tack för att du deltog

Earth Hour 2021 – Släck för vår enda planet

Earth hour är världens största manifestation för vår planet. Att släcka lampan under den här timmen är en av våra 50 förändringar som du kan göra för klimatet och den biologiska mångfaldens skull. Hitta förändringar som passar dig här nedan och var med och gör skillnad! Är du med?

OM

Är du med för planeten? Släck på Earth Hour och skicka en signal till planetens ledare att fatta kraftfulla beslut för att stoppa klimatkrisen och bevara vår biologiska mångfald.

Under 2021 ska världens ledare att fatta en rad globala beslut som kommer att peka ut riktningen för vår planets framtid. Den biologiska mångfalden, det vill säga djur, arter och den omgivning som de lever i, har gravt påverkats av de enorma förändringar som skett på grund av människan: tre fjärdedelar av vår miljö på land och två tredjedelar av den marina miljön är nu förändrad (enligt IPBES-rapporten). Klimatkrisen är fortfarande ett hot för människans överlevnad, och koldioxidutsläppen ökar. Tillsammans måste vi hitta en livsstil där vi lever hållbart – för människan, djuren och naturen. Är du med?

Dela en bild av din Earth Hour kväll på sociala medier och hashtagga #ärdumed #earthhour

POLITIKEN

Supermiljöåret 2021 är ett viktigt år för människornas, naturens och djurens framtid.

Under 2021 ska världens ledare att fatta en rad globala beslut som kommer att peka ut riktningen för vår planets framtid och i bästa fall sätta kursen mot en hållbar utveckling. Samtidigt kommer pandemin fortsätta att sätta den politiska agendan och vilka satsningar som görs inom biologisk mångfald och klimat i återhämtningspolitiken är avgörande för vår och planetens hälsa. WWF vill att de sammantagna besluten under 2021 blir ett kraftfullt paket till gagn för människor och planeten, en ”New Deal for Nature and People”.

WWF Sverige vill under detta år agera för en rad förändringar för att minska våra ekologiska fotavtryck och förbättra förutsättningarna för vår biologiska mångfald. Vi har kategoriserat aktiviteterna på tre nivåer:

Hjälp oss sätta press på Sveriges politiker att agera för klimatet och den biologiska mångfalden. Visa ditt engagemang för klimatet och biologisk mångfald

#ärdumed #earthhour

Lär dig om våra B:n

Fem grundpelare för Earth Hour

Våra fem B:n har varit med sedan starten av Earth Hour 2007. De förenar de olika komponenterna som påverkar vårt ekologiska fotavtryck, biologisk mångfald och klimat.

Bilen Bostaden Butiken Börsen Biffen

Hur skyddar naturen oss?

Biologisk mångfald och klimat

När den biologiska mångfalden minskar blir ekosystemen känsligare för störningar. Utan fungerande natur kollapsar vår matförsörjning och ekonomi. Vi riskerar så grundläggande saker som ren luft att andas och vatten att dricka. Hur vi agerar idag är avgörande för vårt framtida liv på jorden. Samtidigt har vi en pågående klimatkris i vars spår vi ser översvämningar, skyfall och skogsbränder. Detta i sin tur drabbar också människor och djur.

Vi behöver skydda mer natur, bromsa klimatförändringarna, stoppa skogsskövlingen, bekämpa tjuvjakten och förändra vår matproduktion.

En frisk natur med ett rikt djurliv kan skydda oss mot många av klimatförändringarnas konsekvenser

Exempel på skydd från naturen:

• Våtmarker:  viktiga för flyttfåglar, rening av vatten och har utjämnande effekt på av översvämningar
  • Skogar: många olika trädarter och träd av olika ålder klarar torka bättre, minskar risken för skogsbränder och är mycket artrikare
  • Träd: en viktig roll som koldioxidlagrare

• NYCKELARTER: Vissa arter har stor betydelse en artrik natur. Exempel är ekar som kan härbergera mer än tusen arter, vilda bin som pollinerar många blomväxter, många fåglar, elefanter och gorillor har en viktig roll som fröspridare när frön sprids med djurens avföring.
  • GRÄSBEVUXNA MARKER: städers och naturens egna stötdämpare vid häftiga skyfall. Om stadens gräsmattor klipps mindre och får blomma minskar användning av fossila bränslen och pollinerande bin kan finna föda för att föda upp sin avkomma.  Läs även mer på WWF-bloggen
Planet_med_EH-logo

50 förändringar
För vår enda planet

Du kan göra stor skillnad för planeten genom små och stora förändringar i din vardag. Välj dina förändringar som en del av Earth Hour 2021. Är du med?

välj förändringar

Earth hour kommuner

Kommuner

Är du beslutsfattare på en kommun? Här kan du anmäla din kommuns deltagande i Earth Hour och inspirera invånarna att agera för en ljusare framtid.

ANMÄL här

Skola och förskola Earth hour

Förskolor & skolor

Arbetar du inom skola eller förskola? Anmäl din verksamhets medverkan och inspirera andra skolor och förskolor att agera för en ljusare framtid.

aNMÄL här

Earth Hour företag och organisationer

Företag & organisationer

Ta ställning för klimatet – engagera ditt företag, organisation, trossamfund eller offentliga verksamhet i världens största miljömanifestation!

aNMÄL här

Röster om naturen

Några röster om naturen

Här berättar några människor om vad naturen betyder för just dem – naturen kan erbjuda tröst, läkning för en stressad själ, och den befriande känslan att få vara sig själv.

Läs berättelserna här

EH 2020

Kampanjmaterial och filmer

Tack till alla som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour! Här kan du hitta filmer om Earth Hour, samt ladda ner annonser, nedräknare till din webbplats, logotyper och affischer.

Ladda ner material    Se filmer

photo by Daria Shevtsova from Pexels

Hållbara appar

Idag finns en uppsjö av appar som kan ge dig mer kunskap om klimatet och göra ditt liv lite mer planetsmart med en knapptryckning. Klicka nedan för att se vilka vi gillar!

Till appsidan

person-looking-at-the-northern-lights-3262554

FRÅGOR & SVAR OM EARTH HOUR

Här hittar du svar på alla dina frågor om Earth Hour.

LÄS MER HÄR

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet?
Besök vårt forum för frågor och svar eller kontakta oss nedan.

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Sofia Steinbock

Kommunikationsassistent

sofia.steinbock@wwf.se

Dela gärna:

Senast ändrad 27/03/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.