Earth Hour för förskolor & skolor

Tack för ert deltagande under årets Earth Hour!

Nu blickar vi mot framtiden och Earth Hour 2020, som infaller den 28 mars kl 20.30-21.30. Då fortsätter vi på årets tema och sätter ljus på klimatförändringarna, och på den minskande biologiska mångfalden. Connect2Earth – För du och naturen hör ihop!

Materialet kommer att uppdateras under slutet av 2019.

När vi engagerar barn och unga i miljöfrågan så skapar vi tillsammans en ljusare framtid!

Visa ert deltagande i Earth Hour

Vad kommer er förskola eller skola att göra för att engagera er? Visa ert deltagande nedan, och inspirera även andra skolor att agera för en ljusare framtid.

Anmälan är stängd

Er skola kan vara med och tävla i Earth Hour

I årets skoltävling låter vi er kreativitet flöda. Här ska ni på valfritt kreativt sätt visa kopplingen mellan biologisk mångfald och klimatförändringarna. Vi sätter inga krav på vad ni skapar, utan mer på hur ni tar er an uppgiften.

Läs mer oM Skoltävlingen

Årets tema har vi döpt till #Connect2Earth – för du och naturen hör ihop

När klimatförändringarna fortsätter att accelerera och den biologiska mångfalden drastiskt dalar, måste vi sätta fokus på att prioritera och ta hand om vårt enda hem – planeten. Vår koppling till planeten är otvetydig – planetens vinst är vår vinst.

Under de kommande åren kommer vi att koppla på biologiska mångfald i Earth Hour. Det kommer att handla om hur klimatförändringarna påverkar den biologiska mångfalden – och vice versa. Vi kommer att ta upp hur maten påverkar planeten och även hur vår konsumtion inverkar på planeten och den biologiska mångfalden. Vad kan vi som individer göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och minska påverkan på djur och växter, och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut? Det kommer vi att titta närmare på under kommande Earth Hour.

Häng med oss på resan under Earth Hour 2019 och bli inspirerad!

Hållbar skolmat i en vecka

Inför årets Earth Hour har WWF tagit fram en meny som klarar One Planet Plates hårda kriterier – att äta inom ramen för en planet.

Menyn är ett perfekt verktyg för att skapa hållbara vanor hos era barn och elever. Och alla rätterna uppfyller både kraven på näringsinnehåll, samtidigt som de har ett lågt snittpris (10:50 kr). Sprid gärna menyn på er skola, och njut av planetsmarta och goda måltider i er skola.

Ladda ner menyn här

Undervisningsmaterial

Världsnaturfonden WWF engagerar varje år förskolor och skolor i Earth Hour. Nedan får du som lärare inspirerande material, fakta och övningar för undervisning kring temat klimat och biologisk mångfald. Bland annat inspirationsmaterial för yngre eller äldre elever, samt det inspirerande förskolematerialet för hållbar utveckling.

Pandafilmen om en rättvis värld – med tre utmaningar till DIG!

Inspirera med WWFs pandafilmer

WWF Panda Planet uppmanar alla barn och unga att engagera sig för djur och natur. I fem korta filmer berättar vi om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen – och ger alla som tittar i uppdrag att agera för klimatet!

Läs här

Flicka med lysande ansikte firar Earth Hour 2018 Franrike

Dela med er av era Earth Hour-bilder och filmer

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill vi på WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer. Skicka ert material till earthhour@wwf.se.

Observera att ni samtidigt godkänner att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet?
Besök vårt forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss på earthhour@wwf.se

Therese Wåtz

Projektkommunikatör

therese.watz@wwf.se

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-04-25

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.