lejonsiluetter_medium_ww225888_1600x800

WWF Magasin

Djur – Natur – Hållbarhet

Välkommen till WWF Magasin

WWF Magasin tar med dig ut i naturen här hemma och världen runt och berättar om arbetet med att bevara planetens enastående rikedom. Vi bjuder på massor med naturglädje i fantastiska bildreportage. Här möter du forskare och naturvårdare ute i fält, i tropikskogar såväl som på fjället.

Men WWF Magasin är mer än en naturtidning – här handlar allt om helhetsperspektivet, hur vi människor ska kunna leva inom ramen för den enda planet vi har. Vi skriver om klimat, konsumtion, återvinning och resursfördelning. Alltså om vår tids stora ödesfrågor.

Framför allt visar vi på lösningarna, hur vi alla kan hjälpa till att bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen.

Välkommen till en tidning om det som är viktigt, på riktigt.

Charlotte Permell, chefredaktör för WWF Magasin

Världsnaturfondens medlemstidning kommer ut med 4 nummer per år

Vi erbjuder hela tidningen WWF Magasin i digital form för dig som är WWF Vän. Logga in med koden du fått på baksidan av senaste numret av tidningen eller via mail. Läs tidningen enkelt på dator, telefon eller surfplatta här. För dig som funderar på att bli WWF Vän erbjuder vi förra numret gratis här.

WWF Magasin

• Kommer ut 4 gånger per år
  • Intäkterna går till djur och natur
  • Korsord / Aktuella naturvårdsprojekt / m.m.

Nummer 2 2021

Fjällen i förändring

Världen kämpar för 1,5-gradersmålet. I fjällen har målet redan spruckit. Vintertid är det hela tre grader varmare än för fyrtio år sedan. Växter och djurliv som under årmiljoner anpassats till fjällvärldens klimat tvingas stadigt uppåt. Men där fjället tar slut finns ingenstans att ta vägen.

Dessutom:
  • WWF kämpar för vår svenska natur – här är några av alla skogar, fjäll, ängs- och hagmarker, sjöar och vattendrag som fått ökat skydd med hjälp från WWF.
  • Öar – från dronter till draködlor. Nya arter utvecklas, andra försvinner. Vi har mycket att lära av allt som hänt på världens öar.
  • Hästdjur – vacka, starka, fantastiska. Kanske har de dessutom påverkat mänskligheten mer än några andra djur.
  • Dagfjärilar – nu behöver de vår hjälp, omgående.
  • ”Jag övade med tubkikaren varje dag innan jag gick till skolan” – biologen Annika Rastén har jobbet som gör att hon kan vara ute i fält varje dag och leta fåglar.
  • Naturens bucketlist – tjugo fantastiska upplevelser i svensk natur.
  • Nu delar vi – varför köpa när man kan dela eller låna?
  • En Planet – många små steg leder till en mer hållbar framtid.
  • Samt allt du inte vill missa i naturen här hemma nu när sommaren står för dörren: lyssna på juninatten, ställ dig på vakt vid en kaprifol, leta efter Europas största skalbagge och vad är det för larver som luktar? WWFs naturexperter guidar till upplevelser i sommarnaturen.

Detta och mycket mer i nya WWF Magasin – en tidning om det som är viktigt på riktigt.

För dig som är WWF Vän

Läs WWF Magasin här. Logga in med koden som du hittar i tidningen (WWF Magasin 1-21) på sista sidan eller via mejl.

Läs tidningen direkt på nätet

WWF-Magasin-PUFF-1-2021

Nyfiken på WWF Magasin? Provläs hela förra numret.

WWF Magasin är Världsnaturfondens medlemstidning som kommer ut med 4 nummer per år. Samtidigt som du får härlig läsning 4 gånger per år så bidrar du som stödjande medlem direkt till WWFs naturvårdsarbete, där dina pengar kommer till stor nytta.

Läs förra numret

Artiklar från tidigare nummer

Årets Pandabok

Utmärkelsen Årets Pandabok

Världsnaturfonden WWF utser sedan 1972 årets bästa naturskildring i ord och bild till ”Årets Pandabok”. Boken kan vara av såväl svenskt som internationellt ursprung men får inte tidigare ha varit utgiven i Sverige.

Utmärkelsen Årets Pandabok 2021 delades ut vid WWFs höstmöte 23 oktober på Ulriksdals slott, under en digital ceremoni i närvaro av H.M. Konungen.

Årets Pandabok – Naturlycka

Naturlycka är en inspirerande och personligt skriven bok av zoologen Ola Jennersten, som bor i en gammal kulturbygd utanför Märsta i Uppland. Boken är en varm hyllning till naturen och dess invånare och visar hur vi alla som naturvänner, trädgårdsälskare, jordbrukare och skogsägare kan öka den biologiska mångfalden.

Naturlycka är Årets Pandabok 2021

Du behövs - Bli WWF Vän!

Välj medlemskap

Ett medlemskap gäller per kalenderår. Välj mellan att betala hela medlemsavgiften på en gång eller att dela upp den månadsvis via autogiro.

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill veta mer!

WWFs engagemang

Trädforskning i Borneo

För en levande miljö på Borneo!

Genom att plantera träd och restaurera skog i  världens regnskogar hjälper vi vår planet och hotade arter att överleva. Just nu arbetar WWF med att rädda regnskogen på Borneo och projekten vi driver är allt från att samla in fröer och etablera plantskolor till att skydda hotade arter och deras livsmiljöer.

Panda (Ailuropoda melanoleuca)

Stöd WWFs arbete i världen

Bidra till en bättre miljö och en levande planet. WWF arbetar i hela världen. Den svenska delen av WWF stödjer och arbetar med hundratals projekt. Genom att skänka din gåva till WWFs arbete i världen bidrar du till de områden där pengarna behövs som mest.

Svensk skärgård

Rädda Östersjön

Hjälp vårt känsliga innanhav. Bidra till arbetet med att göra Östersjön och dess kuster välmående med stor mångfald av liv. WWF arbetar för att skydda Östersjön från överfiske, stoppa övergödningen, stoppa farliga utsläpp av miljögifter, skapa säkrare sjöfart och minska oljeutsläpp.

Isbjörn

Stöd WWFs klimatarbete

WWF arbetar på flera plan med klimatfrågan. Det rör sig om allt från projekt som rör enskilda områden och arter, till omfattande initiativ rörande nationella och internationella överenskommelser. Genom opinionsbildning mot allmänhet och politiker ska samhället göra den omställning som krävs för att rädda vår planet. Samarbetet med företag som vill bidra till en hållbar framtid är centralt. Stöd vårt viktiga arbete för att stoppa klimatförändringen!

Falsk karettsköldpadda

Stöd WWFs havsarbete

Hjälp oss att rädda världens hav. Utan vatten skulle inget kunna leva på vår planet. Ändå håller vi människor på att förstöra jordens hav. Vi har förorenat vattnet – med både kemikalier och skräp. Vi förstör stränder och havsbottnar. Vi fiskar för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla näringssystem. WWF arbetar över hela världen samtidigt för att vända den negativa trenden. Vi bevakar haven för att stoppa tjuvfiskare, vi förhandlar med EU-politiker och mycket mer

Dela gärna:

Senast ändrad 28/05/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.