Grön och röd kål

Mat & jordbruk

Hållbar mat för alla

Att äta är livsviktigt, lustfyllt och gott – men idag äter vi inte hållbart. Med en kost mer anpassad för vår planet skulle alla bli vinnare – naturen, djuren, andra människor och vi själva.

WWF arbetar med matfrågan på flera nivåer i Sverige. Vi arbetar för att vi ska kunna ha ett lantbruk och livsmedelssystem som är bra för miljö, klimat, människor och biologisk mångfald.

Här har vi samlat inspiration, goda råd och fakta om hur maten påverkar vår planet. Du kan också läsa om hur WWF jobbar för hållbar mat, samt testa din måltid ur ett klimatperspektiv, i Matkalkylatorn.

shareimg_1000x630
MATKALKYLATORN

Ligger din måltid inom planetens klimatbudget?

WWFs Matkalkylator är ett enkelt verktyg som hjälper dig att förstå din måltids klimatpåverkan och att fatta bättre beslut för den biologiska mångfalden.

TESTA DIG SJÄLV

Grönsaksspett
Tips & inspiration

Vad ska jag äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

Läs här  RECEPTBANKEN

vegoguiden-1024×512

Vegoguiden

Välj mer och bättre vego! Med Vegoguiden får du hjälp att välja rätt vego.

Köttguiden framsida

Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

Fiskguiden-fisk

Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och Paul Svensson

Film_köttguiden_paul

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och Paul Svensson

äppelträd-pixabay

Vår vision för hållbar mat

Hur ska vi äta i framtiden för att bidra till en levande planet? Här kan du läsa WWFs vision för hur vi äter och producerar mat i en hållbar framtid.

Läs här

Välj rätt fisk med hjälp av Paul Svensson och Fiskguiden

Film_paul_svensson

Välj rätt fisk med hjälp av Paul Svensson och Fiskguiden

Potatis i händer, Sverige

Hållbar Livsmedelskedja

I initiativet Hållbar Livsmedelskedja samlas ett flertal svenska livsmedelsföretag för att öka omställningstakten och samarbeta för att nå en hållbar livsmedelsproduktion och matkonsumtion i Sverige. WWFs roll är att leda, inspirera och driva på för en mer hållbar livsmedelskedja.

Brun kossa tittar, Sverige

Naturbeteskött i Sverige

Föreningen Naturbeteskött i Sverige arbetar för ökad produktion och konsumtion av certifierat naturbeteskött i Sverige. Föreningen fungerar även som en plattform för alla som är intresserade av naturbeteskött och naturbetesmarker – såväl lantbrukare som konsumenter och företrädare för livsmedelsindustri och handel.

skolmat-shutterstock-2400x1200px

Projekt för hållbar mat

Allt från samarbeten med restauranger och matbutiker, till politiskt arbete. WWF arbetar på flera nivåer för att maten ska bli hållbar.

Majestic lion

Planetfadder

Runt hela planeten dör djur och växter i en extrem fart. På mindre än 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 68 procent i genomsnitt*. Ofattbara 1 miljon arter är hotade**. Det enda vi inte får göra, är inget. BLI PLANETFADDER!

* Visar undersökningar av 20.811 populationer av 4.392 arter vilda ryggradsdjur, mellan 1970 och 2016. Källa: Living Planet Report 2020. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsadress

Signera autogiro

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Dela gärna:

Senast ändrad 14/06/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.