Grön och röd kål

Mat & jordbruk

Hållbar mat för alla

Att äta är livsviktigt, lustfyllt och gott – men idag äter vi inte hållbart. Med en kost mer anpassad för vår planet skulle alla bli vinnare – naturen, djuren, andra människor och vi själva.

WWF arbetar med matfrågan på flera nivåer i Sverige. Vi arbetar för att vi ska kunna ha ett lantbruk och livsmedelssystem som är bra för miljö, klimat, människor och biologisk mångfald.

Här har vi samlat inspiration, goda råd och fakta om hur maten påverkar vår planet. Du kan också läsa om hur WWF jobbar för hållbar mat, samt testa din måltid ur ett klimatperspektiv, i Matkalkylatorn.

Matkalkylatorn
MATKALKYLATORN

Ligger din måltid inom planetens klimatbudget?

WWFs Matkalkylator är ett enkelt hjälpmedel för att förstå dina måltiders klimatpåverkan.

TESTA DIG SJÄLV

Grönsaksspett
Tips & inspiration

Vad ska jag äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

Läs här

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och Paul Svensson

Ät mindre men bättre kött med Köttguiden och Paul Svensson

äppelträd-pixabay

Vår vision för hållbar mat

Hur ska vi äta i framtiden för att bidra till en levande planet? Här kan du läsa WWFs vision för hur vi äter och producerar mat i en hållbar framtid.

Läs här

Välj rätt fisk med hjälp av Paul Svensson och Fiskguiden

Välj rätt fisk med hjälp av Paul Svensson och Fiskguiden

Potatis i händer, Sverige

Hållbar Livsmedelskedja

I initiativet Hållbar Livsmedelskedja samlas ett flertal svenska livsmedelsföretag för att öka omställningstakten och samarbeta för att nå en hållbar livsmedelsproduktion och matkonsumtion i Sverige. WWFs roll är att leda, inspirera och driva på för en mer hållbar livsmedelskedja.

Brun kossa tittar, Sverige

Naturbeteskött i Sverige

Föreningen Naturbeteskött i Sverige arbetar för ökad produktion och konsumtion av certifierat naturbeteskött i Sverige. Föreningen fungerar även som en plattform för alla som är intresserade av naturbeteskött och naturbetesmarker – såväl lantbrukare som konsumenter och företrädare för livsmedelsindustri och handel.

Afrikansk elefant
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

WWF-fadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Månadsbelopp

Som fadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till WWFs arbete.

Premie

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-02-15

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.