Earth Hour

Earth Hour för företag, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter

Ta ställning för klimatet och engagera ditt företag eller din organisation genom att anmäla er i världens största miljömanifestation, Earth Hour. Ert deltagande inspirerar andra företagare, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter att agera för en ljusare framtid. Vad kommer ni att göra för att visa ert engagemang?

Årets tema – Connect2Earth

När klimatförändringarna fortsätter att accelerera och den biologiska mångfalden drastiskt dalar, måste vi sätta fokus på att prioritera och ta hand om vårt enda hem – planeten. Vi måste vända dessa två kurvor! Vår koppling till planeten är otvetydig – planetens vinst är vår vinst.

Under de kommande åren kommer vi att inkludera biologisk mångfald i Earth Hour, den infrastruktur som bär upp jordens liv. Att stoppa utrotningen av arter är en viktig del i att begränsa klimatförändringarna – och vice versa. Ingen vet exakt hur ekosystemen påverkas men vi vet att vi människor är helt beroende av friska ekosystem för vår överlevnad. Faktum är att värdet av de tjänster vi får från naturen uppgår till omkring 125 tusen miljarder dollar årligen (WWF Living Planet Report, 2018). Tillsammans måste vi agera – för vår och planetens skull. Vad kan vi som individer, kommun, organisation, företag och beslutsfattare göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och minska påverkan på djur och växter? Och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut? Det är det vi kommer att sprida under årets Earth Hour.

Anmälan

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Engagera er i Earth Hour och klimatfrågan

För att leva klimatsmart gäller det att se över fem områden: Bilen (transporter och resor), Biffen (mat), Bostaden (allt som rör hur vi bor), Butiken (prylar och kläder) och Börsen (sparande och investeringar). Ta chansen att påverka och inspirera medarbetare, kunder och leverantörer. Det finns mycket att göra – här kommer några tips:

Ikon tema Bilen i klimatpåverkanBilen (transporter och resor)

Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmart och minska resandet med flyg genom att välja tåg och mötestjänster på nätet. Inspirera de anställda att röra på sig dubbelt så mycket, till exempel med tjänstecyklar. Läs mer om Bilen

Ikon tema Biffen i klimatpåverkanBiffen (mat)

Om du äter kött, minska köttkonsumtionen kraftigt, men öka mängden gröna proteiner och sluta släng ätbar mat – servera klimatsmart mat i er lunchrestaurang, bjud på ekologiskt fika och välj vegetariska alternativ när ni bjuder på lunch. Läs mer om Biffen

Ikon tema Bostaden i klimatpåverkanBostaden (allt som rör hur vi bor)

Halvera energianvändningen från era lokaler. Satsa på energieffektivisering genom energikartläggning och åtgärder, t ex byte till energisnål LED-belysning. Varför inte göra ett positiva bidrag genom att producera egen förnybar el. Byt till grön el, återvinn papper, glas, aluminium och plast, uppmuntra er personal att skriva ut så lite som möjligt. Läs mer om Bostaden

Ikon tema Butiken i klimatpåverkan

Butiken (prylar och kläder)

Konsumera klokare – halvera din klimatpåverkan från shopping, och gör positiva bidrag genom att använda cirkulära, digitala eller delningstjänster. Köp färre saker av bättre kvalitet, laga det ni har, köp begagnat och låna, dela och byt med andra företag i närheten. Läs mer om Butiken

Ikon tema Börsen i klimatpåverkanBörsen (sparande och investeringar)

Minska utsläppen från ditt sparande kraftigt och öka ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig förvalta dina pengar fossilfritt. Informera personalen om placeringen av deras pensionspengar, uppmuntra placering i framtidens hållbara och förnybara energi. Läs mer om Börsen

Kampanjmaterial_EH-2019_2

Kampanjmaterial Earth Hour

Tack till alla er som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour! Ladda ner material, logotyper och affischer, beställ t-shirt med Earth Hour-tryck till dig själv och dina bekanta.

Läs här

Earth Hour Challenge
Utmana kollegorna för planeten

Det skulle krävas fyra jordklot om alla på jorden levde som vi gör i Sverige idag. Det är dags att ta ett större ansvar för vår gemensamma miljöpåverkan, och det går faktiskt lätt att göra skillnad. När vi är många som gör små saker skapas stor förändring. Anmäl därför er organisation till en rolig utmaning, där hela Sverige tillsammans agerar för klimatet, djur och natur.

Earth Hour Challenge är ett samarbete mellan Världsnaturfonden WWF och appen Deedster. Räkna ut ditt klimatavtryck, quizza dig till ökad kunskap om hållbarhet och klimat samt spara utsläpp genom mikrouppdrag (deeds). Följ dina, kollegornas och resten av Sveriges framsteg live i appen.

Utmana kollegorna, samarbetspartners eller varför inte konkurrenterna i Earth Hour Challenge.

Gör såhär:
  1. Dra ihop ett antal kollegor till ett lag.
  2. Gå in på länken och anmäl er organisation.
  3. Ni kommer att bli kontaktade för att få inloggning och mer information!
Kom igång:
  1. Ladda ner Deedster från App Store eller Google Play.
  2. Räkna ut ditt individuella klimatavtryck i Deedster-appen.
  3. Logga in med er unika kod

 

Mer info och anmälan: earthhourchallenge.se

Earth Hour Challenge pågår 16-30 mars.

