top-jordbruk-Ola-Jennersten-WWF-Sweden

Baltic Stewardship Initiative

Tillsammans gör vi Östersjön friskare och skapar en cirkulär livsmedelskedja.

Baltic Stewardship Initiative samlar aktörer från hela livsmedelskedjan, från lantbrukare till dagligvaruhandeln, för att med gemensamma krafter minska näringsläckaget till våra vattendrag, sjöar och hav samt öka cirkulationen av växtnäring. Fokus ligger på det östersjövänliga och cirkulära lantbrukets konkurrenskraft som en viktig förutsättning för att kunna skynda på utvecklingen och få till stånd de förändringar som krävs.

Initiativet finansieras av jordbruksverket och drivs i samarbete med LRF och Lantmännen. Sedan starten 2020 har över 25 svenska företag och organisationer anslutit sig.

Bild på medlemmar i BSI

Vi agerar tillsammans!

Företag och organisationer som är medlemmar i nätverket arbetar tillsammans genom att dela, utveckla och sprida konkreta lösningar som främjar ett lantbruk som optimerar användningen av växtnäring i mer cirkulära flöden.

Tillsammans påverkar vi riksdag och regering för att få till stånd spelregler som banar väg för ett mer östersjövänligt och cirkulärt lantbruk och livsmedelskedja.

I nätverket ökar vi tillsammans kunskapen om initiativets frågor.

Två kor

Våra tre fokusområden

Effektiva åtgärder inom lantbruket: Vi vill bidra till ökat kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan lantbrukare, samt mellan lantbrukare och experter, kring effektiva åtgärder på gårdsnivå med fokus på hur man får ekonomi i dessa.

Marknadens premiering av det östersjövänliga och cirkulära lantbruket: Vi vill stärka konkurrenskraften hos lantbrukare som vidtar effektiva åtgärder för att minska övergödningen samt för att använda växtnäring mer effektivt.

Hållbar återföring av växtnäring tillbaka till lantbruket: Vi vill få riksdag och regering att fatta beslut om effektiva styrmedel för en hållbar återföring av växtnäring från staden (våra reningsverk) tillbaka till lantbruket.

Se filmen om Baltic Stewardship Initiative

STYRGRUPP

Claes Johansson, hållbarhetschef, Lantmännen

Sofia Strandberg, hållbarhetsstrateg, Coop