earth-hour-wifi

Earth Hour för förskolor, skolor & fritidshem

Earth Hour 2021 infaller den 27 mars kl 20.30-21.30. Då fortsätter vi sätta ljus på klimatförändringarna och på den minskande biologiska mångfalden. När vi engagerar barn och unga i miljöfrågan så skapar vi tillsammans en ljusare framtid!

Årets tema: Är du med? Släck för vår enda planet

När klimatförändringarna fortsätter att accelerera och den biologiska mångfalden drastiskt dalar, måste vi sätta fokus på att prioritera och ta hand om vårt enda hem – planeten. Vår koppling till planeten är otvetydig – planetens vinst är vår vinst.

Under de kommande åren kommer vi att koppla på biologiska mångfald i Earth Hour. Det kommer att handla om hur klimatförändringarna påverkar den biologiska mångfalden – och vice versa. Vi kommer att ta upp hur maten påverkar planeten och även hur vår konsumtion inverkar på planeten och den biologiska mångfalden. Vad kan vi som individer göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och minska påverkan på djur och växter, och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut? Det kommer vi att titta närmare på under kommande Earth Hour.

Häng med oss på resan under Earth Hour 2021 och bli inspirerad!

Visa hur din verksamhet deltar i Earth Hour

Earth Hour är världens största manifestation för vår planet. Och vi på WWF är nyfikna på att få veta hur barnen/eleverna engagerar sig genom skolan och förskolan. Tar du upp frågan om klimat och biologisk mångfald på några enstaka lektioner med hjälp av WWFs material? Eller vill du låta eleverna göra ett längre projektarbete där de får en djupare förståelse för hur klimatet och biologisk mångfald hänger ihop? Vad kommer din förskola, skola eller fritidshem att göra med anledning av Earth Hour? Visa hur ni medverkar nedan, och inspirera andra att agera för en ljusare framtid.

Anmälan för 2021 är stängd för i år.

Med hänsyn till rådande samhällssituation har vi samlat några tips för hur det istället går att engagera sig i årets Earth Hour – utan att arrangera publika evenemang. Allt för att minska spridningen av coronaviruset.

ANTA FÖRÄNDRINGAR TILL EARTH HOUR

WWF firar 50 år i Sverige under 2021 och i samband med det lanserades kampanjen ”Är du med?” tillsammans med 50 förändringar som varje enskild medborgare kan anta för att själva bidra till en mer hållbar planet. Vi har även valt ut förändringar som passar att arbeta med i skolan.  Använd dessa för att jobba med lärande för hållbar utveckling och engagera er för vår enda planet under Earth Hour och gärna ännu längre.

Till förändringar för skolor!

Hållbar skolmat i en vecka

Inför årets Earth Hour har WWF tagit fram en meny som klarar One Planet Plates hårda kriterier – att äta inom ramen för en planet.

Menyn är ett perfekt verktyg för att skapa hållbara vanor hos era barn och elever. Och alla rätterna uppfyller både kraven på näringsinnehåll, samtidigt som de har ett lågt snittpris (10:50 kr). Sprid gärna menyn på er skola, och njut av planetsmarta och goda måltider i er skola.

Ladda ner menyn här

Inspirationsmaterial

WWF engagerar varje år förskolor och skolor i Earth Hour. Nedan hittar ni inspirerande material, fakta och övningar för undervisning kring temat klimat och biologisk mångfald. Bland annat inspirationsmaterial för yngre eller äldre elever, samt det nya förskolematerialet. Använd även gärna månadskalendern med roliga uppgifter varje dag från Earth Week till Earth Day (23 mars till 22 april), den finns även som tom version om ni vill fylla i egna uppdrag.

Pandafilmen om en rättvis värld – med tre utmaningar till DIG!

Inspirera med WWFs pandafilmer

WWF Panda Planet uppmanar alla barn och unga att engagera sig för djur och natur. I fem korta filmer berättar vi om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen – och ger alla som tittar i uppdrag att agera för klimatet!

Läs här

Flicka med lysande ansikte firar Earth Hour 2018 Franrike

Dela med er av era Earth Hour-bilder och filmer

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill vi på WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer. Skicka ert material till earthhour@wwf.se.

Observera att ni samtidigt godkänner att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet?
Besök vårt forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss på earthhour@wwf.se.

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Sofia Steinbock

Kommunikationsassistent

sofia.steinbock@wwf.se

Välj medlemskap

Ett medlemskap gäller per kalenderår. Välj mellan att betala hela medlemsavgiften på en gång eller att dela upp den månadsvis via autogiro.

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Dela gärna:

Senast ändrad 15/04/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.