Daisy Moore går med mobilen, Mexico

Klimatkalkylatorn

Beräkna din miljöpåverkan med Klimatkalkylatorn

Vill du veta hur stora växthusgasutsläpp din livsstil orsakar? Testa dig själv i WWFs och SEIs klimatkalkylator – genom att svara på frågor om ditt hushålls boende, resande, matvanor och shopping får du snabbt koll på din miljöpåverkan och vad du kan göra för att minska den.

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn

Hur klimatsmart är du?

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen. Börja med en klimatsmart vana i taget – det behöver inte vara så svårt!

TESTA DIG I KLIMATKALKYLATORN

Klimatkalkylatorn

Frågor och svar om Klimatkalkylatorn

Vad bygger svarsalternativen för konsumtionen på? Och går det att komma ner i 1 jordklot som resultat? Läs frågor och svar om klimatkalkylatorn eller ställ din egen fråga.

FRÅGOR OCH SVAR

Familjen Weiss-Törnqvist lever koldioxidsnålt på landet

Goda resultat från Klimatkalyklatorn

Familjen Weiss-Törnqvist lever gott trots att de bara orsakar drygt hälften av utsläppen från en medelsvensk. Deras hemlighet? Ett stressfritt liv på landet, med mycket egna odlingar, samarbeten med andra i byn och solceller på taket. Läs reportage där man lever klimatsmart.

Ikon teman i klimatpåverkan

Så minskar du din klimatpåverkan

Visste du att våra transporter, maten vi äter, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtion orsakar enorma koldioxidutsläpp? WWF arbetar hårt för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva klimatsmart, men det finns också mycket du själv kan göra för att minska din klimatpåverkan.

Om Klimatkalkylatorn

För att undvika de mest allvarliga konsekvenserna av klimatförändringen vill världen begränsa temperaturökningen till väl under 2 grader. Det är internationella överenskommelser som ligger bakom, de så kallade Parisavtalet. Då behöver världen nå nära nollutsläpp senast 2050. Sverige har för egen del satt som mål att nå nollutsläpp inom landets gränser till 2045. Där ingår dock inte utsläpp från exempelvis importerade varor samt svenskarnas utrikesresor.

Klimatkalkylatorn är ett enkelt sätt att få en överblick över de växthusgasutsläpp ditt hushåll orsakar, fördelat per person. Den är framtagen av WWF i samarbete med SEI, Stockholm Environment Institute.

Film

Tillsammans skapar vi en rättvis värld – testa dig själv och se hur du kan bidra

01:00 Tillsammans skapar vi en rättvis värld – testa dig själv och se hur DU kan bidra!
Film

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-02-12

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.