Smältande is drop-3065629

Klimat

Var med och hejda den globala uppvärmningen

Här läser du om vad som menas med klimatförändringar, vad som måste göras för att lösa klimatutmaningen och hur vi på WWF arbetar med den stora klimatfrågan.

Suzhou city by bight.
WWF-PROJEKT

Väljer Kina rätt väg?

Under de kommande årtiondena spås Kina bli världens största ekonomi. Vilken väg Kina väljer spelar därför en stor roll för hela världen. Med Klimat- och energiprogrammet i Kina vill WWF underlätta en hållbar utveckling i landet.

Fotavtryck i sanden

Ekologiska fotavtryck

Allt vi människor gör har en inverkan på miljön på något sätt. Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas ungefär fyra planeter istället för den enda vi har. Hur många planeter skulle krävas om alla levde som du?

Vindkraftverk i solnedgång, Skottland

Vår enda framtid: 100 % fossilfri

För att skapa en hållbar framtid för oss och vår planet måste vi ställa om till 100 procent förnybar energi och helt sluta använda fossila bränslen. WWF arbetar för att göra förnybar energi till den nya standarden.

Läs här

Familjen Weiss-Törnqvist lever koldioxidsnålt på landet

Klimatsmarta reportage

WWF behöver ditt stöd för att lösa den klimatutmaning vi står inför. Bli mer klimatsmart i din vardag och bidra till ett bättre klimat. Läs inspirerande artiklar för en klimatsmart vardag.

Oljeraffinaderi, Skottland Storbritannien

Klarar vi klimatmålen?

Det är nästintill omöjligt att överskatta klimathotet. Utsläppen av växthusgaser har ökat dramatiskt de senaste decennierna och ökar fortfarande på global nivå. Konsekvensen är att vår jord värms upp allt snabbare. Men om vi tillsammans agerar för klimatet kan vi vända trenden!

Stor ek i naturen, Säby Gård, Sverige

Klimatförändringar i Sverige

För drygt sex år sedan lamslogs Danmark av kraftiga skyfall. Enligt Gustav Strandberg vid SMHI är liknande händelser något vi får räkna med framöver, som ett resultat av klimatförändringen. Över lag blir Sverige blötare – men också torrare. Och de riktigt kalla vinterdagarna kan bli ett minne blott.

Klimatkalkylatorn

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen.

Läs här och testa dig

MBM_Klimatskolan_E01_Logotyp_1200x900

WWFs podcast: Klimatskolan

Låt årets roligaste resa bli resan mot ett hållbart liv! Lyssna på vår nya poddserie Klimatskolan, där programledaren Fritte Fritzson tillsammans med olika gäster reder ut vad som händer med klimatet och vad vi – var och en av oss – kan göra åt det.

Lyssna på Klimatskolan

Film

Tillsammans skapar vi en rättvis värld

01:00 Tillsammans skapar vi en rättvis värld – testa dig själv och se hur DU kan bidra!
Film

Tillsammans skapar vi en rättvis värld

Isbjörn
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

Isbjörnsfadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Isbjörnsfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till vårt arbete för klimatet, isbjörnarna och de andra invånarna i Arktis.

Bli fadder – hjälp oss kämpa för ett levande Arktis!

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-03-06

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.