Sjöhästar. Foto: Jurgen Freund / WWF

Så kan du hjälpa haven

Utöver att uppmana regeringen och dina lokalpolitiker att värna om våra hav, sjöar och vattendrag, finns det mycket du kan göra för en bättre havsmiljö. Läs och dela gärna våra tips!

• Skräp i naturen = skräpmat för djuren. Lämna picknickplatsen lika fin som du fann den och våga vägra engångsprylar. Foto: ShutterstockSkräp i naturen = skräpmat för djuren. Lämna picknickplatsen lika fin som du fann den och våga vägra engångsprylar.

• Lämna färgrester och kemikalier till miljöstation. Gammal medicin går till apotek. Havets invånare tackar dig!

• Skit inte i havet! Uppmana färje- och kryssningsbolagen att tömma avloppen i hamn och välj företag som tar ansvar.

• Välj cykel före gaspedal, och paddel, åra, segel före bensinmotor om du kan. Gör gott för både dig och planeten! Foto: ShutterstockVälj cykel före gaspedal, och paddel, åra, segel före bensinmotor om du kan. Gör gott för både dig och planeten!

• Välj schysst fisk – använd Fiskguiden från WWF när du handlar eller äter på restaurang!

• Båtmänniska? Håll havet fräscht – rengör båtbotten miljövänligt och töm båttoaletten vid tömningsstation!

• Tvätt- och rengöringsmedel, tvål och schampo kan vara riktiga havsmarodörer. Välj alltid miljömärkt!

• Ät mindre men bättre kött. Ladda ner Köttguiden från WWF!
    Stöd WWFs arbete för levande hav

Knölval i Alaska. Foto: Florian Schulz / Visionsofthewild.com / WWF

Stöd WWFs arbete för levande hav – välj det sätt som passar dig

Den största mångfalden av liv på jorden finns i havet. WWF arbetar för att skydda haven från överfiske, nedskräpning, klimatförändringar, föroreningar och exploatering. Det finns många sätt att stödja oss.

Marinfadder - för livet i havet. Foto: Nils Aukan / WWF

Marinfadder– för livet i haven

Den största mångfalden av liv på jorden finns i haven. WWF arbetar för att skydda havens viktiga ekosystem och fantastiska arter från hot som överfiske, nedskräpning, klimatförändringar och föroreningar. Hjälp oss arbeta för ett levande hav.

Bli Marinfadder

Stödjande medlem

Bli Stödjande medlem

Det är tack vare stöd från våra supportrar och stödjande medlemmar som kan WWF bedriva ett framgångsrikt naturvårdsarbete. Blir du WWF Vän eller VIP-medlem i Panda Planet så bidrar du direkt till vårt viktiga naturvårdsarbete, där dina pengar kommer till stor nytta.

Läs mer om de olika medlemskapen

Låter Östersjön leva. Foto: Laurent Geslin / WWF

Låt Östersjön leva

Det krävs stora resurser för att rädda fågelliv och badstränder i Östersjön. Alla vuxna har under sin livstid fått se hur havet förändrats. De har också fått lära sig att algblomning hör sommaren till. Men det måste inte vara så. Ditt stöd behövs - bli fadder idag!

Bli Östersjöfadder

SMSa HAV till 72900 och skänk 50kr.

Ge snabbt och enkelt med SMS

Det är både enkelt och snabbt att skänka via mobilen. Gåvan dras från din mobilräkning eller ditt kontantkort. Om du har ett företagsabonnemang till din mobil behöver du ladda ned WyWallets app och registrera ett konto. Mer info på länken!

SMSa HAV till 72900 och skänk 50 kr till vårt Östersjöarbete

Normal Text

Senast uppdaterad 2017-09-20

Lyssna på WWF Dokumentär

Rachel ”Yoga Girl” Bråthén

Lyssningstips: Följ med WWF och Yoga Girl under ytan!

Missa inte vår podd där du får veta allt om varför haven är i kris, hur hajfisket riskerar att rubba hela ekosystemet och hur havet förändrade livet för Rachel ”Yoga Girl” Bråthén.

Lyssna nu genom att söka efter WWF Dokumentär i din podcastapp i mobilen eller lyssna här.

Var med och rädda haven!

Vi är problemet, men vi är också lösningen. De senaste 70 åren har vi människor utsatt haven och dess invånare för enorma påfrestningar.
Vi har förorenat och fyllt haven med skräp. Vi har fiskat för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla marina ekosystem. Vi har redan förlorat nästan en tredjedel av världens korallrev, och om inget görs kan de vara borta 2050.

WWF jobbar globalt med att sätta press på politiker och andra beslutsfattare. Nu har de fått upp ögonen för konsekvenserna avvi människors handlingar och börjat agera – lagar har skärpts och bättre skydd och skötsel av haven har blivit en angelägen fråga. Men det behöver hända mycket mer. Och det är bråttom.

Vill du också bli en del av lösningen?

Läs mer om vårt arbete och vad du kan göra för haven:  Rädda Haven.

Ladda ner gratis bok om Östersjön

Boken 50 sätt att rädda Östersjön sprids till högstadieskolor i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Den har initierats av stiftelsen Expressions of Humankind och producerats av Bokförlaget Max Ström i samarbete med Stockholm Resilience Centre och Världsnaturfonden WWF.

Ladda ner boken

Hjälp till som företag

Intresserad av samarbete eller att stötta WWF med en företagsgåva? Kontakta oss på foretag@wwf.se eller läs mer här.