postkodlotteriet-2400x1200px

WWF och svenska postkodlotteriet

Ett samarbete för en levande planet

Världsnaturfonden WWF är en av Postkodslotteriets 56 förmånstagare. Det innebär att WWF får ta del av överskottet från Postkodlotteriets verksamhet. Sedan samarbetets start år 2005 har WWF fått ta emot över 500 miljoner kronor från Postkodlotteriet, ett viktigt bidrag i vårt arbete för en levande planet.

Största delen av stödet från Postkodlotteriet är inte bundet till ett visst ändamål, vilket innebär att WWF kan använda pengarna där de behovet är störst. Det har hjälpt oss att skala upp viktiga projekt och nå snabbare resultat. Men WWF får också stöd till dedikerade projekt, så kallade Specialprojekt.

Stödet från Postkodlotteriet har bland annat gått till WWFs arbete för att bromsa klimatförändringarna, arbete med hållbara städer, levande hav och till att engagera unga i miljöfrågor. Bidraget har även använts för att skydda arter som orangutang, bergsgorilla, panda och deras livsmiljöer, och att bygga WWF som organisation starkare.

regnskog-toppbild-pixabay-2400x1200px

”Postkodlotteriet har en vision om en bättre värld för människor, djur och miljö. Vi är därför glada och stolta över att kunna fördela hela vårt överskott till WWF och ytterligare 52 fantastiska ideella organisationer.”
Cecilia Bergendahl, vice vd för Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

Resultat

• Sedan samarbetets start år 2005 har WWF fått ta emot över 500 miljoner kronor från Postkodlotteriet, ett viktigt bidrag i vårt arbete för en levande planet.
  • Just nu driver WWF sju specialprojekt. Läs mer nedan om några av de specialprojekt som Postkodlotteriet har möjliggjort.

Om Postkodlotteriet

Postkodlotteriet vill bidra till ett starkt civilsamhälle, därför går hela överskottet till ideell sektor. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet skänkt över 10 miljarder till välgörenhet. Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

postkodlotteriet

Postkodlotteriets specialprojekt

Just nu driver WWF sju specialprojekt. Fyra av projekten drivs i samarbete med andra ideella organisationer. Läs mer om några av de specialprojekt som Postkodlotteriet har möjliggjort via länkarna nedan:

Idrottarens-risotto-ur-Maten-bakom-resultaten-Norstedts-förlag-2017-Fotograf-Bianca-Brandon-Cox

Vego i Världsklass

Med olympiska idrottare som förebilder vill vi utmana fördomar och myter om vegetarisk mat och utveckla det vegetariska köket.

One-Planet-Plate-rödbeta-pixabay687251-2400x1200px

One Planet Plate

En guide och en märkning för hållbara måltider som gynnar klimatet och den biologiska mångfalden.

Isbjörn

Skydda isbjörn och vildren i Arktis

Hoten har aldrig varit större i Arktis och omedelbara insatser är nödvändiga för att skydda dessa ikoniska arktiska arter.

cykelbild-1.jpg

Vår stad 2030

Ungdomars visioner och lösningar för klimatsmarta, motståndskraftiga och hållbara städer.

Svensk skärgård

Ett levande Östersjön

Säkrat marint skydd och hållbar förvaltning av viktiga kust- och havsområden i Östersjön.

Läs om WWFs Östersjöarbete

irrawaddydelfin-i-me-1.jpg
Friskare ekosystem och bättre levnadsförhållanden i sårbara samhällen utmed Mekongfloden

Läs här

Cykelpendlare i stan

Earth Hour City Challenge

Postkodlotteriet stödjer One Planet City Challenge där städer världen över utmanas att ta ledarskap för att bygga en klimatsäker framtid. Städer uppmanas att presentera holistiska, inspirerande och trovärdiga planer för att kraftigt öka andelen förnybar energi inom de närmaste decennierna. En internationell jury bedömer hur städerna planerar för att gynna klimatsmarta lösningar inom förnybar energi, boende och transporter m.m.

Film

Tack till alla lottköpare!

Totalt har Världsnaturfonden WWF mottagit över 500 miljoner kronor sedan Postkodlotteriet startade 2005. Stödet har bland annat gått till att skydda mer av orangutangernas skogar på Borneo och till arbetet med att stoppa den globala uppvärmningen.

01:03 WWF - Tack alla postkodlotteriköpare
Film

Tack till alla lottköpare!

Samarbetsansvarig

IMG_6385Malin Wiberg Foto Saga Sandin

Malin Wiberg

Samarbetsansvarig

Senast ändrad: 2019-09-30

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.