Potatis_hand_close-up-1835908

Årets Östersjöbonde

Meningen med priset ”Årets Östersjöbonde” är att inspirera till goda miljöinsatser runt Östersjön och visa att det är möjligt att minska övergödningen. Varje år tävlingen går utses nationella vinnare i Östersjöländerna som sedan går till final om titeln Baltic farmer of the year – Årets Östersjöbonde.

Nu har vi börjat ta emot nomineringar:

Ladda ner formulär Här

Läckage av fosfor och kväve från jordbruksmarkerna är ett stort problem för Östersjön. Här har lantbrukare i Östersjöns avrinningsområde en stor möjlighet att bidra positivt genom att övergå till mer hållbara jordbruksmetoder, och minska läckaget.

Genom Årets Östersjöbonde – Baltic farmer of the Year Award – hjälper vi sedan 2009 till att lyfta fram goda exempel som kan sprida sig till andra gårdar runt Östersjön.

Jordbruket runt Östersjön står för mer än hälften av de utsläpp som orsakar övergödningen av vårt innanhav Östersjön. Därför kan lantbrukare göra en enorm skillnad för Östersjön, genom att minska sitt näringsläckage.

Nationella vinnare

En vinnare utses i varje land runt Östersjön. Prissumman är 1 000 euro.

Internationella vinnare – Årets Östersjöbonde

Ländernas vinnare går vidare till den stora finalen och blir bjudna på en konferens med galamiddag. Där utser en internationell jury en vinnare som blir Årets Östersjöbonde – Baltic Sea Farmer of the Year. Vinnaren belönas med 10 000 euro för att ha genomfört de bästa miljöåtgärderna i hela regionen.

2018 års svenska vinnare

Erik Bengtsson och Christoffer Bonthron

Erik Bengtsson och Christoffer Bonthron från Karlsfälts Gård i Ystad har utsetts till Sveriges nationella vinnare i Årets Östersjöbonde 2018. Med sitt klimatsmarta bevattningssystem visar de innovation som både är modernt, miljövänligt och hållbart.

Genom att skapa våtmarker och dammar vid åkermarken absorberas näringsämnena som sedan kan användas på nytt för att bevattna och göda åkrarna. Detta är positivt för det lokala djurlivet, naturen och havet.
Själva bevattningssystemet är modernt utformat så att det ska fungera som ett naturligt regn, minimera läckage och minska elförbrukning som till stor del kommer från vindkraft.

– Vi har gjort detta för att miljön är central och viktig för oss samt en av värdegrunderna för verksamheten på gården. Vi lånar marken av våra barn – när vi återlämnar den vill vi att vi ska känna att vi har gjort det bästa som går med de förutsättningarna vi hade och den teknik och kunskap som fanns tillgänglig, säger Christoffer Bonthron. Alla är vinnare på att det arbetas med miljöfrågor, fortsätter han. Speciellt lantbrukaren själv, då de konkreta positiva effekterna av miljöåtgärder oftast kan mätas och märkas omgående i närområdet på lantbrukarens egen gård. En annan viktig aspekt är att dagens uppmärksamma och medvetna kunder värdesätter ett miljömedvetet lantbruk och därmed kan ekonomin på gården stärkas av aktivt arbete med miljöfrågor.

– Med den här tävlingen vill vi lyfta de goda exemplen och framhäva att det finns lantbrukare som gör något utöver det vanliga och som verkligen bidrar till att skydda Östersjön.

Anders Alm Östersjöexpert, WWF
Film

Baltic Sea Farmer of the Year Award (Årets Östersjöbonde)

Film

Baltic Sea Farmer of the Year Award (Årets Östersjöbonde)

Tidigare internationella vinnare

2018: Krzysztof Kowalski från Polen
2015: Minna Sakki-Eerola och Markus Eerola från Finland
2014: Juris Cirulis och Vija Cirule, Lettland
2013: Juhan Särgava, Estland
2011: Marian Rak, Polen
2010: Håkan och Teri Lee Eriksson, Sverige
2009: Katariina Vapola och Jyrki Ankelo, Finland

Anders Alm, Östersjöexpert

Anders Alm

Östersjöexpert, WWF

anders.alm@wwf.se

Mer om mig
Afrikansk elefant
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

WWF-fadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Månadsbelopp

Som fadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till WWFs arbete.

Premie

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-03-26

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.