naturbete-ola-jennersten

Naturbetesmarker

Naturbeteskött – en grön produkt med många mervärden

Naturbetesmarkerna tillhör våra allra mest artrika marker. Men för att behålla sin mångfald av växter och djur, måste de betas. Köttet från betande djur är inte bara av hög kvalitet – det har också bidragit till att bevara den biologiska mångfalden och hålla landskapet öppet. Detta ger naturbeteskött ett viktigt mervärde.

Naturbetesbönderna kan vara lantbrukare som har djuren på naturbeten istället för att föda upp dem inomhus i stall. Naturbetesbönder är också mjölkproducenter med bete för ungdjur och kor som inte mjölkar, så kallade sinkor. Mjölkande kor går för det mesta inte på naturbetesmarker.

Kan efterfrågas vid offentlig upphandling

WWF har utvecklat konceptet för naturbeteskött och fört ut det till livsmedelsbutiker, restaurangägare, kommunala skolor och äldreboenden. Att kött är naturbeteskött är sedan flera år en erkänd kvalitet, och det innebär att köttet går att efterfråga vid offentlig upphandling. Djurens långsammare tillväxt, högre slaktålder och den gräsbaserade utfodringen ger en högre kvalitet på köttet. Det gör att lantbrukaren kan få bättre betalt för godkänt och certifierat naturbeteskött än för annat kött.

Efterfråga certifierat naturbeteskött i butik!

Som konsument kan det vara svårt att hitta certifierat naturbeteskött i butik. Köttet finns hos vissa handlare, och många gårdar säljer själva kött i köttlådor eller i lokala gårdsbutiker. I takt med att intresset ökat har flera större butiksaktörer börjat lyfta fram naturbeteskött. Så fråga efter certifierat naturbeteskött i din butik och visa att det finns en efterfrågan!

Film

Hör WWFs Ola Jennersten berätta om skattkistan av arter som finns nära dig

01:22 Naturbetesmarken - en skattkista av arter nära dig
Film

Hör WWFs Ola Jennersten berätta om skattkistan av arter som finns nära dig

Varför välja naturbeteskött

Därför är det bra att välja naturbeteskött om du äter kött:

• Du bidrar till att bevara naturbetesmarkerna och deras biologiska mångfald.
  • Du bidrar inte till övergödningen av Östersjön.
  • Du får ett kött av högsta kvalitet som är marmorerat, mört och extra smakrikt.
  • Du kan känna dig säker på att djuren går ute minst halva betesperioden.
  • Du får ett kött med en tydlig lokal avsändare vilket gynnar svenska lantbrukare som värnar om miljön.
Göran och Maria Roman, jordbruk på Säby Gård, Sverige

Mindre men bättre kött för naturens skull

Det är bra att minska på köttet för klimatets skull och för att det går åt mindre odlingsyta vid en växtbaserad kost. Men vi skulle behöva efterfråga mer av det svenska naturbetesköttet, för den biologiska mångfaldens skull, enligt WWFs expert Anna Richert. Lär dig mer om naturbete och hur du kan äta mer hållbart …

Brun kossa tittar, Sverige

Naturbeteskött i Sverige

Den ideella föreningen Naturbeteskött i Sverige bildades 2012 som en fristående fortsättning på WWFs arbete. Föreningen arbetar för ökad produktion och konsumtion av certifierat naturbeteskött i Sverige. Den fungerar även som en plattform för alla som är intresserade av naturbete – såväl lantbrukare som konsumenter och företrädare för livsmedelsindustri och handel.

www.naturbete.se

Komule, Sverige
rapport

Naturbetesmarker – en resurs som måste användas

Läs rapport

Afrikansk elefant
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

WWF-fadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Månadsbelopp

Som fadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till WWFs arbete.

Premie

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

Senast ändrad: 2019-03-21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.