Gå till huvudinnehållet
Charlotte. web

– Välj en bättre väg framåt

Inte viste jag att mygg är så snygga! Spännande dessutom. Hittills har jag sett dem som en pipande plåga med kapacitet att förstöra de mest ljuvliga sommarkvällar. Men läs Tom Arnboms myggartikel i detta nummer och jag lovar att när ni är klara kommer ni rentav gilla mygg! Vi får dessutom en gång för alla svaret på varför också mygg behövs.

Text: Charlotte Permell

Att alla arter är viktiga för den biologiska mångfalden, det har vi förstås kännedom om sedan länge. Men som vi vet går det allt sämre för alldeles för många av dem och naturen trängs allt hårdare. I detta sammanhang är EU av genomgripande betydelse. En majoritet av de lagar som skyddar arter och naturområden beslutas genom EU.

Utan viktiga EU-lagar som fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet skulle en rad naturområden och arter förmodligen vara borta idag. Den 9 juni är det EU-val. Den komman de mandatperioden ska EU fatta en rad stora beslut om ramverk och lagar som är avgörande både för framtidens natur och klimat. Detta förbises oftast i debatter och valbevakning. Därför försöker WWF nu visa vad som står på spel. Det ser ni i kampanjer på sociala medier och det ser ni också i detta nummer av Magasinet.

Med sina utsökta bilder på Europas ofta bortglömda natur visar Mattias Klum, världskänd fotograf och WWF-ambassadör, hur mycket vi har att vara rädda om. Det är bilder som tydliggör varför det är viktigt att vi röstar 9 juni. Eller som Mattias själv uttrycker det: ”vi som lever nu är extremt priviligierade, för vi kan fortfarande välja vår och våra barns framtid. Vi kan fortfarande välja en bättre väg och ge vår röst till framtiden.”

Glad sommar!

Dela gärna:

Besök Frågor och svar om du har några frågor.