© WWF-Canon / Cat Holloway

Så kan du hjälpa haven

Utöver att uppmana regeringen och dina lokalpolitiker att värna om våra hav, sjöar och vattendrag, finns det mycket du kan göra för en bättre havsmiljö. Läs och dela gärna våra tips!

• Skräp i naturen = skräpmat för djuren. Lämna picknickplatsen lika fin som du fann den och våga vägra engångsprylar.

• Lämna färgrester och kemikalier till miljöstation. Gammal medicin går till apotek. Havets invånare tackar dig!

• Skit inte i havet! Uppmana färje- och kryssningsbolagen att tömma avloppen i hamn och välj företag som tar ansvar.

• Välj cykel före gaspedal, och paddel, åra, segel före bensinmotor om du kan. Gör gott för både dig och planeten!

• Välj schysst fisk – använd Fiskguiden från WWF när du handlar eller äter på restaurang!

• Båtmänniska? Håll havet fräscht – rengör båtbotten miljövänligt och töm båttoaletten vid tömningsstation!

• Tvätt- och rengöringsmedel, tvål och schampo kan vara riktiga havsmarodörer. Välj alltid miljömärkt!

• Ät mindre men bättre kött. Ladda ner Köttguiden från WWF!
    Stöd WWFs arbete för levande hav

Knölval i Alaska. Foto: Florian Schulz / Visionsofthewild.com / WWF
Den största mångfalden av liv på jorden finns i havet. WWF arbetar hårt för att skydda de marina ekosystemen och de fantastiska arter som finns i haven från hot som överfiske, nedskräpning, klimatförändringar och föroreningar.

Bli Marinfadder
Bli Östersjöfadder

Bli stödjande medlem

SMSa HAV till 72900 och skänk 50 kr till vårt Östersjöarbete

Senast uppdaterad 2016-11-28

Aktuellt: Nu kraftsamlar WWF för att rädda haven

Vi har alltid behövt haven. Nu behöver haven oss. Under tusentals år har vi människor sett haven som oändliga och outtömliga. Men tyvärr funkar det inte längre – haven håller på att kollapsa.

Det är bråttom att ställa balansen i haven tillrätta. Därför sjösätter nu WWF en räddningsaktion för världens alla hav. Akut hjälp måste sättas in globalt – vi måste snabbt få stopp på överfisket och tjuvfisket. Vi kämpar också för att politikerna ska enas om en bra skötselplan för haven och ge viktiga områden bättre skydd.

Vill du också rädda haven? Engagera dig och läs mer på wwf.se/radda-haven

50 sätt att rädda Östersjön

Boken 50 sätt att rädda Östersjön sprids till högstadieskolor i Sverige, Finland,
Estland, Lettland och Litauen och har initierats av stiftelsen Expressions of Humankind.

Boken har producerats av Bokförlaget Max Ström i samarbete med
Stockholm Resilience Centre och Världsnaturfonden WWF.

Ladda ner boken

Hjälp till som företag

Intresserad av samarbete eller att stötta WWF med en företagsgåva? Kontakta oss på foretag@wwf.se eller läs mer här.