ärtor-baljväxter-shutterstock

Vad ska jag äta?

Planetsmarta måltider och tips

Maten vi äter påverkar planeten vi bor på. För att vår vackra planet ska vara levande behöver vi äta betydligt mer grönt och mindre men bättre kött. Här får du inspiration och tips kring hur du handlar och äter mat som är bra både för klimatet och för den biologiska mångfalden!

Fyra sätt att äta för en levande planet

1. ÖKA – ät mer från växtriket!

Linser, bönor, ärtor, rotfrukter och mörkgröna bladgrönsaker innehåller gott om näringsämnen och protein. Det är både klimatsmart och nyttigt att basera måltiderna på grönsaker och fullkornsprodukter.

2. MINSKA – ät mindre men bättre kött

Vi i Sverige behöver drastiskt minska vårt köttätande. Det är kanske det viktigaste vi kan göra för att minska matens påverkan på planeten – och om vi äter kött, att välja bättre kött! Använd Köttguiden som vägledning.

3. VÄLJ – svenskt, certifierat eller miljömärkt

Välj mat som du eller någon du litar på vet hur den är producerad. Välj certifierad eller miljömärkt mat i butiken. Då bidrar du till ansvarsfullt producerad mat – det är bra både för klimatet, den biologiska mångfalden och dig. Välj gärna svenskt. Äter du kött? Använd WWFs Köttguide och Fiskguide för vägledning.

4. SLUTA – släng ingen ätbar mat

Idag slängs ungefär en tredjedel av all mat som produceras. Mycket av maten slängs för att den inte äts upp i tid – vi köper för mycket, glömmer den längst in i kylskåpet och kastar sånt som blir över i stället för att äta upp resterna. Cirka 19 kilo ätbar mat per person och år slängs i soporna, och 26 kilo mat och dryck hälls ut i avloppet. Det kostar för både miljön och plånboken. Ett hushåll beräknas kunna spara minst 3 000 – 6 000 kronor per år på att minska sitt svinn.

salad-1786327

Var smart – välj vego

Det är mycket mer effektivt ur miljösynpunkt att äta maten direkt än att låta den gå som foder via ett djur. Därför är det smart att välja vego.

Baljväxter – det klimatsmarta proteinet

Baljväxter är ett samlingsnamn för bönor, ärtor och linser. I Sverige odlas främst gula och gröna ärtor samt bruna bönor. Vi importerar linser i olika färger, kidneybönor, svarta, röda och vita bönor, borlottibönor, mungbönor, kikärtor, sojabönor mm. Baljväxter är basen för en rad produkter som till exempel tofu, falafel, sojakorv och biffar, färs och grytbitar. Så njut av härliga baljväxträtter!

Hur många vegodagar i veckan har du?

Ett första steg kanske kan vara att byta ut din tråkigaste kötträtt mot ett vegetariskt alternativ.

Vilket kött är ”bättre kött”?

Idag importeras ungefär hälften av det kött vi äter i Sverige, och största delen av det importerade köttet får rött ljus i WWFs Köttguide. Ett viktigt första steg om du vill äta för en mer levande planet är att välja bort allt kött som har rött ljus i Köttguiden.

Det kött som får grönt ljus i Köttguiden är ett bra val om du äter kött. Här hittar du framför allt certifierat naturbeteskött, svenskt EU-ekologiskt eller KRAV-märkt kött och svenskt viltkött.

Välj rätt kött

Köttkonsumtionen behöver minska för klimatets skull. Men Sveriges bönder kan fortfarande bidra till mat inom planetens gränser och hålla våra odlingslandskap öppna. Svenskt naturbeteskött har till exempel en positiv påverkan på den biologiska mångfalden.

I Sverige har vi cirka 450 000 hektar naturbetesmark, som hålls öppna av betande djur.  Att bevara naturbetesmarkerna ingår i de svenska miljömålen – här finns många rödlistade arter som hotas om markerna växer igen.

Och hur är det med kycklingen?

Om du bara tar hänsyn till klimatet, går det bra att äta kyckling några gånger i veckan. Men i One Planet Plate är vi noga med att det inte bara är klimatet som är viktigt utan även den biologiska mångfalden. ”Mindre men bättre” gäller för kyckling likaväl som för annat kött. Dra ner på konsumtionen och kolla efter grönt ljus för kyckling i Köttguiden.

