Panda

Hantering av klagomål

Klagomål om bristande ansvarstagande

WWF:s sociala principer beskriver hur vi ska säkerställa att vårt naturvårdsarbete genomförs i samklang med mänskliga rättigheter och behov. Det innebär särskilt att ta hänsyn till och samverka med grupper som lätt blir förbisedda, missgynnade eller diskriminerade, till exempel bland lokalsamhällen och urfolk som är starkt beroende av lokala naturresurser och ekosystem.

Om någon individ eller grupp upplever att de missgynnas på grund av att WWF inte lyckas leva upp till de åtaganden vi gjort i våra sociala principer, så finns det olika möjligheter för dem att framföra klagomål och få dem behandlade i dialog med WWF. Det kan göras genom ett globalt system för rapportering  av klagomål. Från september 2021 arbetar en oberoende ombudsman med att hantera klagomål från externa parter som berörs av WWF-projekt, kontaktuppgifter: info@wwfombudsoffice.org

Senast ändrad 20/11/23