Gå till huvudinnehållet

Earth hour 2023

 

Earth Hour för företag och organisationer

Engagera din verksamhet för planeten!

Under Earth Hour sätter vi extra fokus på hur klimatförändringarna och den snabba förlusten av biologisk mångfald hotar vårt samhälle, ekonomi och välfärd. Vi människor är helt beroende av naturen för vår överlevnad. Faktum är att 50 % av vårt BNP är beroende av friska ekosystem. I World Economic Forum Global Risks Report 2023 är de fyra största riskerna de kommande 10 åren kopplade till att vi inte lyckas hantera klimatkatastrofen eller att ekosystem kollapsar.

Vi måste agera – för vår och planetens skull. Företag och organisationer kan göra stor skillnad.

Stort tack till alla som har anmält sig 2023!

  • Advokatbyrån Omnia AB
  • AMNIS HUNDHUS
  • Apotea
  • Coop
  • Elite Stora Hotellet Örebro
  • Ekobanken
  • ICA Hajen Lågpris
  • ICA Kvantum Varberg
  • Kristianstads FN-förening
  • Mannheimer Swartling
  • Mercatus Engineering AB
  • Miljö-& Avfallsbyrån
  • Norrenergi
  • PS Occasion
  • Prosperous AB
  • Pfizer Health AB
  • Sköns församling
  • Svenska Kyrkan Byarums pastorat
  • Svenska kyrkan i Falun
  • Svenska kyrkan Helsingborg
  • Svenska kyrkan Lima Transtrands församling
  • SWEDLAWYERS AB
  • Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB
  • Tvetagårdens vandrarhem i Södertälje
  • Tyresö Bostäder
  • Vellingebostäder AB

Anmälan för 2023

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Agera för ditt företag – och för planeten

Biologisk mångfald, klimat och vatten är tre hållbarhetsutmaningar som hänger ihop. Ta reda på hur ditt företag är beroende av och påverkar naturen, och hantera eventuella risker som kan slå mot din värdekedja. Använd gärna WWFs riskfilter för biologisk mångfald och vatten till din hjälp.

WWF Risk Filter Suite – Home

WWF Risk Filter Suite

 

 

 

Engagera era medarbetare

 Ett sätt att engagera anställda runt Earth Hour är WWFs nya Agera-plattform, en plats som förenar nytta med nöje. Här har vi samlat uppdrag alla kan göra för att hjälpa vår planet – och samla poäng.  Skapa en inloggning och registrera en egen profil

❯ LOGGA IN

Sprid budskapet om Earth Hour

Ladda ner kampanjmaterial som banners, filmer eller nedräknare när ni har anmält er. Dela och inspirera på er hemsida, på intranätet, i era sociala kanaler eller på kontoret.

Läs mer här

Eko MIG-spel vässar medarbetarnas miljökunskaper

I samarbete med Compete Now, företaget bakom serien av MIG-frågespel, har WWF och Naturskyddsföreningen tagit fram Eko MIG – ett frågespel för att fler människor ska få ökad kunskap om djur, natur och miljö, samtidigt som de umgås och har roligt! För varje spel som säljs går 16kr till WWFs och Naturskyddsföreningens arbete för miljö och natur.

Eko MIG är den perfekta underhållningen och kunskapsspridaren till medarbetare och kunder. Därför erbjuds företag 10 procents rabatt på Eko MIG fram till 22 april.  Hör av er till order@playmig.com för mer information.

Tips på aktiviteter för företag

  • Sätt klimatmål.
  • Sätt mål för biologisk mångfald.
  • Få koll på vilka risker ditt företag står inför kopplat till biologisk mångfald. Ta gärna hjälp av WWFs riskfilter.
  • Engagera anställda i WWFs nya Agera-plattform.
  • Släck ner byggnader, kontor, skyltar etc. under Earth Hour-timmen
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta varför. Sprid budskap och kampanjmaterial i sociala medier — använd #ärdumed #earthour
  • Arrangera en temavecka på ämnet klimat och biologisk mångfald med webinarium, föreläsningar, tips och tävlingar.
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc. och ha specialerbjudanden på klimatsmarta, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Beställ vegetarisk catering till möten under Earth Hour-veckan och anordna fredagsfika med er favorit av de senaste årens Earth Hour-bakelser
  • Anordna digitala aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Se över resor inom företaget och minska utsläppen. Jobbsamtal fungerar toppen via Zoom/Teams och välj tåg istället för flyg när ni måste resa.

Inspiration från tidigare år

Nätverket Hållbara Restauranger

Nätverket Hållbara Restauranger  inspirerar årligen restauranger i sitt nätverk om att delta i Earth Hour. De har tagit fram en inspirationsfolder för restauranger tillsammans med WWF.

Max Hamburgare

Precis som tidigare år uppmärksammade Max Hamburgare Earth Hour genom att halvera priset på Greenfamiljen mellan kl 20:30 och 21:30 den 27 mars.

BestEl

BestEl anordnade Run for Earth Hour -ett 5 km långt motionslopp med start vid Earth Hour-timmens början öppet för alla. Eftersom loppet skedde i nersläckt spår fick varje deltagare en pannlampa. Marschaller var även utplacerade längs med spåret. För varje deltagare skänkte BestEl 50 kr till WWF.

Apotea

Apotea stöttade manifestationen genom att sätta en nedräknare på hemsidan med nedräkning till själva Earth Hour-timmen. Under Earth Hour släckte företaget ner hemsidan.

ICA Sverige

ICA Sverige släckte ner huvudkontoret i Arenastaden och spred manifestationens budskap via de interna digitala skärmarna för att uppmuntra medarbetarna att delta.

ÅF 

ÅF uppmuntrade anställda att vara med i Earth Hour Challenge, WWF:s samarbete med klimatappen Deedster, och hade till sist nästan tio lag med i företagsutmaningen.

Energiföretagen

Earth Hour är ett perfekt tillfälle att skaffa sig fler miljösmarta vanor. Här tipsar Energiföretagen om sex sätt att bli mer energismart i vardagen.

Svenska kyrkan

Svenska Kyrkan anordnade flera akustiska konserter runt om i landet till levande ljus. De beskriver Earth Hour som en möjlighet för alla att stanna upp en stund och tillsammans med andra reflektera kring den utmaning vi står mitt uppe i , den om vår gemensamma framtid. De uppmanade även till att tända ett ljus på bönewebben.

Riksbyggen

Riksbyggen släckte ner sina kontor under Earth Hour samt lyfte kampanjen på hemsidan för att visa sitt stöd. De informerade också om hur du kan leva mer hållbart med WWF:s 5 B:n och länkade till Riksbyggens egna miljöskola! I samband med Earth Hour släppte de ett pressmeddelande om hur bostadsrättsföreningar kan öka den biologiska mångfalden genom att göra fågelholkar och insektshotell.

Studiefrämjandet

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

Stockholm Live

Stockholm Live släckte ner sina arenor, spred manifestationens budskap via sociala medier och projicerade Earth Hour:s släckningsbudskap på Globen.

Skistar

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

Stort tack till er alla!

Kontakt

Frågor om Earth Hour?

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet? Besök vår forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss på earthhour@wwf.se.

faktaomtiger_hero

GE EN FÖRETAGSGÅVA

WWF arbetar över hela världen för att rädda livet på planeten. Vi ser att livet återhämtar sig på platser där vi jobbar aktivt med att skydda arter och deras livsmiljöer. Ditt företags gåva ger oss möjlighet att fortsätta kampen för en bättre framtid.

Ge en gåva

Dela gärna:

Senast ändrad 18/04/23

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se