lejonsiluetter_medium_ww225888_1600x800

WWF Magasin

Djur – Natur – Hållbarhet

Välkommen till WWF Magasin

WWF Magasin tar med dig ut i naturen här hemma och världen runt och berättar om arbetet med att bevara planetens enastående rikedom. Vi bjuder på massor med naturglädje i fantastiska bildreportage. Här möter du forskare och naturvårdare ute i fält, i tropikskogar såväl som på fjället.

Men WWF Magasin är mer än en naturtidning – här handlar allt om helhetsperspektivet, hur vi människor ska kunna leva inom ramen för den enda planet vi har. Vi skriver om klimat, konsumtion, återvinning och resursfördelning. Alltså om vår tids stora ödesfrågor.

Framför allt visar vi på lösningarna, hur vi alla kan hjälpa till att bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.

Välkommen till en tidning om det som är viktigt, på riktigt.

Charlotte Permell, chefredaktör för WWF Magasin

WWF Magasin 4 nummer per år

Världsnaturfondens medlemstidning kommer ut med 4 nummer per år

Vi erbjuder hela tidningen WWF Magasin i digital form för dig som är WWF Vän. Logga in med koden du fått på baksidan av senaste numret av tidningen eller via mail. Läs tidningen enkelt på dator, telefon eller surfplatta här. För dig som funderar på att bli WWF Vän erbjuder vi förra numret gratis här.

WWF Magasin

• Kommer ut 4 gånger per år
  • Intäkterna går till djur och natur
  • Korsord / Aktuella naturvårdsprojekt / m.m.

Nummer 2 2019

Här är de svenska arterna som kom tillbaka!

I nya WWF Magasin berättar vi om arterna vi nästan förlorade men som återhämtat sig – och hur det gick till. Möt också spökdjuren, storögda primater som får plats i din hand och trebarnsfamiljen som sa hej då till bilen.

Våra fjäll och skogar hyser idag långt fler rovdjur än de gjorde för hundra år sedan. Örn, bäver, trana, klockgroda och vit stork är andra exempel på naturens fantastiska förmåga till återhämtning – när hindren och hoten är borta. Vi berättar historien om återkomsten, en berättelse som ger hopp när världens biologiska mångfald är mer hotad än någonsin.

Läs också om spökdjur, pyttesmå men med de relativt största ögonen av alla däggdjur. De hoppar som grodor och kommunicerar med ultraljud. De liknar ingen annan art men tillhör samma gren som vi på släktträdet.

Matkassar som ska hem, barn som ska på träning – klarar en barnfamilj ett liv utan bil? Familjen Strand Nyhling beslöt att pröva. Läs deras bästa tips om hur man löser det bilfria livet, sparar koldioxid – och kanske rentav blir lite friare.

Dessutom:

• Det här ska du inte missa i sommar – vi visar var du hittar snorkelleder och fjärilsstigar och mycket mer.
  • En Planet – många små steg leder till en mer hållbar framtid.
  • Fråga WWF – experterna svarar på läsarnas frågor om allt från nyttan med fästingar till vad som är det enskilt bästa du kan göra för klimatet.

Detta och mycket mer i nya WWF Magasin – en tidning om det som är viktigt på riktigt.

För dig som är WWF Vän

Läs WWF Magasin här. Logga in med koden som du hittar i tidningen (WWF Magasin 2-19) på sista sidan eller via mejl.

Läs tidningen direkt på nätet

faksimil-1-2019

Nyfiken på WWF Magasin? Provläs hela förra numret.

WWF Magasin är Världsnaturfondens medlemstidning som kommer ut med 4 nummer per år. Samtidigt som du får härlig läsning 4 gånger per år så bidrar du som stödjande medlem direkt till WWFs naturvårdsarbete, där dina pengar kommer till stor nytta.

Läs förra numret

Artiklar från tidigare nummer

WWFs engagemang

Trädforskning i Borneo

För en levande miljö på Borneo!

Genom att plantera träd och restaurera skog i  världens regnskogar hjälper vi vår planet och hotade arter att överleva. Just nu arbetar WWF med att rädda regnskogen på Borneo och projekten vi driver är allt från att samla in fröer och etablera plantskolor till att skydda hotade arter och deras livsmiljöer.

Panda (Ailuropoda melanoleuca)

Stöd WWFs arbete i världen

Bidra till en bättre miljö och en levande planet. WWF arbetar i hela världen. Den svenska delen av WWF stödjer och arbetar med hundratals projekt. Genom att skänka din gåva till WWFs arbete i världen bidrar du till de områden där pengarna behövs som mest.

Svensk skärgård

Rädda Östersjön

Hjälp vårt känsliga innanhav. Bidra till arbetet med att göra Östersjön och dess kuster välmående med stor mångfald av liv. WWF arbetar för att skydda Östersjön från överfiske, stoppa övergödningen, stoppa farliga utsläpp av miljögifter, skapa säkrare sjöfart och minska oljeutsläpp.

Isbjörn

Stöd WWFs klimatarbete

WWF arbetar på flera plan med klimatfrågan. Det rör sig om allt från projekt som rör enskilda områden och arter, till omfattande initiativ rörande nationella och internationella överenskommelser. Genom opinionsbildning mot allmänhet och politiker ska samhället göra den omställning som krävs för att rädda vår planet. Samarbetet med företag som vill bidra till en hållbar framtid är centralt. Stöd vårt viktiga arbete för att stoppa klimatförändringen!

Falsk karettsköldpadda

Stöd WWFs havsarbete

Hjälp oss att rädda världens hav. Utan vatten skulle inget kunna leva på vår planet. Ändå håller vi människor på att förstöra jordens hav. Vi har förorenat vattnet – med både kemikalier och skräp. Vi förstör stränder och havsbottnar. Vi fiskar för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla näringssystem. WWF arbetar över hela världen samtidigt för att vända den negativa trenden. Vi bevakar haven för att stoppa tjuvfiskare, vi förhandlar med EU-politiker och mycket mer

Årets Pandabok

Utmärkelsen Årets Pandabok

Världsnaturfonden WWF utser sedan 1972 årets bästa naturskildring i ord och bild till ”Årets Pandabok”. Boken kan vara av såväl svenskt som internationellt ursprung men får inte tidigare ha varit utgiven i Sverige.

Utmärkelsen Årets Pandabok 2019 delades ut av Hans Majestät Konungen vid Världsnaturfonden WWFs höstsammanträde i oktober 2018.

Årets Pandabok – Under Afrikas himlar av Brutus Östling

Juryns motivering till priset lyder: ”När den mångfaldigt prisbelönta fågelfotografen Brutus Östling riktar kameran mot Afrikas storvilt skapar han magiska bilder. Här ser vi den afrikanska savannen som vi aldrig sett den förut. Att bläddra i denna bildskatt är en fullskalig njutning. Detta är samtidigt en bok som hjälper oss att förstå naturens intrikata system och som låter oss möta arter som få lyckats porträttera. Under Afrikas himlar tar oss så nära den afrikanska savannen man kan komma utan att själv vara där. En skimrande safari i bokform”.

Under Afrikas himlar av Brutus Östling är Årets Pandabok 2019

Årets Pandabok 2019 - Under Afrikas himlar

Du behövs - Bli WWF Vän 2019!

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill veta mer!

Senast ändrad: 2019-05-28

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.