Porträtt av Charlotte Permell
Ledare

Charlottes krönika

”De kommer flygande på tysta vingar. Landar försiktigt och känner efter att deras tilltänkta offer sover djupt. Sedan klättrar de upp på djuret, rispar ett sår, och börjar slicka upp det rinnande blodet.”

Det låter som inledningen till en skräckfilm, men det är de första raderna i det här numrets hisnande reportage om vampyrer. Jag lovar, när man läst Roland Johanssons text är man inget mindre än betagen av dessa i sanning märkvärdiga djur!

Många av er har hört av er och uttryckt uppskattning just för våra stora art-reportage, där vi bjuder kunskap och fördjupning om jordens fantastiska djurliv. Som vi vet krymper världens natur och vi förlorar arter i en fasansfull fart, att motverka det är en av WWFs kärnuppgifter. Då är kännedom om arter förstås grundläggande. Till det kan läggas hur roligt och på djupet fascinerande det är att lära mer om djurarter och deras emellanåt osannolika anpassningar. Som att enbart leva på blod, fast det knappt är möjligt.

Östersjön är också något som engagerar, det märks på mejlskörden där många är glada för det stora reportaget om Återskapa Östersjöns livskraft i förra numret – och vill läsa mer om vad WWF gör för att förbättra miljön i vårt ansträngda innanhav.

Så det är en glädje att i det här numret kunna visa Stockholms skärgårds mångskiftande skönhet i jättereportaget om Årets Pandabok. ”Skärgård” är den kärnfulla titeln på boken, där mångfaldigt prisbelönte naturfotografen Claes Grundsten kanaliserar ett helt livs kärlek till den vilda skärgårdsnaturen. Hans bilder upphöjer naturfotografering till konst – och tydliggör hur mycket vi har att vara rädda om.

Trevlig läsning,

Charlotte
Chefredaktör WWF Magasin

Trädgroda som sitter i mossa

380 NYA ARTER
…har upptäckts i Mekongregionen de senaste två åren. Däribland en ödla som skiftar färg, en fladdermus med tjocka tummar, och en trädgroda med hud som liknar tjock mossa. Det innebär att det totala antalet arter som hittats i området sedan 1997 nu är uppe i 3 389! Vad finns mer att upptäcka?

Boken Djurens dräkter

DJURENS DRÄKTER
… allt från isbjörnens svarta (!) hud till påfågelns pråliga fjärdrar – det är det spännande temat för WWFs nya barnbok. Den tredje i serien, skriven av WWFs biologer för barn i förskoleåldern. Ute i butik nu, royalties går till WWFs arbete för djur och natur.