© WWF-Canon / Martin Harvey

Beräkna din miljöpåverkan med Klimatkalkylatorn!

Vill du veta hur stora växthusgasutsläpp din livsstil orsakar? Testa dig själv i WWFs och SEIs klimatkalkylator – genom att svara på frågor om ditt hushålls boende, resande, matvanor och shopping får du snabbt koll på din miljöpåverkan och vad du kan göra för att minska den.

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn! Lansering 14 mars!

Klicka på bilden eller gå till www.klimatkalkylatorn.se för att starta testet!

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen. Börja med en klimatsmart vana i taget – det behöver inte vara så svårt!

Här nedan möter du två familjer som har testat Klimatkalkylatorn!

Familjen Weiss-Törnqvist lever koldioxidsnålt på landet

Familjen Gottfridsson. Foto: André Gottfridsson

Familjen Weiss-Törnqvist lever gott trots att de bara orsakar drygt hälften av utsläppen från en medelsvensk. Deras hemlighet? Ett stressfritt liv på landet, med mycket egna odlingar, samarbeten med andra i byn och solceller på taket.

Familjens resultat från klimatkalkylatorn

Gottfridssons – lite mer medvetna än medelsvensken

Familjen Gottfridsson. Foto: André Gottfridsson

I ett radhus i Stockholm bor André Gottfridsson med sina tre barn. De har växthusgasutsläpp på drygt 10 ton CO2e per person och år och ligger därmed nära snittet på cirka 11 ton för medelsvensken.

Familjens resultat från klimatkalkylatorn

Katarina Axelsson, SEIVarför behövs Klimatkalkylatorn?

Hallå där Katarina Axelsson på SEI, Stockholm Environment Institute! Varför behövs Klimatkalkylatorn?
– Klimatkalkylatorn är ett verktyg för att du som privatperson ska kunna få en överblick över dina utsläpp av växthusgaser, och en förståelse för hur många planeter som skulle krävas om alla på jorden levde som du. Tillsammans med WWF vill vi inspirera så många som möjligt att börja förändra sina vanor i mer miljövänlig riktning.

Läs mer om kalkylatorn och varför den är så viktig

Senast uppdaterad 2017-03-14

WWF Earth Hour 2017
- tillsammans för klimatet

Earth Hour 2017 - Tillsammans för klimatet

Lördag 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under WWF Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet du också!

Allt om Earth Hour 2017

Om Klimatkalkylatorn

För att undvika de mest allvarliga konsekvenserna av klimatförändringen vill världen begränsa temperaturökningen till väl under 2 grader. Det är internationella överenskommelser som ligger bakom, de så kallade Parisavtalen. Då behöver världen nå nära nollutsläpp senast 2050. Sverige har för egen del föreslagit en tidigare gräns, år 2045, om den nya klimatlagen går igenom.
Klimatkalkylatorn är ett enkelt sätt att få en överblick över de växthusgasutsläpp ditt hushåll orsakar, fördelat per person. Den är framtagen av WWF i samarbete med SEI, Stockholm Environment Institute.
Läs mer om metoden som SEI har använt för att ta fram beräkningarna

Frågor och svar

Vad bygger svarsalternativen för konsumtionen på? Och går det att komma ner i 1 jordklot som resultat?

Läs frågor och svar om klimatkalkylatorn eller ställ din egen fråga

Så minskar du din klimatpåverkan

Visste du att våra transporter, maten vi äter, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtion orsakar enorma koldioxidutsläpp? WWF arbetar hårt för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva klimatsmart, men det finns också mycket du själv kan göra för att minska din klimatpåverkan. Vad satsar du på i år – kanske vill du börja äta mer vegetariskt eller testa ha en köpfri månad?

Läs mer om:
Bilen
Biffen
Bostaden
Börsen

Butiken

Kalkylator för skolor och elever