Gå till huvudinnehållet

Earth hour 2023

Lördag 25 mars, klockan 20:30–21:30

 

Earth Hour för företag och organisationer

Engagera din verksamhet!

Under Earth Hour visar vi hur klimatförändringarna påverkar vår natur och våra arter– och hur naturen kan lindra effekten av klimatförändringar. Vi människor är helt beroende av friska ekosystem för vår överlevnad. Faktum är att värdet av de tjänster vi får från naturen uppgår till omkring 125 tusen miljarder dollar årligen (WWF Living Planet Report, 2018) och i World Economic Forum Global Risks Report 2020 är de fem mest sannolika riskerna alla kopplade till klimat, natur eller miljö.

Tillsammans måste vi agera – för vår och planetens skull. Vad kan företag och beslutsfattare göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och minska påverkan på djur och växter? Och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut? Din verksamhets medverkan inspirerar även andra företagare, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter att agera för en ljusare framtid.

FÖRÄNDRINGAR FÖR PLANETEN
PÅ EARTH HOUR

Fler företag behöver agera för vår enda planet – i en hållbar omställning spelar företag en nyckelroll. Nu kan ditt företag ta ställning för klimatet och naturen och vara med och göra skillnad på Earth Hour genom att välja förändringar inom klimat, biologisk mångfald och cirkulär ekonomi. Vilken förändring väljer ditt företag?

Till förändringarna 


 

Agera med WWF

 Ett annat sätt att engagera anställda runt Earth Hour är WWFs nya Agera-plattform, en plats som förenar nytta med nöje. Här har vi samlat uppdrag alla kan göra för att hjälpa vår planet – och samla poäng.  Skapa en inloggning och registrera en egen profil

❯ LOGGA IN

Kampanjmaterial Earth Hour

Tack till alla er som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour! Ladda ner material, logotyper och affischer.

Läs mer här

Anmälan för 2022

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tips på aktiviteter för företag

  • Släck ner byggnader, kontor, skyltar etc. under Earth Hour-timmen
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta om syftet. Sprid budskap och kampanjmaterial i sociala medier — använd #ärdumed #earthour
  •  Arrangera en temavecka på ämnet klimat och biologisk mångfald med webinarium, föreläsningar, tips och tävlingar.
  • Sätt nya interna klimat-, energi- och miljömål.
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc. och ha specialerbjudanden på klimatsmarta, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Beställ vegetarisk catering till möten under Earth Hour-veckan och anordna fredagsfika med er favorit av de senaste årens Earth Hour-bakelser
  • Anordna digitala aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Se över resor inom företaget och minska utsläppen. Jobbsamtal fungerar toppen via Zoom/Teams och välj tåg istället för flyg när ni måste resa.
  • Skapa någon typ av delningsforum på kontoret.
  • Ha en intern tipsrunda med miljövinst.

Inspiration från tidigare år

Nätverket Hållbara Restauranger

Nätverket Hållbara Restauranger  inspirerar årligen restauranger i sitt nätverk om att delta i Earth Hour. De har tagit fram en inspirationsfolder för restauranger tillsammans med WWF.

Max Hamburgare

Precis som tidigare år uppmärksammade Max Hamburgare Earth Hour genom att halvera priset på Greenfamiljen mellan kl 20:30 och 21:30 den 27 mars.

BestEl

BestEl anordnade Run for Earth Hour -ett 5 km långt motionslopp med start vid Earth Hour-timmens början öppet för alla. Eftersom loppet skedde i nersläckt spår fick varje deltagare en pannlampa. Marschaller var även utplacerade längs med spåret. För varje deltagare skänkte BestEl 50 kr till WWF.

Apotea

Apotea stöttade manifestationen genom att sätta en nedräknare på hemsidan med nedräkning till själva Earth Hour-timmen. Under Earth Hour släckte företaget ner hemsidan.

ICA Sverige

ICA Sverige släckte ner huvudkontoret i Arenastaden och spred manifestationens budskap via de interna digitala skärmarna för att uppmuntra medarbetarna att delta.

ÅF 

ÅF uppmuntrade anställda att vara med i Earth Hour Challenge, WWF:s samarbete med klimatappen Deedster, och hade till sist nästan tio lag med i företagsutmaningen.

Energiföretagen

Earth Hour är ett perfekt tillfälle att skaffa sig fler miljösmarta vanor. Här tipsar Energiföretagen om sex sätt att bli mer energismart i vardagen.

Svenska kyrkan

Svenska Kyrkan anordnade flera akustiska konserter runt om i landet till levande ljus. De beskriver Earth Hour som en möjlighet för alla att stanna upp en stund och tillsammans med andra reflektera kring den utmaning vi står mitt uppe i , den om vår gemensamma framtid. De uppmanade även till att tända ett ljus på bönewebben.

Riksbyggen

Riksbyggen släckte ner sina kontor under Earth Hour samt lyfte kampanjen på hemsidan för att visa sitt stöd. De informerade också om hur du kan leva mer hållbart med WWF:s 5 B:n och länkade till Riksbyggens egna miljöskola! I samband med Earth Hour släppte de ett pressmeddelande om hur bostadsrättsföreningar kan öka den biologiska mångfalden genom att göra fågelholkar och insektshotell.

Studiefrämjandet

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

Stockholm Live

Stockholm Live släckte ner sina arenor, spred manifestationens budskap via sociala medier och projicerade Earth Hour:s släckningsbudskap på Globen.

Skistar

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

Stort tack till er alla!

dela-small

Dela mer er av era Earth Hour-bilder och filmer

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill vi på WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer. Skicka ert material till vår kontaktperson nedan.

Observera att ni samtidigt godkänner att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.

Kontakt

Frågor om Earth Hour?

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet? Besök vår forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss nedan.

Cecilia Stenström

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

faktaomtiger_hero

GE EN FÖRETAGSGÅVA

WWF arbetar över hela världen för att rädda livet på planeten. Vi ser att livet återhämtar sig på platser där vi jobbar aktivt med att skydda arter och deras livsmiljöer. Ditt företags gåva ger oss möjlighet att fortsätta kampen för en bättre framtid.

Ge en gåva

Dela gärna:

Senast ändrad 28/03/22

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se