Idrottarens-risotto-ur-Maten-bakom-resultaten-Norstedts-förlag-2017-Fotograf-Bianca-Brandon-Cox

Vego i världsklass

Projektet Vego i världsklass vill utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och utveckla det vegetariska köket så att det blir ett alternativ för fler.

Tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté har WWF, med finansiering från Postkodlotteriet, startat projektet Vego i världsklass. Med olympiska idrottare som förebilder, med sina extrema krav på kosten, vill WWF och SOK tillsammans visa att det är möjligt att ställa om till mer hållbar mat och samtidigt kunna prestera i världsklass.

I Sverige lever vi idag som om vi hade fyra jordklot och maten vi äter är en betydande orsak till det. För att vi ska klara att leva inom planetens gränser behöver fler människor äta mat som i större utsträckning baseras på vegetariska livsmedel. Att på befolkningsnivå ställa om och byta ut animalier mot mer vegetabilier är bra både för miljön och för hälsan.

Olympiska medaljörer ambassadörer

Vego i världsklass tar fram och serverar hållbar, näringsberäknad vegetarisk mat för högpresterande idrottare – och visar med det att det är möjligt för fler att ställa om utan att kompromissa med hälsa eller prestation. Fem svenska världsidrottare och olympiska medaljörer är ambassadörer för projektet.

André Myhrer, alpint. Charlotte Kalla, längdskidor. Peder Fredricson, ridsport. Max Salminen, segling. Hanna Öberg, skidskytte.

– Det är ingen mening att vara världsklass om det inte finns någon värld. Jag vill visa att det är möjligt för alla att ställa om utan att kompromissa med hälsa eller prestation, säger Hanna Öberg.

SOK ska servera vegetarisk mat till svenska toppidrottare med hjälp av egna kockar på träningsläger och tävlingar under totalt 300 dagar under fyra år. Först ut är idrotterna knutna till projektets ambassadörer. I samband med kockarnas vistelser får ambassadörerna möjlighet att lära sig mer om att äta vegetariskt och hållbart.

En stor del av projektet är att utveckla det vegetariska köket för en målgrupp med höga krav på näringsinnehållet. Till det tar Vego i världsklass hjälp av kocken Gustav Johansson, med Sveriges största veganska matblogg, ”Jävligt Gott”. Han tar fram recept som är specialanpassade för elitidrottare. Recepten kommer att vara beräknade av både SOKs och WWFs experter så att de uppfyller alla näringsmässiga krav och samtidigt är miljömässigt hållbara.

Vego i världsklass blir kokbok

Under projektet skapas fantastiska recept, och för att alla ska få ta del av dem så kommer WWF, tillsammans med SOK och Gustav Johansson att släppa en kokbok som samlar, inte bara de grymma recepten, utan även allt du behöver veta om hur maten påverkar planeten och hur du ska tänka när du äter mer vego och har en aktiv livsstil. Läs mer här.

Boken kommer ut i augusti, men du kan förbeställa den redan idag på både Bokus och Adlibris.

Vegoguiden

Som en del av projektet Vego i världsklass kommer WWF ta fram en konsumentguide för vegetariskt: Vegoguiden.

Omställningen till mer växtbaserat behöver gå fortare för att vi ska klara att leva inom planetens gränser – vi behöver få bort de hinder som finns för att vi ska ändra våra matvanor och vi behöver inspiration för att ställa om mot mer vegetariskt. Samtidigt finns det förstås hållbarhetsutmaningar även med vegetabilier. Dessa behöver också synliggöras så att vi inte bidrar till sådant som ökar påverkan på klimat, biologisk mångfald och vattenanvändningen.

Vegoguiden kommer att bli ett verktyg som ska hjälpa konsumenter och människor som arbetar med mat att göra bättre, mer informerade val av vegetabilier. Guiden ska uppmana till en ökad konsumtion av växtbaserat och visa att det är lätt att välja rätt, samtidigt som den kommer täcka kunskapsluckor och visa på nya vinklar för en mer hållbar produktion och konsumtion av vegetabiliska produkter i våra måltider.

Det vetenskapliga underlaget till Vegoguiden tas fram av Sveriges Lantbruksuniversitet SLU, och guiden lanseras hösten 2019.

idrott-pixabay

Sveriges Olympiska kommitté

Vego i Världsklass startades tillsammans med SOK – Sveriges Olympiska Kommitté.
Läs mer om projektet här

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-05-17

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.