Ta ställning för klimatet och engagera ditt företag eller din organisation genom att anmäla er i världens största miljömanifestation, Earth Hour infaller den 27 mars klockan 20.30. Din verksamhets medverkan inspirerar även andra företagare, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter att agera för en ljusare framtid.
När klimatförändringarna fortsätter att accelerera och den biologiska mångfalden minskar i en oroväckande takt, måste vi sätta fokus på att ta hand om vårt enda hem – planeten. Vi måste vända den negativa utvecklingen för såväl klimatet som för naturen och därför uppmärksammar vi numera även biologisk mångfald under Earth Hour.
Under Earth Hour visar vi hur klimatförändringarna påverkar vår natur och våra arter– och hur naturen kan lindra effekten av klimatförändringar. Vi människor är helt beroende av friska ekosystem för vår överlevnad. Faktum är att värdet av de tjänster vi får från naturen uppgår till omkring 125 tusen miljarder dollar årligen (WWF Living Planet Report, 2018) och i World Economic Forum Global Risks Report 2020 är de fem mest sannolika riskerna alla kopplade till klimat, natur eller miljö. Tillsammans måste vi agera – för vår och planetens skull. Vad kan företag och beslutsfattare göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och minska påverkan på djur och växter? Och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut? Det handlar årets Earth Hour om. Vi hoppas att du och dina medarbetare vill engagera er.
Med hänsyn till rådande samhällssituation har vi samlat några tips för hur det istället går att engagera sig i årets Earth Hour – utan att arrangera publika evenemang. Allt för att minska spridningen av coronaviruset.
För att leva klimatsmart gäller det att se över fem områden: Bilen (transporter och resor), Biffen (mat), Bostaden (allt som rör hur vi bor), Butiken (prylar och kläder) och Börsen (sparande och investeringar). Ta chansen att påverka och inspirera medarbetare, kunder och leverantörer. Det finns mycket att göra – här kommer några tips:
Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmart och minska resandet med flyg genom att välja tåg och mötestjänster på nätet. Inspirera de anställda att röra på sig dubbelt så mycket, till exempel med tjänstecyklar. Läs mer om Bilen
Om du äter kött, minska köttkonsumtionen kraftigt, men öka mängden gröna proteiner och sluta släng ätbar mat – servera klimatsmart mat i lunchrestaurangen, bjud på ekologiskt fika och välj vegetariska alternativ vid lunchbjudningar. Läs mer om Biffen
Halvera energianvändningen från lokalerna. Satsa på energieffektivisering genom energikartläggning och åtgärder, t ex byte till energisnål LED-belysning. Varför inte göra ett positivt bidrag genom att producera egen förnybar el? Byt till grön el, återvinn papper, glas, aluminium och plast, uppmuntra personalen att minimera utskrifterna. Läs mer om Bostaden
Konsumera klokare – halvera klimatpåverkan från inköp, och gör positiva bidrag genom att använda cirkulära, digitala eller delningstjänster. Köp färre saker av bättre kvalitet, laga det som går, köp gärna begagnat och låna, dela och byt med andra företag i närheten. Läs mer om Butiken
Minska utsläppen från ditt sparande kraftigt och öka ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig förvalta företagets pengar fossilfritt. Informera personalen om placeringen av deras pensionspengar, uppmuntra placering i framtidens hållbara och förnybara energi. Läs mer om Börsen
Tack till alla er som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour! Ladda ner material, logotyper och affischer, beställ t-shirt med Earth Hour-tryck till dig själv och dina bekanta.
Nätverket Hållbara Restauranger inspirerar årligen restauranger i sitt nätverk om att delta i Earth Hour. De har tagit fram en inspirationsfolder för restauranger tillsammans med WWF.
Precis som tidigare år uppmärksammade Max Hamburgare Earth Hour genom att halvera priset på Greenfamiljen mellan kl 20:30 och 21:30 den 27 mars.
BestEl anordnade Run for Earth Hour -ett 5 km långt motionslopp med start vid Earth Hour-timmens början öppet för alla. Eftersom loppet skedde i nersläckt spår fick varje deltagare en pannlampa. Marschaller var även utplacerade längs med spåret. För varje deltagare skänkte BestEl 50 kr till WWF.
Apotea stöttade manifestationen genom att sätta en nedräknare på hemsidan med nedräkning till själva Earth Hour-timmen. Under Earth Hour släckte företaget ner hemsidan.
ICA Sverige släckte ner huvudkontoret i Arenastaden och spred manifestationens budskap via de interna digitala skärmarna för att uppmuntra medarbetarna att delta.
ÅF uppmuntrade anställda att vara med i Earth Hour Challenge, WWF:s samarbete med klimatappen Deedster, och hade till sist nästan tio lag med i företagsutmaningen.
Earth Hour är ett perfekt tillfälle att skaffa sig fler miljösmarta vanor. Här tipsar Energiföretagen om sex sätt att bli mer energismart i vardagen.
Svenska Kyrkan anordnade flera akustiska konserter runt om i landet till levande ljus. De beskriver Earth Hour som en möjlighet för alla att stanna upp en stund och tillsammans med andra reflektera kring den utmaning vi står mitt uppe i , den om vår gemensamma framtid. De uppmanade även till att tända ett ljus på bönewebben.
Riksbyggen släckte ner sina kontor under Earth Hour samt lyfte kampanjen på hemsidan för att visa sitt stöd. De informerade också om hur du kan leva mer hållbart med WWF:s 5 B:n och länkade till Riksbyggens egna miljöskola! I samband med Earth Hour släppte de ett pressmeddelande om hur bostadsrättsföreningar kan öka den biologiska mångfalden genom att göra fågelholkar och insektshotell.
Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.
Stockholm Live släckte ner sina arenor, spred manifestationens budskap via sociala medier och projicerade Earth Hour:s släckningsbudskap på Globen.
Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.
Stort tack till er alla!
För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill vi på WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer. Skicka ert material till vår kontaktperson nedan.
Observera att ni samtidigt godkänner att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.
Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet? Besök vår forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss nedan.
Senast ändrad 02/03/21