idrott-pixabay

Vego i världsklass

Projektet Vego i världsklass utmanar fördomar och myter om vegetarisk mat och träning, och utvecklar det vegetariska köket så att det blir ett alternativ för fler.

Tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté driver WWF, med finansiering från Postkodlotteriet, projektet Vego i världsklass. Med olympiska idrottare som förebilder, med sina extrema krav på kosten, vill WWF och SOK tillsammans visa att det är möjligt att ställa om till mer hållbar mat och samtidigt kunna prestera i världsklass.

I Sverige lever vi idag som om vi hade fyra jordklot och maten vi äter är en betydande orsak till det. För att vi ska klara att leva inom planetens gränser behöver fler människor äta mat som i större utsträckning baseras på vegetariska livsmedel. Att på befolkningsnivå ställa om och byta ut animalier mot mer vegetabilier är bra både för miljön och för hälsan.

Olympiska medaljörer ambassadörer

Vego i världsklass tar fram och serverar hållbar, näringsberäknad vegetarisk mat för högpresterande idrottare – och visar med det att det är möjligt för fler att ställa om utan att kompromissa med hälsa eller prestation. Fem svenska världsidrottare och olympiska medaljörer är ambassadörer för projektet.

André Myhrer, alpint. Charlotte Kalla, längdskidor. Peder Fredricson, ridsport. Max Salminen, segling. Hanna Öberg, skidskytte.

– Det är ingen mening att vara världsklass om det inte finns någon värld. Jag vill visa att det är möjligt för alla att ställa om utan att kompromissa med hälsa eller prestation, säger Hanna Öberg.

SOK serverar vegetarisk mat till svenska toppidrottare med hjälp av egna kockar på träningsläger och tävlingar under totalt 300 dagar under projektets fem år. I samband med kockarnas vistelser får idrottarna möjlighet att lära sig mer om att äta vegetariskt och hållbart.

Vego i världsklass folder

Vego och träning – vad ska du tänka på?

För dig som tränar, vill äta bra och samtidigt göra skillnad för vår planet finns den här foldern med konkreta tips på hur du ska tänka. Lär dig ta vara på möjligheterna och parera utmaningarna om du är en tränande person som vill äta mer vego. Att äta vegetariskt kan varken påstås förbättra eller försämra prestationen – det handlar snarare om hur väl man tillgodoser sina behov.

LÄS FOLDERN här

RBönburgare Vego i världsklassecept och kokbok

En viktig del av projektet är att utveckla det vegetariska köket för en målgrupp med höga krav på näringsinnehållet. Till det har Vego i världsklass tagit hjälp av kocken Gustav Johansson från matbloggen ”Jävligt Gott”, som har tagit fram recept som är specialanpassade för elitidrottare. Recepten är klimat- och näringsberäknade av SOKs och WWFs experter så att de uppfyller alla näringsmässiga krav och samtidigt är miljömässigt hållbara. Flera av recepten finns i WWFs receptbank.

Alla recept finns också samlade i en bok som WWF, tillsammans med SOK och Gustav Johansson har skapat. Boken rymmer inte bara de grymma recepten, utan även allt du behöver veta om hur maten påverkar planeten och hur du ska tänka när du äter mer vego och har en aktiv livsstil. Läs mer om boken här.

Till receptbanken

Vegoguiden

Omställningen till mer växtbaserat behöver gå fortare för att vi ska klara att leva inom planetens gränser – vi behöver få bort de hinder som finns för att vi ska ändra våra matvanor och vi behöver inspiration för att ställa om mot mer vegetariskt. Samtidigt finns det förstås hållbarhetsutmaningar även med vegetabilier. Dessa behöver också synliggöras så att vi inte bidrar till sådant som ökar påverkan på klimat, biologisk mångfald och vattenanvändningen.

Som en del av projektet Vego i världsklass har WWF tagit fram en konsumentguide för vegomaten. Vegoguiden är ett verktyg som hjälper konsumenter och människor som arbetar med mat att göra bättre, mer informerade val av vegetabilier. Guiden uppmanar till en ökad konsumtion av växtbaserat och visar att det är lätt att välja rätt, samtidigt som den täcker kunskapsluckor och visar på nya vinklar för en mer hållbar produktion och konsumtion av vegetabiliska produkter i våra måltider. Det vetenskapliga underlaget till Vegoguiden är framtaget av Sveriges Lantbruksuniversitet SLU.

Till vegoguiden

max

Blir man mätt på vego? Får man i sig tillräckligt med protein? Spelar det egentligen någon roll för miljön om jag väljer vego? Vego i världsklass går igenom några av myterna kring vegomat, tillsammans med näringsfysiologen Linda Bakkman från SOK, och matexperten Anna Richert från WWF.

Se filmerna här

sveriges-olympiska-kommite

Sveriges Olympiska kommitté

Vego i Världsklass startades tillsammans med SOK – Sveriges Olympiska Kommitté.

Läs mer om projektet här

skolmat-shutterstock-2400x1200px

Hållbar mat

Mer om våra projekt för hållbar mat

Läs mer här

Köttguiden_logo_liggande_640x401

WWF Köttguiden

Välj rätt kött tillsammans med vår köttguide

Till guiden

Dela gärna:

Senast ändrad 08/02/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.