Gå till huvudinnehållet

Nyheter|11 maj, 2022

Världsnaturfonden anordnar valseminarium med temat “Klimatet och Sveriges utsläppsbudget” 17 maj

Riksdagshuset, Stockholm
Riksdagshuset sommar 2014

Den 17 maj kl. 09-10.30 arrangerade Världsnaturfonden WWF ett valseminarium med temat “Klimatet och Sveriges utsläppsbudget”, där en svensk utsläppsbudget och de styrmedel som behövs för att vara i linje med Parisavtalet diskuterades.

Se hela utfrågningen i efterhand via wwf.se

I september går Sverige till val och den kommande mandatperioden är helt avgörande för klimatarbetet i Sverige. Med nuvarande trend kan Sverige under nästa mandatperiod ha gjort slut på den totala mängden utsläpp vi har råd med om vi ska göra ett rättvist bidrag till Parisavtalets 1,5-gradersmål. Är en utsläppsbudget det som krävs för att få oss att minska utsläppen tillräckligt mycket och snabbt?

Syftet med seminariet/valutfrågningen är att föra en diskussion med forskare och talespersoner från Centerpartiet, Miljöpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna om det klimatpolitiska läget, en svensk utsläppsbudget samt de styrmedel Sverige behöver för att kunna minska utsläppen i tillräckligt snabb takt för att vara i linje med Parisavtalet.

Senaste årens utsläppsminskningar för Sverige ligger på minimala nivåer och är ett underbetyg om vi ska leverera på klimatmålen. Jag kommer att pressa partierna på vad de ska genomföra för åtgärder under kommande mandatperiod som får den skillnad som behövs om vi ska leverera på Parisavtalet.

Madeleine van der Veer, ansvarig samhällspolitik på WWF.

Agenda:

Inledning och bakgrund till seminariet:

• Gustaf Lind, Generalsekreterare WWF
  • Så går det för klimatet globalt - Måns Nilsson, vd Stockholm Environment Institute
  • Om utsläppsbudgetar och hur det kan få länder att bättre leverera på Parisavtalet - Isak Stoddard, doktorand vid Institutionen för geovetenskap, naturresurser och hållbar utveckling, Uppsala universitet. Medförfattare till den första vetenskapligt framtagna utsläppsbudgeten för Sverige.
  • Politikerpanel:
    • Jessica Rosencrantz, klimatpolitisk talesperson Moderaterna
    • Martin Kinnunen, klimatpolitisk talesperson Sverigedemokraterna
    • Magnus Ek, miljöpolitisk talesperson Centerpartiet
    • Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson Miljöpartiet

Moderator: Madeleine van der Veer, ansvarig samhällspolitik på WWF

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 18/05/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.