 

Tips på aktiviteter för företag

  • Släck ner byggnader, kontor, skyltar etc. under Earth Hour-timmen
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta om syftet. Sprid budskap och kampanjmaterial i sociala medier — använd #connect2earth
  •  Arrangera en temavecka på ämnet klimat och biologisk mångfald med seminarium, föreläsningar, tips och tävlingar.
  • Sätt nya interna klimat-, energi- och miljömål.
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc. och ha specialerbjudanden på klimatsmarta, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Beställ vegetarisk catering till möten under Earth Hour-veckan och anordna fredagsfika med er favorit av de senaste årens Earth Hour-bakelser
  • Anordna aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Se över resor inom företaget och minska utsläppen. Börja med jobbsamtal via skype istället för fysiska möten och tåg istället för flyg när ni måste resa.
  • Skapa någon typ av delningsforum på kontoret.
  • Ha en intern tipsrunda med miljövinst.

Inspiration från tidigare år

Nätverket Hållbara Restauranger

Nätverket Hållbara Restauranger  inspirerar årligen restauranger i sitt nätverk om att delta i Earth Hour. I år de tagit fram en inspirationsfolder för restauranger tillsammans med WWF.

Max Hamburgare

Earth Hour 2017 handlade om att äta mer klimatsmart genom att dels halvera – äta mindre men bättre kött, dels dubblera – äta dubbelt så mycket grönt. Max halverade därför priset på Greenfamiljen mellan kl 20:30 och 21:30 den 25 mars med målet att dubblera den gröna försäljningen. På en restaurang i Lund såldes 98 procent gröna burgare under kvällen!

Fazer Food Services

Fazer Food Services var med och tog ställning för klimatet genom att servera kall pastasallad på över 60 skolrestauranger runt om i Sverige. De informerade även om Earth Hour i restaurangerna för att öka medvetenheten om klimatfrågan bland personal och elever.

ResQ Club

ResQ Club släckte ned konton på sociala medier för att uppmärksamma dels Earth Hour-budskapen och dels sitt egna miljövänliga engagemang där de minskar matsvinnet hos restauranger och caféer.

Orkla Foods Sveriges kök

Orkla Foods Sveriges kök serverade en vegetarisk buffé den 24 mars. För varje portion som såldes skänkte de 99 kronor till WWF. Gesten var en del av deras engagemang inför Earth Hour.

Radisson Blu

Radisson Blu uppmanade sina gäster om Earth Hour samt vikten av klimatet. De spred även budskapet på sina sociala kanaler.

Radisson Blu Malmö komponerade även en vegetarisk Earth Hour-meny i sin restaurang den 25 mars och bjöd på akustisk musik.

Göteborgs Konserthus

Körföreställningen Hopp framfördes på Göteborgs Konserthus. De anordnade även en hållbarhetsmässa med ett tiotal utställare som Ekocentrum, GreenHackGbg, Tesla, solcellsföretag, KRAV m.fl.

Efter föreställningen och under Earth Hour tändes Götaplatsen upp med marschaller när avenyn släcktes ned. Alla sångare och publiken sjöng ett extranummer när de gemensamt gick ut på Götaplatsen som en del av manifestationen.

Filmis – Uddevalla filmstudio

Nästan 60 personer såg filmen Jordens Salt som visar människans oförmåga att hantera konflikter och svårigheter att hushålla med gemensamma resurser, men också hopp om en bättre värld om vi alla tar ansvar.

Nordic Choice Hotel

Nordic Choice Hotel uppmärksammade Earth Hour på alla sina 190 hotell med olika evenemang och uppmaningar till sina gäster att delta.

Studiefrämjandet

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

Telenor

Telenor stödde WWF med en sms-påminnelse med ett anmälningsformulär till WWFs webbplats. De ordnade även aktiviteter både internt och externt kopplat till Earth Hour och satte upp posters med miljöbudskap och tips vad man kan tänka på. Externt så gick de gå ut på Facebook, bland annat med en exklusiv intervju med Telenors miljöchef.

Stockholm Globe Arena

Stockholm Globe Arena projicerade Earth Hour-logotypen samt en uppmaning på Ericsson Globe. Ericsson Globe, Tele2 Arena, Hovet samt Annexet släcktes ner i den mån det gick eftersom det pågår evenemang samtidigt. De uppmärksammade också Earth Hour i sociala medier.

Compass group

Compass group har cirka 120 restauranger runt om i landet, främst lunchrestauranger på företag, skolor och sjukhus. Under Earth Hour anordnades en tävling där gästerna kunde lämna in sina favoritrecept på vegetariska rätter. De bästa recepten fick pris och kommer att läggas in i företagets receptdatabas och användas.

Skistar

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

Yasuragi Hasseludden

Yasuragi Hasseludden i Saltsjö-Boo släckte ner så mycket det gick. I restaurang Tokyo serverades en fyrarätters Earth Hour-meny speciellt framtagen att vara så energisnål som möjligt att tillaga. Menyn var fri från rött kött och innehöll ekologiska och närproducerade produkter. I baren serverades en Earth Hour-drink och klockan 19.00 gavs en harpkonsert med Monica Ramos. Dessutom erbjudanden och provningar av mat och behandlingar.

ICA Kvantum i Lerum

ICA Kvantum i Lerum släckte bakomutrymmen och tände symboliska värmeljus i butiken. Butiken uppmanade också kunderna att släcka, genom en text på kvittot.

Coop

Coop spred Earth Hour-budskapen i sina butiker runt om i Sverige.

Stort tack till er alla!

Flicka med lysande ansikte firar Earth Hour 2018 Franrike

Dela mer er av era Earth Hour-bilder och filmer

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill vi på WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer. Skicka ert material till vår kontaktperson nedan.

Observera att ni samtidigt godkänner att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.

Kontakt

Frågor om Earth Hour?

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet? Besök vår forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss nedan.

Cecilia Stenström

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Medlemskap

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Sverige

Välj betalsätt

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.