Gustaf_Lind_höst

– Sveriges inflytande ökar i WWF-nätverket

WWF är ett gigantiskt globalt samarbete. Vi finns i över hundra länder och expanderar stadigt.

Detta stora nätverk arbetar med tusentals projekt. Spännvidden är enorm – från att stoppa tjuvjakt på elefanter till att trycka på för att finansmarknaden ska utvecklas i en mer hållbar riktning. Vi finns i maktens korridorer, vi finns i skolor, vi finns på fjället och i regnskogen och oändligt mycket mer.

Hela detta komplexa arbete leds från huvudkontoret i lilla Gland i Schweiz. Jag har nu valts in i den grupp generalsekreterare som styr nätverket på daglig basis och där WWFs globala chef är ordförande. Därmed ökar Sveriges inflytande i WWF och det är viktigt. För även om Sverige är ett litet land så är vi stora i WWF – Sverige är den sjätte största bidragsgivaren till det globala arbetet.

Vår tids utmaningar är gigantiska, men som världens största miljöorganisation har WWF möjlighet att driva utvecklingen i en bättre riktning. En organisation som finns i hundra länder kan också påverka hundra regeringar. Ett fint exempel på det är hur WWF haft en betydande roll i skapandet av FNs globala handlingsplan för att stoppa förlusten av biologisk mångfald till 2030. WWF talade med stater i respektive land, mobiliserade en mängd aktörer för att öka trycket på beslutsfattare. WWF var med aktivt i slutförhandlingarna i Montreal härom året.

Den globala handlingsplanen för biologisk mångfald är en seger. Men hoten mot vår framtid, krisen för världens djur och natur och klimatförändringarna är värre än någonsin. Hur ska WWF arbeta för att vända den farliga utvecklingen? Det är frågor vi i WWFs globala ledning står mitt uppe i just nu. Till 2030 ska kurvorna alltså ha vänt i en bättre riktning. Det måste vi helt enkelt lyckas med.