Globala mål för hållbar utveckling

Skola & utbildning

Välkommen till WWF Utbildning

Hållbar utveckling är en av vår tids största utmaningar. Den kräver att vi tänker om, tänker nytt och ständigt lär oss. WWF Utbildning innehåller fakta och inspiration för dig som vill lära dig mer samt metoder och verktyg för att arbeta med hållbar utveckling. Sidan vänder sig till både dig som är ung och till lärare inom förskola, grundskola och gymnasium.

ungdomar time is now

För unga

På sidan För unga hittar du fakta, information och inspiration för hur du som ung kan engagera dig.

Besök För unga

learning-928638_1920

För lärare

På sidan För lärare hittar du fakta, metoder och inspiration för lektioner och skolutveckling.

Besök För lärare

Influence the future – Vår stad 2030

Vill ni jobba med autentiska utmaningar där eleverna är delaktiga i lokala frågor och hållbar stadsutveckling? Då kan ni hämta kunskap, inspiration och idéer i vårt nya material Influence the future – Vår stad 2030. Handledningen ger skolor och kommuner stöd att engagera unga i omställningsarbetet för en hållbar framtid. Materialet består av åtta olika kapitel varav ett presenterar fyra olika undervisningsområden att arbeta med: Biologisk mångfald, Klimat och energi, Konsumtion och avfall samt Mat.

Här hittar du materialet

Klimat på hållbar väg

Nu finns ett alldeles nytt undervisningsmaterial för grundskolan på temat klimat och energi. Med materialet vill vi:

• stödja dig som lärare genom att ge mer kunskap om klimatförändringarna och vad som görs för att mildra dem
  • ge dig fördjupad förståelse för hur lärande för hållbar utveckling kan ge eleverna den handlingskompetens de behöver för att klara framtidens utmaningar
  • ge exempel på konkreta, ämnesövergripande övningar anpassade till grundskolans läroplan och FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

Här hittar du materialet

Om du har några frågor som rör utbildning är du välkommen att kontakta:

Susie Broquist Lundegård

Senior projektsamordnare Utbildning & Lärande för hållbar utveckling

08- 546 57 530

susie.broquist.lundegard@wwf.se

Helene Grantz

Programsamordnare Utbildning & Lärande för hållbar utveckling

08- 624 74 43

helene.grantz@wwf.se

Dela gärna:

Senast ändrad 09/03/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.