Gå till huvudinnehållet

Nyheter|15 mar, 2024

Miljonstöd till miljön och naturen från Postkodlotteriet

Postkodlotteriet Utdelning 2024

Postkodlotteriet delade 14 mars ut drygt en miljard kronor till omkring 60 ideella organisationer. WWF fick ta emot 20 miljoner kronor i ett obundet stöd, i tillägg till de 21,5 miljoner som tidigare i veckan tilldelades projektet ”Rädda mångfalden i Sveriges natur”.

– Stort tack alla lottköpare. Tack vare er kan WWF arbeta för att skydda hotade arter, återställa viktiga livsmiljöer och jobba för att människan ska kunna leva i harmoni med naturen, säger WWFs generalsekreterare Gustaf Lind.

Förutom det obundna basstödet på 20 miljoner mottar WWF och Nordens Ark i år alltså ytterligare 21,5 miljoner kronor för att tillsammans genomföra projektet ”Rädda mångfalden i Sveriges natur”. Målet med projektet är att vända den nedåtgående trenden för några av våra hotade svenska arter och stärka populationerna. Ett viktigt syfte är också att öka allmänhetens kunskap om den alarmerande situationen i vår natur.

 – Postkodlotteriet finansierar ett krafttag för den biologiska mångfalden med det här Drömprojektet, säger Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt. De arter Nordens Ark och WWF ska arbeta med riskerar att försvinna annars och med dem de betydelsefulla funktioner de har i vår natur.

De arter som Drömprojektet kommer att fokusera på representerar olika djurgrupper med stor geografisk spridning från fjällräven i norr till läderbaggen i söder. De är alla beroende av landskapstyper och biotoper som minskar kraftigt i Sverige.

Läs hela pressmeddelandet

Fakta: WWF är en av de första förmånstagarna till Postkodlotteriet och samarbetet startade redan 2005. Stödet har bland annat gått till WWFs klimatarbete, hållbara städer, levande hav och att engagera unga i miljöfrågor. Bidraget har även använts för att skydda arter som orangutang, bergsgorilla, panda och deras livsmiljöer och att bygga WWF som organisation starkare.

Läs mer om samarbetet mellan WWF och Postkodlotteriet

FAKTA Postkodeffekten – tillsammans för en bättre värld
Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri, men också Sveriges största privata givare till ideell sektor. Idag genererar lotteriet en miljard kronor om året till över 60 organisationer som arbetar för att göra världen bättre för människa, djur och natur.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 15/03/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.