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

LÄS HÄR

Köttguiden

Välj rätt kött med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

LÄS HÄR

Gurka grönska, Kina

Årets Hållbara matbutik

Vilken är Sveriges mest hållbara matbutik? Varje år utses Årets Hållbara Matbutik av White Guide Green, där WWF står för kriterierna. Vinnare utses även i nio andra klasser.

LÄS HÄR

WWF One Planet Plate veckomeny
VECKOMENY

Så här kan en vecka med One Planet Plate smaka

LÄS HÄR

Kom igång och ät efter säsong

Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och bättre i smak. För att det ska vara extra klimatsmart ska du alltid undvika flygtransporterade färska frukter, bär och grönsaker.

Här är några bra val för olika perioder:

Mars–maj

Under våren ska du köpa groddar, frysta grönsaker, grova rotfrukter, inlagda, syrade och torkade grönsaker och baljväxter.

Juni–september

Under sommaren är det skördetid! Färska lokala eller svenska grönsaker, bär och frukter, samt svenska växthusodlade grönsaker.

Oktober–november

Färska, svenska grönsaker, samt växthusodlade svenska grönsaker och baljväxter väljer du med fördel under hösten.

December–februari

Vinter är rotfrukternas högtid. Vitkål, rotfrukter, samt frysta, inlagda, syrade och torkade grönsaker och baljväxter.

Välj svenskproducerade livsmedel

Det finns flera skäl att välja mat som är producerad i Sverige.

  • Du hjälper till att hålla markerna öppna och landsbygden levande.
  • Du tar ansvar för Sveriges del av den globala livsmedelsproduktionen.
  • Du ökar möjligheterna att påverka regelverk och livsmedelskedja.
  • Delaktighet och transparens ökar, vilket är positivt för hållbarheten.
  • Du gynnar mat med unika mervärden: Användningen av antibiotika är låg och Sverige har förhållandevis höga krav på djurvälfärd och livsmedelssäkerhet.

Livsmedel skapar växthusgaser

Så här mycket koldioxidekvivalenter i kilo släpper ett kilo av följande livsmedel ut.
Nötkött 27 kg. Griskött 6 kg. Grädde 5 kg. Ris 3 kg. Kyckling 2,4 kg. Ägg 1,4 kg. Pasta 0,8 kg. Baljväxter 0,4 kg. Havregrädde 0,4 kg. Potatis 0,1 kg.

Ät inte anonym mat

Varifrån kommer maten jag har på tallriken, och hur har den odlats eller fötts upp? Det är bra frågor att ställa när du är ute och äter på restaurang. Och när du handlar i butiken, kika efter certifierad eller miljömärkt mat. Då äter du sådant som har producerats på ett mer hållbart och ansvarsfullt sätt, och bidrar till en levande planet.

Titta efter dessa certifieringar

KRAV, EU Ekologiskt, Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ, Svenskt Sigill Klimatcertifierat, Svenskt Sigill Naturbeteskött, MSC och ASC. Livsmedelsverket visar bilder på alla miljömärken för mat.

Kaffe, choklad och vindruvor

När det gäller kaffe, te, choklad, bananer, vindruvor och citrusfrukter är det extra viktigt att välja certifierat – KRAV, EU-ekologiskt, Fairtrade eller Rainforest Alliance.

Hur är det med palmoljan?

Köp bara produkter med palmolja som är certifierad enligt RSPO eller KRAV. Det bör framgå på förpackningen. Läs mer om palmolja.

bi-pollinerare-WW254477-2400x1200px

Varför One Planet Plate?

Det vi äter påverkar både klimatet och den biologisk mångfalden. One Planet Plate är ett enkelt sätt att göra skillnad, en måltid i taget.

Läs här

gronsaker-shutterstock2054835

Hållbar mat för hälsans skull

Planetsmart och hälsosamt går hand i hand. Att äta mer från växtriket och mindre kött gynnar inte bara vår planet – det är dessutom bra för vår hälsa.

Läs här

Medlemskap

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Sverige

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-02-14

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.