Medium_WW172768_fix

Ekologiska fotavtryck

Ekologiska fotavtryck – och hur många planeter skulle krävas om alla levde som du?

Allt vi människor gör har en inverkan på miljön på något sätt. Och människan lever idag som om vi hade 1,7 planeter för att ta fram alla resurser och absorbera våra utsläpp. Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas cirka 4 planeter.

Vår livsstil lämnar ekologiska fotavtryck i naturen

Maten vi äter, kläderna vi har på oss, ja allt som produceras får effekter för världens skogar, hav, vattendrag, mark, luft, djur och växter. Ju mer vi producerar och konsumerar, desto mer påverkas allt levande omkring oss. När vi studerar våra ekologiska fotavtryck förstår vi mer om denna påverkan och kan bättre bidra till samhällets omställning mot en mer ansvarsfull produktion och konsumtion.

Klimatkalkylatorn

Vill du veta hur stora växthusgasutsläpp din livsstil orsakar?

Testa dig själv i Klimatkalkylator – genom att svara på frågor om ditt boende, resande, dina matvanor och din shopping får du snabbt koll på din miljöpåverkan och vad du kan göra för att minska den.

Så beräknar man ekologiska fotavtryck

I beräkningar av det ekologiska fotavtrycket utgår man inte från faktiska spår i naturen utan använder statistik över konsumtion och produktion för att uppskatta hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga som behövs för att ta fram allt som vi konsumerar och absorbera avfallet som bildas. I Living Planet Report rapporterar WWF regelbundet hur fotavtrycket för mänskligheten och de olika länderna utvecklas, samtidigt som effekterna på den biologiska mångfalden visas. Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas cirka 4 planeter.

Kläder hänger på lina, Storbritanninen

Du kan leva mer klimatsmart

Här kan alla dra sitt strå till stacken. Därför har WWF samlat konkreta tips på hur du kan bli mer energieffektiv och klimatsmart i ditt vardagliga liv.

LÄS HÄR

Höghus i glas med många växter

Städer och ekologiska fotavtryck

En stor del av det ekologiska fotavtrycket inklusive koldioxidfotavtrycket härstammar från aktiviteter kopplade till städer. En allt större del av världens befolkning bor i städer och här finner vi många av de stora hållbarhetsutmaningarna. Vi måste bygga hållbara städer.

Läs här

Ikon teman i klimatpåverkan

Så kan du minska ditt fotavtryck

WWF arbetar för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva mer hållbart. Men det finns mycket du själv kan göra, och ofta får du bättre livskvalitet på köpet!

• Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3
Tillbaka Steg 1 / 3

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.