Gå till huvudinnehållet

Nyheter|26 apr, 2023

WWF söker svaret på gåtan med den minskande jaktfalken

Jaktfalk

I samarbete med BirdLife Sverige, finansierar WWF en inventering av jaktfalksbon i Sarek under sommaren. Förhoppningen är att lära oss mer om orsakerna bakom nedgången.

För 30 år sedan fanns runt 50 häckande jaktfalkspar i nordligaste Sverige. Då var det största hotet äggsamlare och folk som stal ungar för försäljning, och 2015 hade populationen minskat till runt 30 häckande. Sen hände något dramatiskt. 2020 och 2021 kunde vi konstatera att många kända häckningsplatser och bon var övergivna, eller innehöll en ensam jaktfalk. Under 2021 kunde vi bara hitta 5 häckande par. Så vad har hänt? En förklaring kan vara minskad tillgång i vissa områden på favoritfödan ripa.

-Vi tror också att klimatförändringarna är en viktig faktor. Vädret under april-maj har blivit våtare, regnigare och blåsigare, och det leder till att ungarna fryser ihjäl i sina bon, berättar WWFs expert Tom Arnbom.

För att undersöka teorin om att ungarna fryser ihjäl gör WWF och BirdLife Sverige nu en inventering i Sarekområdet. Den görs i två steg. I mars identifierades 8 bon som var besatta. I juni ska teamet tillbaka för att se om ungarna fortfarande lever. Inventeringen görs både med kikare och med utplacerade ljudboxar, som fångar upp ljuden från livet i fåglarnas bon. Tom Arnbom berättar att de glädjande nog hittat flera bon i ett område där jaktfalken varit borta i 3-4 år.

-Vi hittade bland annat ett bo på en klippa som var känd som ett säkert boställe förr i tiden, men där det inte varit något bo på 10 år. Vi trodde först att det vara en isfläck vi såg i kikaren, men det var en jaktfalkshane, och bredvid honom låg en hona på ägg. Vi återkommer med resultatet från sommarens uppföljande inventering.

Jaktfalken är starkt hotad i Sverige. I brist på anslag från regeringen är det WWF och BirdLife Sverige som bekostar inventeringen som ska lära oss mer om orsakerna bakom nedgången.

Fascinerande fakta
Jaktfalken

Jaktfalken är världens största falk med ett vingspann på 130 cm och den är ett riktigt kraftpaket. Den klarar -50 °C och är världens snabbaste fågel i horisontell flykt med en hastighet upp till 110 km/h.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 27/04/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.