Gå till huvudinnehållet

TILLSAMMANS ÄR VI VÄRLDENS CHANS

För att vända klimatkrisen och den snabba förlusten av djur och natur behöver vi alla – städer, länder, politiker, företag och privatpersoner – agera tillsammans. Vi behöver kraftfulla och tuffa politiska beslut, och vi behöver förändra hur vi konsumerar.

Varje år deltar hundratals miljoner människor världen över i Earth Hour, världens största miljömanifestation. Vill du också agera för planeten, klimatet och den biologiska mångfalden? Gå med i WWFs community Agera och anta olika uppdrag för planeten!

Till Agera

VAR MED I EARTH HOUR 2024

AGERA FÖR PLANETEN TILLSAMMANS MED WWF

GÖR SKILLNAD I DIN VARDAG MED DE FEM B:NA

Därför kämpar WWF för klimat och biologisk mångfald

Om alla levde som i Sverige, så skulle det behövas runt 4 jordklot. Vi vet att den här ohållbara livsstilen påverkar klimatet. Den påverkar även djur och natur. På 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur i snitt minskat med 69 procent.*

När den biologiska mångfalden minskar blir ekosystemen känsligare. Utan fungerande natur kollapsar vår matförsörjning och ekonomi. Vi riskerar så grundläggande saker som ren luft att andas och vatten att dricka.

Samtidigt har vi en klimatkris där extremväder blir vanligare. En frisk natur med rikt djurliv kan skydda mot många av konsekvenserna. Som exempel har våtmarker en utjämnande effekt av översvämningar. Varierade skogar klarar torka bättre och minskar risken för skogsbränder, samtidigt som träd lagrar koldioxid. Och gräsmarker är stötdämpare vid häftiga skyfall.

Vi håller på att såga av den gren vi sitter på – både vad gäller klimatet och den biologiska mångfalden. Men vi kan vända utvecklingen. Det är dags för våra makthavare att agera.

*WWF Living Planet Report 2022

Tillsammans är vi världens chans.

Ha en fin Earth Hour!

Kontakt

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen, vad gör WWF för klimatet och vad kan du själv göra för att göra skillnad?

Kolla in våra frågor och svar om Earth Hour eller kontakta oss på earthhour@wwf.se.

Dela gärna:

Senast ändrad 20/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.