Lind (Tilia cordata)

så arbetar wwf med ekonomi och finans

Investeringsströmmar måste ledas från det som orsakar miljöproblem till lösningarna. Ekonomin behöver fungera som ett verktyg för en hållbar samhällsutveckling inom ramen för de planetära gränserna och en planet. På dessa sidor kan du läsa om vad WWF gör inom området ekonomi och finans.

Vi människor, liksom våra företag och vår ekonomi, är helt beroende av naturen. De ekosystemtjänster som naturen ger oss kan beräknas till ett värde av cirka 125 tusen miljarder dollar om året. Men den biologiska mångfalden minskar drastiskt samtidigt som trycket på ekosystemen och naturresurserna ökar på grund av oss människor – läs mer i WWF Living Planet Report 2018.

Fyra miljörelaterade hot lyfts upp bland de fem översta på listan i rapporten om globala risker från World Economic Forum – The Global Risks Report 2019. På plats i Davos var WWF med uppmaningen till beslutsfattare, inom både politik och näringsliv, om att agera nu för att vända kurvan uppåt för biologisk mångfald. Att hejda förlusten av arter och ekosystem och att ge naturen möjlighet till återhämtning är fundamentalt för långsiktig ekonomisk framgång, hållbar utveckling och för att kunna hantera klimatförändringen. Frågan om förlusten av djur och natur måste få samma tyngd som klimatet – bägge är helt avgörande och lika viktiga.

För att nå Parisavtalets mål om att minska risken för katastrofala klimatförändringar måste utsläppen av växthusgaser halveras till 2030. Läs om hur det kan gå till i Exponential Roadmap. Läget är kritiskt och omställningen går alldeles för långsamt i nuläget. Men det finns samtidigt ett antal positiva signaler i rätt riktning värda att uppmärksamma – se rapporten 10 Signals: Evidence the Green Economy is Underway.

På sidorna nedan kan du exempelvis läsa om arbetet för en hållbar blå ekonomi och de för människan så livsviktiga haven. Under rubriken Investera för en planet ryms bland annat arbetet för att stora kapitalägare ska styra om investeringar från fossilt till förnybart och i linje med det globala klimatavtalet från Paris.

Trädforskning i Borneo
Detta gör WWF

Investera för en planet

Finansiella flöden behöver styras mot globala hållbarhetsmål. WWF vill se en förändring av investeringsströmmar från offentliga och privata källor så att de bidrar till hållbar utveckling i enlighet med  vetenskapliga rekommendationer. Genom att påverka stora kapitalägare, finansiärer och lagstiftare arbetar WWF för att motverka risker för ekosystem och samhällen. Det finansiella systemet behöver användas som en hävstång för att åstadkomma balans mellan människor och naturen.

Läs här

Korallrev vid Tun Mustapha Park
Detta gör WWF

Hållbar blå ekonomi

Att haven mår bra är helt avgörande för vår hälsa, matförsörjning och för miljontals jobb i världen – ja för hela mänsklighetens framtid. Välmående hav är grunden till människans välfärd och till god ekonomi. WWF har medverkat i framtagandet av ett antal principer för hållbar blå ekonomi, som vägledning för styrning och policy, samt en särskild uppsättning riktad till den finansiella sektorn. WWF arbetar aktivt för en hållbar blå ekonomi bland annat i Arktis och i Östersjöregionen.

Läs här

blogg-ekonomi-och-finans

WWF-bloggen:
Ekonomi och näringsliv

Fördjupa dig i aktuella miljöfrågor med Världsnaturfonden WWFs experter.

Till bloggen

Företagssamarbeten för en levande planet

Att företag ska vara en positiv och drivande kraft i kampen för hållbar utveckling är självklart för WWF. Det är också självklart för oss att det bästa sättet att förändra marknader är att arbeta tillsammans med företag som förstår vikten och värdet att driva sin verksamhet på ett hållbart sätt och använda naturens resurser klokare. WWF arbetar tillsammans med företag primärt inom tre huvudområden: Marknadsförändring mot hållbar produktion och konsumtion, Vatten samt Klimat.

LÄS HÄR

Har du frågor om WWFs arbete med ekonomi och finans?
Skicka ett mejl till ekonomi-finans@wwf.se
planeten-foto-bjorn-.jpg

Kämpa med oss mot naturkrisen

På drygt 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 69 procent i genomsnitt* och ofattbara 1 miljon arter är riskerar att försvinna**.  Men det är inte för sent att ändra den negativa utvecklingen.

Stötta vårt arbete för en levande planet –  bli Planetfadder!

*Visar undersökningar av 31 821 populationer hos 5 230 arter av vilda ryggradsdjur, mellan åren 1970 och 2018. Källa: Living Planet Report 2022. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Senast ändrad 06/04/23