Original_WW260730 (1)

STOPPA PLASTFÖRORENINGARNA!

Bli planetfadder Kräv förändring

Det globala plastskräpet som sprids till haven uppskattas att tredubblas från 11 miljoner till 29 miljoner ton år 2040. Kostnaderna för att tackla effekterna från ett års plastproduktion (2019) beräknas till gigantiska 32 000 miljarder kronor under plastens livscykel. Det motsvarar Indiens hela BNP, visar en ny rapport från WWF.

havssköldpadda

Vi behöver ett globalt bindande plastavtal

Plastföroreningarna är ett av de mest slående exemplen av vilken skada vi människor har orsakat vår planet. Från våra lokala kustområden till det avlägsna Arktis, har plastdumpningen förorenat våra hav, skadat och dödat vilda djur. Situationen eskalerar. Om vi inte agerar nu på en global nivå kan det finnas mer plast i haven än fisk år 2050. FN måste agera för ett globalt bindande plastavtal för att bekämpa plastföroreningarna i haven.

Alla länder bär ansvar för plastkrisen. Och alla länder måste verka för en lösning – världens regeringar måste ta ansvar och agera så att plastföroreningarna upphör. Tillsammans kan vi lösa plastkrisen och visa att det är möjligt att rädda naturen!

Fish and plastic pollution in sea. Microplastics contaminate seafood.

Skriv under vår namninsamling och kräv förändring!

Varje år läcker cirka 11 miljoner ton plast ut i havet och mängden väntas öka till 29 miljoner ton år 2040. Plasten påverkar hela ekosystemet och kostnaderna skenar för att ta hand om avfallet. Hundratals marina arter har fastnat i plastskräp eller förlorade fiskenät, så kallade spökgarn. Människor runt om i hela världen kräver förändring. Regeringarna behöver agera mycket snabbare.

SKRIV UNDER namninsamling

havsskoldpadda-Jurgen-Freund-WWF

Tillsammans är vi lösningen

För att klara utmaningen med plastskräp på land och i haven krävs långsiktigt arbete, samarbete mellan olika organisationer, företag, regioner och länder. WWF arbetar framför allt för att stoppa problemet redan vid källan – vi vill inte att plasten överhuvudtaget ska komma ut i naturen och våra hav. Vi jobbar direkt mot politiker i Sverige och internationellt inom till exempel EU och FN och ger förslag på lösningar och effektiva åtgärder.

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsadress

Signera autogiro

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Dela gärna:

Senast ändrad 14/09/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.