och material

Senast ändrad 06/07/23