Tiger

Bli Tigerfadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Månadsbelopp

Som fadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till WWFs arbete.

Premie

Fyll i dina kontaktuppgifter

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

Det finns bara 3 900 tigrar kvar i det vilda, så varje tiger räknas! Som Tigerfadder bidrar du till att rädda tigern, men även till att skydda andra utrotningshotade arter och till fler naturvårdsprojekt. Just regelbundenheten i din gåva gör att vi kan ha större framförhållning och sätta in insatser med större kraft. Hjälp oss att förverkliga målet att fördubbla världens tigerstam till 2022 – nästa Tigerns år.

Som tigerfadder får du

Mjukistiger

Tigermjukis eller tigerberlock

Välj mellan en tigermjukis eller en fin tigerberlock.

Närbild på en tiger (Panthera tigris), Africa Marine World USA

Tigerrapporten

Tigerrapporten (e-nyhetsbrev) fyra gånger per år med rapportering från WWFs projektledare i fält om konkreta naturvårdsresultat.

Tigerfamilj går tillsammans

WWFs Instagramkonto

Tillgång till WWFs Instagramkonto för faddrar där vi delar härliga bilder och filmer och du får möjlighet att följa oss i vårt viktiga arbete.

Tigerhona (Panthera tigris tigris)

Ge bort ett fadderskap

Den perfekta presenten till den som har allt – ge bort ett fadderskap för att rädda utrotningshotade djur! Ge bort en gåva som gör skillnad!

Hoten

Tiger (Panthera tigris) bakom buske
Brist på levnadsyta

Ökande skogsaverkning gör att tigerns skogar krymper. Hanarna rör sig över ett större område än honorna och ett tigerrevir i Indien kan uppgå till runt 60 kvadratkilometer för hanarna och 25 kvadratkilometer för honorna.

Beslagtaget tigerskinn på Heathrow flygplats
Illegal djurhandel

Idag omsätter den illegala handeln med hotade arter ofattbara 65 miljarder kronor. Den får som följd att tusentals arter dödas och smugglas varje år.

Anti tjuvjaktspatrull i Kui Buri, Thailand
Tjuvjägare

WWF vill stoppa den brutala och illegala jakten och vi arbetar på bred front med detta, bland annat genom att utbilda parkvakter och stoppa handelskedjor för att hindra smuggling av djurdelar mellan olika länder.

Tiger med byte
Brist på bytesdjur & föda

Tigern, som lever och jagar ensam, behöver stora levnadsytor och god tillgång till bytesdjur. Ökande skogsaverkning gör att tigerns skogar krymper.

Bekännelser från en före detta tjuvjägare

För att bekämpa tjuvjakten på tigrar arbetar WWF intensivt i tigerns utbredningsområde, bland annat i samarbete med tidigare tjuvskyttar och lokala regeringar. Filmen visar en före detta tjuvjägares historia och bekännelser.

08:01 Mönster från päls på sibirisk tiger
Bekännelser från en före detta tjuvjägare

Stoppa den illegala jakten på tiger

Trots att det är olagligt att handla med tigerdelar fortsätter efterfrågan att öka. Tigerdelarna används som statussymboler och för orientalisk medicin.

00:31 Tiger
Stoppa den illegala jakten på tiger

Vad gör WWF

Tiger (Panthera tigris tigris) i vatten

Ökat skydd

WWF arbetar hårt för att få tigerländerna att inventera sina tigrar, en förutsättning för att kunna nå målet om en fördubbling av antalet tigrar till 2022.

Beslagtagna tigerhuvuden

Hårdare straff

I Ryssland dömdes en tigertjuvskytt till 14 månaders straffarbete och 18 500 dollar i böter för att ha skjutit en tiger. Maximumstraffet i Ryssland är hela sju år i fängelse.

Tiger (Panthera tigris tigris)

Minskad efterfrågan

Inför 178 regeringar lovade Thailands premiärminister Yingluck Shinawatra att stänga landets elfenbensmarknader för gott. I Kina har de största aktörerna inom e-handel stängt försäljningen av illegala produkter, såsom tigervin.

Tigerdelar till salu i Thailand

Samarbete med TRAFFIC

WWF arbetar tillsammans med TRAFFIC med att hitta alternativ till användningen av tigerdelar i medicinskt syfte samt uppmuntrar till att använda andra effektiva alternativ.

Tiger i Indien

Global Tiger Forum

WWF hade en aktiv roll i etableringen av the Global Tiger Forum, en regional överenskommelse mellan 11 av de 14 länder där det fortfarande finns tiger. Forumets mål är att stoppa den illegala handeln med tigerdelar samt att öka antalet skyddade områden för tigrarna.

Det är hoppfullt att nedgången har stoppats, men det finns fortfarande ingen helt säker plats för dessa magnifika djur. Sydostasien har en överhängande risk att förlora sina sista tigrar om regeringarna inte vidtar omedelbara åtgärder. En stark handlingsplan krävs därför fram till 2022 för att klara målet att fördubbla antalet vilda tigrar.

Ola Jennersten Tigerexpert på Världsnaturfonden WWF

Så används din gåva

Går till skydd av tiger

Går till WWFs naturvårdsarbete

Går till WWFs klimatarbete

Går till insamling & administration

Förutom de pengar som går direkt till projekt för att skydda tigern, använder WWF också en del av medlen för att skydda andra arter, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. Tack för ditt stöd för en friskare planet!

Vanliga frågor

Hur blir jag månadsgivare / fadder?

Tack för att du vill stödja vårt arbete! Du kan välja mellan nio olika fadderskap. Just regelbundenheten i din gåva har stor betydelse. Den bidrar till ett starkare WWF som kan fortsätta arbeta på bred front. Här hittar du all info om hur du anmäler dig.

Vad innebär det att bli fadder hos Världsnaturfonden WWF?

Regelbundenheten i din gåva som fadder har stor betydelse. Den bidrar till att vi får bättre framförhållning och kan sätta in våra hjälpinsatser med större kraft. Som fadder blir du en symbolisk fadder för till exempel tigern. Då får du en möjlighet att under lång tid följa WWFs arbete för tigern och skydda andra utrotningshotade arter. Ditt stöd används direkt till att stoppa tjuvjakt, påverka beslutsfattare och sprida information. Läs mer om våra olika fadderskap.

Är det någon uppsägningstid eller bindningstid?

Nej, vi har ingen bindningstid, och ingen uppsägningstid för våra fadderskap med autogiro. Du kan när som helst avsluta ditt månadsgivande genom att kontakta vår givarservice eller din bank.

Hur ger jag ett fadderskap i present?

Vad roligt att du funderar på att ge ett fadderskap som present! Det brukar vara en uppskattad present. Och ditt bidrag varje månad är värdefullt, för att vi ska kunna arbeta långsiktigt, för biologisk mångfald och hållbarhet. Här hittar du mer information för att ge bort ett fadderskap.

Hur ändrar jag mitt månadsbelopp?

Du kan närsomhelst ändra ditt månadsbelopp här eller kontakta vår givarservice.

Fler sätt att stödja

Kolibri
WWFs givarservice

Vi besvarar dina frågor om fadderskap, medlemskap och gåvor

Ring oss på 08-624 74 14
Öppet vardagar 08.00-18.00
givarservice@wwf.se

Tiger som slickar sin tass

Hjälp oss öka
antalet tigrar

Bli tigerfadder Läs mer om tigern

Senast ändrad: 2019-03-18

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.